SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning coilovers för åretrunt-bruk

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4751
    lazerx
    Deltagare

      Hej!
      Jag ska köpa coilovers till min impreza GT.
      Så därför undrar jag om ni har några försag på coilovers som är lämpade för åretruntbruk. Det är inget krav att de ska vara höjdjusterbara.
      Bilen ska användas till ex. isbana, konbana och vanlig körning inkl. guppiga vägar. De egenskaper jag är ute efter är liknande MiXXXXXXhi EVO VI.
      Priset hade jag tänkt kring 15k.

      #67614
      Kvarnis
      Deltagare

        AST

        #67620
        lazerx
        Deltagare

          >AST

          Var kan dessa köpas?
          Var det någon speciell modell/typ du tänkte på då eller?

          #67621
          lazerx
          Deltagare

            Jag hittade en annons där de sålde Bilstein B16 PSS9 till impreza.

            Det jag då undrar om dessa är följande:
            Läste på forumet om att Bilstein hade ngt typ av fel, vad för typ av fel är det?

            Vad är dessa dämpare lämpade för, jag hade tänkt köra isbana, konbana och gata. Även guppiga vägar.

            Läste även att dom i originalutförande sänker bilen 50mm fram och 35mm bak, hur blir kontrollen i bilen om man skulle ställa till normalhöjd?

            För jag vill ju inte ha alltför låg bil då den ska användas i norra norrland under hela året.

            /mvh Erik MY95

            #67610
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Åk standard och lägg lite slantar på krängningshämmare istället – perfekt allroundkombo.

              Blir bilen bra till aggressiv körning på asfalt försämras greppet enormt på halt underlag – du är ute efter en kombination som tyvärr är lite av en utopi. 🙂

              Annars kör du med standardbenen på vintern, och hänger dit något tuffare på sommaren (mycke´ hjulinställning blir det.. :D).

              /J

              #67613
              Strat
              Deltagare

                >
                >Det jag då undrar om dessa är följande:
                >Läste på forumet om att Bilstein hade ngt typ av fel, vad för
                >typ av fel är det?
                >

                Det problem de hade i början var med ventilerna i de bakre dämparna. Vet faktiskt inte om det är fixat, men det borde ju vara det.

                >
                >Läste även att dom i originalutförande sänker bilen 50mm fram
                >och 35mm bak, hur blir kontrollen i bilen om man skulle ställa
                >till normalhöjd?
                >

                ”Alla” coilovers är höjdjusterbara. Det ingår liksom i definitionen 🙂

                #67622
                lazerx
                Deltagare

                  >>Läste även att dom i originalutförande sänker bilen 50mm
                  >fram
                  >>och 35mm bak, hur blir kontrollen i bilen om man skulle
                  >ställa
                  >>till normalhöjd?
                  >>
                  >
                  >
                  >”Alla” coilovers är höjdjusterbara. Det ingår liksom i
                  >definitionen 🙂
                  >

                  Jo, nog vet jag att coilovers är att dom är höjdjusterbara.
                  Men frågan var ju den, att om dom beter sig annorlunda om man ställer höjden till ”normalhöjd” istället för den sänkning som Bilstein-kittet har original.

                  #67632
                  pannan
                  Deltagare

                    Tein

                    #67623
                    lazerx
                    Deltagare

                      HEJ
                      Har nu läst en hel del trådar på scoobynet och fastnat för AST type25 (rallyline?)

                      powerstation verkar vara engelsmännens favorit när det gäller dessa dämpare…

                      Vad har ni för erfarenheter av dessa dämpare?

                      #67611
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Jag tycker faktiskt fortfarande att skall det passa alla dina krav så är standard bäst, komplettera med kraftigare krängningshämmare istället. 🙂

                        /J

                        #67615
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Bara jag som har dom i Svedala vad jag vet…
                          Är dock tok nöjd med dom, kan rekommnedera dom varmt 🙂

                          #67624
                          lazerx
                          Deltagare

                            Kvarnis köpte du dina från

                            http://www.powerstation.org.uk ?

                            Det verkar vara precis vad jag söker, bara lite hårdare än orginal i mjukaste läget och betydligt hårdare i hårdaste läget men fortfarande inga stenhårda grejjer för enbart bankörning 🙂

                            Tack för tipset Kvarnis!

                            #67625
                            lazerx
                            Deltagare

                              kvarnis är det road du har eller är det track?
                              40N fram å 30bak eller 50fram å 40bak?

                              #67612
                              SecretAgentMan
                              Deltagare

                                >bara lite hårdare än
                                >orginal i mjukaste läget och betydligt hårdare i hårdaste
                                >läget men fortfarande inga stenhårda grejjer för enbart
                                >bankörning 🙂

                                Nja.

                                Dämparen är det man kan justera på, fjädringen upplevs som lite stummare, men egentligen så gör man bilen över/underdämpad beroende på exakt hur dämparen är avstämd till fjädern.

                                Att krana på så mycket det går på dämparen *kan* faktiskt försämra egenskaperna betydligt.

                                Att se på en coilover med ställbar dämpning som en möjlighet att kunna köra bilen mjuk/hård är inte helt rätt tyvärr, dämparen skall vara avvägd mot fjäderkonstanten (som är just en konstant).

                                /J

                                #67616
                                Kvarnis
                                Deltagare

                                  >kvarnis är det road du har eller är det track?
                                  >40N fram å 30bak eller 50fram å 40bak?

                                  Kör med 40/40 enligt rekommendationer/tips från från UK

                                  beror iofs lite på hur man kör, har iofs inte ställt dom hårdare än mjukaste läget än…:D

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.