› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Krängande GT!?
- Detta ämne har 12 svar, 1,413 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 6 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
14 augusti, 2005 kl. 20:08 #4786
MickeM
DeltagareHej!
Jag har en Impreza GT99 som har helt original hjulupphängningar.
Grejen är ju den att den understyr (som dom gör) och kränger rätt
mycket när man svänger lite ivrigare. Känns som vänster framhjul
ska vika sig under bilen när man svänger höger… och att höger
bakhjul lättar, om ni förstår vad jag menar… 🙂 Detta även när
bilen varit på 4-hjuls-inställning. Inget är fel.. bilen är så här
har jag förstått…Såå… var börjar man? Vad ska jag ha? PowerFlex bussningar (heter
dom så, slipper gärna dunset vid ivriga växlingar)? Andra fjädrar
(sänker gärna bilen)? Coilovers (har gärna hög frigång på vinter
och låg på sommar)? Stötdämpare? Ändra hjulvinklarna? Fjäderbensstag
fram övre/fram undre/bak övre? Gå ner i vikt? Iih!Vilka tillverkare finns det och vad rekommenderas? Lista upp bara så
jag har nåt att söka efter… vet inte vad jag behöver och inte vet
jag vad det heter. 😀 Känns som att jag givit mig in på okänt
territorium… Men vill inte ha en huvudvärksbil.Kör 215 på 17″ och bilen är blå.
/MickeM
14 augusti, 2005 kl. 21:19 #67896FeA
DeltagareWhiteline krängningshämmare
Powerflex bussningar
H&R sänkfjädrar (alt. coilover om du har pengar över)
R-däck
Ändra hjulvinklarna till max camber och -1mm toe in, både fram och bak
Fjäderbenstag (tex OMP, Summit från Streetpower)…men det bästa är ändå att träna på ba´! Kör så mycket och så fort som möjligt (på RÄTT ställen, konbana är ett bra tillfälle tex.)
/FeA
15 augusti, 2005 kl. 08:17 #67890MickeM
DeltagareÄr föresten krängningshämmare något man byter eller klämmer dit
extra? Bak fram?Vad har PowerFlex-bussningar mer för egenskaper? Är det dom som
är gjorda i teflon och gör att man känner minsta ojämnhet i
vägbanan? Andra fördelar/nackdelar med Powerflex-bussningar? Antar
att det står nånstans var man får tag på dem och vad de kostar samt
hur länge det tar att byta för en van mekaniker…? 🙂Sänkfjädrar antar jag att bara är fjädrarna… Men coilover
är väl en massa mer? Jag menar… det är väl onödigt att köpa
sänkfjädrar och sedan införskaffa coilovers?Sliter hjulvinkel- och camberändringar mycket på vanlig körning?
Däcken alltså.Är något av dessa grejer nämnda i denna tråd icke godkända i
besiktningen? Vill ju ha en duglig gatbil. 🙂 Jag har hört att
man inte får ha fjäderbensstag hur som helst då de styvar till
karosseriet och fördärvar ”deformationszonen” vid krock…?Skall eventuellt snart på bana och virra, så det känns lite
nödvändigt att sätta sig in i detta… 🙂Men jag vill ju inte lägga ut massa pengar på en gång på allt.
Vad bör man börja med?15 augusti, 2005 kl. 10:53 #67888Janne248
DeltagareÄr föresten krängningshämmare något man byter eller klämmer ditextra? Bak fram?
Krängningshämmare är något man byter. Man byter till kraftigare grejor. Sammtidgt som man byter, bör man byta de så kallde ”drop links” vilket är av plast på en GT.
Köpe Whiteline grejor. Jag hade 22mm fast fram på min gamla GT och 22 mm ställbara (20-22-24) bak.
Vad har PowerFlex-bussningar mer för egenskaper? Är det dom somär gjorda i teflon och gör att man känner minsta ojämnhet ivägbanan? Andra fördelar/nackdelar med Powerflex-bussningar? Antaratt det står nånstans var man får tag på dem och vad de kostar samthur länge det tar att byta för en van mekaniker…? 🙂
Kan inte så mycket om bussningar mer än, de tar visst massa tid att byta 🙁
Sänkfjädrar antar jag att bara är fjädrarna… Men coiloverär väl en massa mer? Jag menar… det är väl onödigt att köpasänkfjädrar och sedan införskaffa coilovers?
Sänkfjädrar är bara jälva sprialfjädrarna. Då får du en hårdare och lägre bil. Många tycker det är mycket ”show” och inte så mycket ”go” men jag kan intyga att både på min GT, där jag hade Tein, och på min WRX STi, där jag nu har Prodrive. Så ger det mycket ”go” också. Dock inte lika mycket som kompletta fjäderben a la coilovers.
Kör du bycket bana och konbana kanske coilovers är värt det, eller om du bara vill vara värst eller har en stor budeget.
Kör du ibland på bana / konbana så duger det säkert med sänkfjädrar.
Coilovers kan du ställa som du skrev tidigare. Hög på vintern & låg på sommaren, MEN du br du ställa om hjulvinkarna vid däckbyte/höjdändring vilket ger en hög hjulinställningskostad varje vår/höst.Sliter hjulvinkel- och camberändringar mycket på vanlig körning?Däcken alltså.
Om man kör med SGM-vinklar (= Jerry vinklar) så sliter det lite mer på insidan på framdäcken. Dock inte så nämvärt mycket på min GT tyckte jag.
Är något av dessa grejer nämnda i denna tråd icke godkända ibesiktningen? Vill ju ha en duglig gatbil. 🙂
Helbilsgodkännade = inget får man sätta in (?).
Jag har hört attman inte får ha fjäderbensstag hur som helst då de styvar tillkarosseriet och fördärvar ”deformationszonen” vid krock…?
Ingen anning om sådat.
Skall eventuellt snart på bana och virra, så det känns litenödvändigt att sätta sig in i detta… :)Men jag vill ju inte lägga ut massa pengar på en gång på allt.Vad bör man börja med?
Man behöver inget alls för att köra på bana av detta. Friska däck, hjälm och rätt klder duger. Och soppapengar! Sedan kan du ser hur bilen är och ändra till nästa gång du skall på bana. Bara ett tips!
Fråga: Vilken bana skall du vingla på?
15 augusti, 2005 kl. 13:48 #67891MickeM
DeltagareOjoj! Tack för bra svar. Ska nog klura vidare på vad allt är så
jag har lite mer koll.Vet fortfarande inte vilket som man först brukar satsa på… Tein
sänkningsfjädrar har lockat förr. Det gör som du säger en del på
utseendet med… vilket är det jag hittills mest pillat på innan
jag ger mig in på drivlina och upphängningar. Hur mycket sänks
Imprezan med Tein? Finns det olika kanske?Jag skall eventuellt till Alastaro i Finland och ratta runt. Om jag
får ledigt och färjorna går när jag vill. Många på dock just då.Skriv på bara! 🙂 Ju mer ni skriver desto mer får jag att tänka på
och läsa och lära… 😛/MickeM
(nyss monterat Momo Grand Prix-pedaler & Vivid ShortShift)
(P1-läppen snart på målning, 3 Autometer-mätare på gång)16 augusti, 2005 kl. 10:56 #67895Groover
DeltagareAlastaro 😛 fin fin bana. Den är dock ingen bana man bör äntra utan topp-friska bromsar då den utformad så att den ”äter” bromsar. Alltså : Byt bromsvätska och kolla beläggen. Byt även till stålomspunna bromsslangar om du har möjlighet till.
//Olle
… give the iron !!!
17 augusti, 2005 kl. 07:24 #67892MickeM
DeltagareKan man alltså övergå till en annan bromsvätska, eller ska man
byta till standard när man kommer hem igen? Vad för krav bör en
vettig bromsvätska ha? Jag har original-bromsar.Dock så börjar skivorna se ut att vara på sista versen enligt
mekanikern på senaste servicen. Hmjum… Klossarna bra dock.
Jag kommer inte att pressa bilen så mycket, blir mest kolla
läget på hela det här med bana då det är aktuellt med att bygga
en ny bana här, lik Gotland Ring.Vad gör egentligen stålomspunna slangar för nytta? Klarar högre
tryck bara? Är det dyrt/omständigt att byta? Runtom?Jag lär ju inte byta delar på halva bilen inför en bankörning, men
väl nyfiken i att sätta mig in i denna outforskade djungel. 🙂/MickeM
(P1-läpp på målning idag!)17 augusti, 2005 kl. 07:59 #67889Janne248
DeltagareKan man alltså övergå till en annan bromsvätska, eller ska manbyta till standard när man kommer hem igen? Vad för krav bör envettig bromsvätska ha?
Du byter till en annan bromsvätska som du använder jämt. Motul RBF600 är bra och prisvärd! Köp 1 liter (2×0.5liter flaskor) om du skall byta.
Jag har original-bromsar.Dock så börjar skivorna se ut att vara på sista versen enligtmekanikern på senaste servicen. Hmjum… Klossarna bra dock.
Är klossarna bra men bromsarna dåliga? Hur lirar det? Skivor som är hel slut? Går säkert att köra några varav, men ta det lugnt!
Jag kommer inte att pressa bilen så mycket, blir mest kollaläget på hela det här med bana då det är aktuellt med att byggaen ny bana här, lik Gotland Ring.
Bana på Åland? Låter coolt det!
Vad gör egentligen stålomspunna slangar för nytta? Klarar högretryck bara? Är det dyrt/omständigt att byta? Runtom?Jag lär ju inte byta delar på halva bilen inför en bankörning, menväl nyfiken i att sätta mig in i denna outforskade djungel. :)/MickeM(P1-läpp på målning idag!)
Stålomspunna gör att du inte förlorar tryck i att slangarna vidgas, utan allt tryck går till cylinder som trycker belägget mot skivan. Det blir ”fastare” bromsar. Sök hgär på forumet finns det säkert massa mer trådar om just stålomspunna slangar.
Jag hade det på min GT och har det nu på min STi. Blev mycket stor skillnad på GT’n och stor skillnad på STi’n.
17 augusti, 2005 kl. 16:26 #67885ExOrdis
DeltagareMest skillnad gör vätskebytet.
Belägg och skivor i bra skick är en rimlig förutsättning för att
vistelsen på banan ska bli mer trevlig än skräckfylld.
Stålomspunnet, tja kanske men knappast nödvändigt till en början.
Hellre riktigt bra däck, välbalanserade och med hjulvinklarna
ställda lite trevligare.
Ett bra avtal med Shell på nya högoktansoppan kanske?
Lycka till och ha så trevligt.
Byta grejjor gör du först när du vet vad du ska byta och varför,
vad är det du vill uppnå måste du fråga dig. Är det bilen det är fel
på eller kan du korrigera körteknik/justera med befintliga grejjor?
Att lära sig köra kostar mest tid och bensinpengar.
Kika på ordförandes standard STi, den går ganska fort om man trampar på gasen, vrider på ratten och bromsar där det behövs. 😉18 augusti, 2005 kl. 07:43 #67893MickeM
DeltagareHmm… vill-ha-listan blev längre nu. Men bra med info. Tål att
kluras igenom och se vad man väljer när det väl är dags då jag
ständigt är på jakt efter nåt nytt… 🙂Jakt på bromsvätska låter som en bra början då bromsarna känns lite
svampiga efter lite aktivare körning har jag märkt. Hoppeligen är
det just vätskan som orsakar det då den blivit varm. Eller kan det
vara annat?Eventuellt blir det att kika efter sänkningsfjädrar som första
steg i ändring då jag gärna vill ha ”show” med. =) Och samtidigt få
till hjulvinklar. Tre flugor i en smäll!Tja, beläggen fram alltså är i bra skick, skivorna fram på sista
versen men fortfarande helt ok. Alltså är bromsarna ännu bra. 🙂
Beläggen måste vara bytta före min tid då jag bara haft bilen i
2,5år och knappt kört 2.500 mil.Största problemet jag märkt vad gäller väghållningen är att den
understyr lite väl mycket och att den niger kraftigt när man svänger
lite ivrigare (så som jag beskrev ovan)… det får en att släppa
gasen och hålla emot = hmm. Sänkningsfjädrar och vinklar borde fixa
det i guess.Ska iaf bli kul att få känna på en riktig bana och se vad det hela
handlar om. 🙂 Det enda jag gör före det om jag hinner är
bromsvätskan och tvättar bilen.Och jopp, är planerat en bana på Åland – Åland Ring. Nära till
Sverige med en liten 2h-båttur. Läs mer: http://www.alandring.com//MickeM
(väntar på att P1-läpp-lackeraren ska ringa…)18 augusti, 2005 kl. 11:45 #67886ExOrdis
DeltagareJa det är garanterat vätskan som ger dig den svampiga känslan och inte slangarna.
Fjädrarna ska inte vara för hårda om du avser att köra med orginaldämparna och helst inte sänka mer än max 30mm fram, bak något mer om du verkligen vill ha en mer överstyrd bil.18 augusti, 2005 kl. 12:13 #67894MickeM
DeltagareFjädrarna ska inte vara för hårda om du avser att köra med orginaldämparna och helst inte sänka mer än max 30mm fram, bak något mer om du verkligen vill ha en mer överstyrd bil.
Är t.ex. Tein och H&R sänkningsfjärdrar för hårda eller kan man på
något sätt vid monteringen välja hur många mm man sänker bilen med?
Hur mycket max kan man sänka bilen?19 augusti, 2005 kl. 21:49 #67887ExOrdis
DeltagareDet får någon kunnig på dessa produkter svara på, men det borde väl framgå någonstans. Annars är det väldigt bra att ställa frågan till den som säljer & om de inte kan svara, handla på annat ställe.
”De e ju bara en fjäder” är väl lite sisådär attityd om resultatet ska bli bra. 😉
Fjädrar finns i alla möjliga hårdheter och längder. Alla passar inte på en standard GT med orginal KYB-dämpare. Exempelvis Prodrive
& STi-satser brukar nyttja Eibachfjädrar som sänker ca 20-25mm. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.