› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Hjulvinklar GT ’00, OVERSTEER PLEASE!!! :D
- Detta ämne har 9 svar, 1,223 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 8 månader sedan av
Strat.
-
FörfattareInlägg
-
18 april, 2004 kl. 17:06 #4727
Roggan
DeltagareTjena!
Har börjat fixa ordning min subba till sommaren nu, 18″ fälgar ifrån England är på ingående inom nån vecka. Först ska 30mm Eibach sänkfjädrar på!
Det jag tycker är tråkigast med Impezan med orginal setup är understyrningen, detta är väldigt synd då balansen i chassiet är väldigt bra, detta märks direkt om man kastar bilen vid ingång till kurvor då den väldigt balancerat överstyr en stund för att sen understyra igen… 🙁 Instyrning innebär plöjning rakt fram, gaspådrag = mer understeer… ;(
Jag har hyffsat bra koll på hjuliställning efter mycket simulator spelande (GPL, FIA GT, LFS etc) 😉 Samt tidigare experimentering med min andra bil (BMW M3 3.2). Så vitt jag förstår så är det mer Toe IN i fram som gäller samt eventuellt i bak oxå?
– Vilka värden bör jag be om för att få BRA instyrning med balancerad kännsla eller mer åt överstyrning, att bilen blir lite vinglig i bak under inbromsning spelar mindre roll men får ju så klart inte gå till extrema överdrifter.
Camber Fram: ??
Camber Bak: ??Toe/IN Fram: ??
Toe/IN Fram: ??Tack för bra svar på förhand! 🙂
18 april, 2004 kl. 17:12 #67479SecretAgentMan
DeltagareDiffsetupen hjälper inte till att börja med, inte heller det faktum att Imprezan har ”bump steer” inbyggt i framvagnen (ytterhjulet pekar ut när det lastas).
Mitt råd är att köra med max camber fram (brukar ge straxt under 2 grader), och 1 mm toe-in fram och bak (sammanlagt 1 mm), imprezan brukar bli trevlig med dessa vinklar. 🙂
Nästa steg är att kika på krängningshämmare, och laborera med däckstryck…därefter pratar vi uppgradering runt diffarna.
/J
18 april, 2004 kl. 17:40 #67482Strat
DeltagareMycket camber fram hjälper som sagt mycket. Sen om du är riktigt modig kan du ju testa 0 toe bak, eller t om lite toe out, men då gäller det att man är vaken. Inget jag skulle vilja göra om jag inte bara körde konbana 😉
Här är en bra länk:
18 april, 2004 kl. 17:57 #67485Roggan
DeltagareTackar för dom visdomsorden J!!
Det var ganska precis det jag hade tänkt att ställa in faktiskt! 🙂
– Lämna bak camber runt 0? (Har allderless för mycket camber bak på M3’an, greppar som FAN i kurvorna men understyr för mycket!)
Bumpsteer låter ju inte speciellt bra hehe, har det några fördelar!?
Diffarna på GT:n är ju inte mycket för världen som du säger, stretar ju bara snett, puttarpå på insidan och bidrar inte direkt till att driva ut bakvagnen… Hade inte Imprezan varit min ”bruks/vinterbil” så hade jag definitivt skaffat hårdare diffar! Orginal diffarna räcker rätt bra till för vinterkörning dock, överstyr fint på gas sålänga fördelningen håller sig i jämn!
– En annan snabb fråga: Jag ska köpa 18×7½ ET 48 fälgar med 215/40-18 däck (Falken) kommer dessa gå fritt i fram samt bak med inrullade kanter? Kommer ha 30mm sänk Eibach fjädrar på.
18 april, 2004 kl. 20:06 #67480SecretAgentMan
DeltagareDe kommer att gå fritt, lite beroende på hur däcket ser ut så kan det till och med gå fritt utan rullning (plocka bort gummilisten bak bara – om inte Blomman redan gjort det på den). 🙂
/J
18 april, 2004 kl. 20:14 #67481OzO
DeltagareJ: ”…om inte Blomman redan gjort det på den”
Vänta nu… är det inte Rogga som äger den kombin nu? Inte Roggan… 😉
_______________________________________________________________________________
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::19 april, 2004 kl. 12:22 #67486Roggan
DeltagareTjena Ola
Hehe tackar för dom tipsen, hade tänkt att köra lite Toe OUT i bak faktiskt 🙂 Är det inte MYCKET med 2mm!?Ska nog köra med följande inställning:
-=FRAM=-
CAMBER -2.0grader
TOE IN 1mm-=BAK=-
CAMBER 0 (detta går inte att justera org?)
TOE OUT 1mmJag är helt såld på sidlänges körning hehe, på vintrarna går det mest på schnedden hela tiden så jag blir så ledsen i ögat när det bara låter om framhjulen när man svänger när det är asfalt…
19 april, 2004 kl. 12:28 #67487Roggan
DeltagareHehe sant sant, inte ”Rogga” här utan Roggan 😀 Kör en Silver sedan GT själv. Sedan ROGGAN och Combi ROGGA 😉
Tack för infon om passningen av hjulen Jerry! Då slipper jag oroa mig, och när du säger att det eventuellt även går fritt utan rullning så innebär det att jag kan köra som SATAN utan att det tar i om det är rullat 😀
10 juni, 2004 kl. 18:40 #67483Strat
DeltagarePå tal om bump steer, det är ju ett ganska enkelt ingrepp att ta bort en bit av det. Nån som har koll på exakt vad som behövs? Räcker det med lite brickor eller måste man ha en ny kula? Kanske hemligt också hur mycket man ska ändra för att få ett bra resultat?
10 juni, 2004 kl. 18:40 #67484ExOrdis
DeltagareEller oxå gör man som jag, åker rallyvinkel på chassit = bakåtlutat.
Jösses vad direktstyrt det är under hård inbromsning nu. 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.