› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Hjulvinklar
- Detta ämne har 8 svar, 1,307 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 3 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
8 augusti, 2007 kl. 18:12 #4905
killer
DeltagareTjena
Ska lämna in bilen på hjulinställning till veckan och tänkte höra om ni har nå tips på vilka vinklar jag ska köra med.
Tror att jag har koll på prodrive vinklarna, max camber fram och 1mm toe-in fram och bak.
Å med max camber, visst menas det max negativ camber?
Är det bra eller rekomenderar ni nått annat?
8 augusti, 2007 kl. 18:36 #69164killer
DeltagareKan det här vara nått?
Whiteline Recommendation – Touring
Front toe Zero
Front camber -1.0 degrees
Rear toe 1mm toe-out per side9 augusti, 2007 kl. 07:38 #69160simo
DeltagareGör en sökning på Prodrivevinklar så kommer du att se mycket tankar o ideer om hur det ska vara.
Själv kör jag med toe out fram för att få bättre instyrning.
Fördel/nackdel är att bilen blir nervös vid inbromsning, inte alla som är kompis med detta/U
9 augusti, 2007 kl. 08:29 #69163Mats
DeltagareJag kör också med liite toe out fram, för att som simo säger få bättre instyrning. Tycker inte den blivit så nervös.
Om man ställer toe out bak så kan ni få en mycket (o)rolig bil på vintern. Det kommer gå brett direkt när det gasas lite. Många gillar ju detta, men var beredd på det.
Mats GBG
Type R ’999 augusti, 2007 kl. 08:44 #69165killer
DeltagareOk, tackar för tipsen
9 augusti, 2007 kl. 12:54 #69161b20mannen
DeltagareMitt (generella) tips är:
Fram:
Toe 0 mm
Camber 3-5 grader negativt.Bak:
Toe 1 mm in
Camber 3-5 grader negativt.Mycket negativ camber fram (>5) i kombination med toe-out ger kraftigt däckslitage och klart nervös styrning. Men fantastiska styregenskaper.
Ökad negativ camber bör kompenseras med toe-in för att minska på däckslitaget.
På vintern kör man med toe-in, eller nollat. Annars blir bilen helt livsfarlig.
Camber hänger mycket ihop med hur stabila stommar man har på däcken. Exempelvis Yokohama R-däck kräver lite mer negativ camber för att bli optimalt.
Tänk också på att om du har mycket downforce av en vinge på bakluckan så ska du minska på den negativa cambern nån eller två grader jämfört med utan vinge.
9 augusti, 2007 kl. 13:00 #69166killer
DeltagareDå min bil har orginal dämpare så tror jag inte det går att ställa så mycket camber fram och bak har jag fått för mig att det inte går att justera alls.
9 augusti, 2007 kl. 13:09 #69162b20mannen
DeltagareJodå. Det går att justera camber både fram och bak även med originalbenen. Men kanske inte så mycket direkt.
Jag kan ställa -9 grader om jag vill. Och det har hänt. :+
9 augusti, 2007 kl. 13:36 #69159SecretAgentMan
DeltagareNåja…bak kan man ”ställa” med glappet vid bultarna på spindeln, men det är inte överdrivet exakt. 😀
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
