› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › byta fjädrar
- Detta ämne har 23 svar, 2,150 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 2 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
19 april, 2005 kl. 20:07 #4761
johan84a
Deltagaretjenare!
hade tänkt kränga på min sänkningssats i helgen och tänkte bara höra med er om det är nåt speciellt jag borde tänka på/akta mig för osv..
är det svår att komma åt å byta bakfjädrarna ?
Edit: det är en Impreza Gt-00
Mvh Johan
20 april, 2005 kl. 12:43 #67712johan84a
Deltagareingen som har några användbara tips?
Mvh Johan
20 april, 2005 kl. 13:27 #67704skytiskapilen
DeltagareEtt mycket användbart tips är att du kan använda sökfunktionen i forumet. ”byta fjädrar” renderar i 42 st trådar, många av dem ger dig de svar du behöver.
……. 🙁
/Andreas
– Original Gangster –20 april, 2005 kl. 14:08 #67691SecretAgentMan
DeltagareDet är hyfsat enkelt, det kan sitta lite eländigt och kräva riktiga verktyg bara.
Muttermaskin är ovärderligt, 19-hylsa till nedre infästningen vid hjulhubben, 12 vid topplagringen.
Har du inte muttermaskin gör du bäst i att lossa den stora muttern mitt i topplagringen med bilen på marken, lyfter du bilen, eller tar ut benen kommer det att bli lurigare att få loss den (går om man har en speciell nyckel, och insex som passar i fjäderstången).
Banjokopplingen till bromsslangen klipper du på mitten, och vrider isär den, vips så får du loss slangen utan att dela på den, mao slipper man lufta bromsar och fippla.Baksätet måste ut, det ger sig självt hur det går till, sedan ser du vart du skruvar.
Bra fjäderspännare är ett måste, kroppen skall man vara rädd om!
/J
20 april, 2005 kl. 16:07 #67699simo
DeltagareEtt tips är att även plocka bort säkerhetsbältet, kommer att spara en del svordomar 😉
/K&N
20 april, 2005 kl. 16:19 #67692SecretAgentMan
DeltagareHääääää – det handlar om teknik och verktyg K&N! 😀
Men det är ett bra tips, dock upplevde jag det som något fippligt att få tillbaka rullen den enda gången jag testade det (saknade tekniken, hade verktygen :+).
/J
20 april, 2005 kl. 20:13 #67707pannan
DeltagareFinns ju en rad olika fjädrar att välja på.
T ex H&R, Tein, Eibach, Koni, STI m.m
Vad skulle du rekomendera SAM? Likaså ni som bytt. Jag håller på att leta runt och vill ha ett par riktigt bra samtidigt som man får ner bilen någon cm eller lite till mot marken.
Som sagt mutterdragare och gärna fjäderverktyg som finns att köpa hos t ex mekonomen eller Biltema för att få av fjädrarna.
När jag tog bort baksätet för att byta pumpen så såg jag vart bakdämparna lossas. Kan man inte bara lossa de bultarna och hissa upp bilen, sedan föra dämparen åt sidan för att sedan skruva av toppen och bara byta fjäder? eller måste man ta bort hela dämparen för att komma åt?
Mvh
J20 april, 2005 kl. 20:35 #67696ExOrdis
DeltagareEibach alt Lesiöfors är mina tips för bästa pris/prestanda.
20 april, 2005 kl. 20:46 #67708pannan
Deltagare>Eibach alt Lesiöfors är mina tips för bästa pris/prestanda.
Lesjöfors Stockholmsfjäder som ligger ute i Vällingby eller?
Hmm kund till mig faktiskt *s* att jag inte tänkte på det. Skall kolla om de har fjädrar till min bil.
Tackar för tipset.
Mvh
J20 april, 2005 kl. 23:08 #67697ExOrdis
DeltagareKlart dom har fjädrar till din bil, dom har fjädrar till nästan alla bilar. 😀
21 april, 2005 kl. 04:17 #67693SecretAgentMan
Deltagare>När jag tog bort baksätet för att byta pumpen så såg jag vart
>bakdämparna lossas. Kan man inte bara lossa de bultarna och
>hissa upp bilen, sedan föra dämparen åt sidan för att sedan
>skruva av toppen och bara byta fjäder? eller måste man ta bort
>hela dämparen för att komma åt?Det är enklare att få dit allt ordentligt med benet löst, framför allt går det fortare med. 🙂
Och till den nya sti:n finns det bara en rekommendation, prodrives pryttlar – Block kör med dessa, han kom rätt bra till i Superstage, så helt kass kan de inte vara, de sänker lagomt.
/J
21 april, 2005 kl. 05:53 #67700simo
Deltagare>Hääääää – det handlar om teknik och verktyg K&N! 😀
>
Bra, då vet ja vem som tar den biten 😉Ska verkligen prodrives grejer sänka bilen :+ 😀
/K&N
21 april, 2005 kl. 06:33 #67709pannan
Deltagare>Det är enklare att få dit allt ordentligt med benet löst,
>framför allt går det fortare med. 🙂
>
>Och till den nya sti:n finns det bara en rekommendation,
>prodrives pryttlar – Block kör med dessa, han kom rätt bra
>till i Superstage, så helt kass kan de inte vara, de sänker
>lagomt.
>
>/JOk, då får man lägga ett mail till Nick och kolla vad det skulle kosta fraktat och klart till Svedala.
Mvh
Johan21 april, 2005 kl. 08:45 #67694SecretAgentMan
Deltagare>>Hääääää – det handlar om teknik och verktyg K&N! 😀
>>
>Bra, då vet ja vem som tar den biten 😉
>
>Ska verkligen prodrives grejer sänka bilen :+ 😀
>
>
>/K&Na, Ta med plånbok och pilsner.
b, hä. 😀
/J – OT
21 april, 2005 kl. 10:24 #67713johan84a
Deltagaretackar för svaren!
Mvh Johan
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.