› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Uppgradera väghållning
- Detta ämne har 23 svar, 2,416 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 6 månader sedan av
Tyson.
-
FörfattareInlägg
-
4 november, 2007 kl. 11:55 #4920
Tyson
DeltagareTja
Går i tankarna att uppgradera min väghållnings på min Impreza WRX.
Men vet inte i vilken ordning jag ska börja att uppgradera? Någon som har några tips ?4 november, 2007 kl. 12:10 #69229Palm
DeltagareBeror väll lite på vad du ska använda bilen till, effekt, kör du året om, mycket bana eller mest vardagskörning, budget?
På min har jag D2 coilovers och det ger ju annan väghållning i bilen men rätt ända att börja i tycker jag själv är nog lite bussningar och krängsningshämmare. Kommer troligvis att montera av fjäderbenen över vintern nu och köra orginal då i alla fall jag blir trött på ”skumpandet” eftersom den blir så styv i fjädringen och när gatorna i stan ser ut som tvättbrädor av is gynnar de varken mig eller bilen med coilovers på 🙁
4 november, 2007 kl. 13:42 #69238Tyson
DeltagareEffekten på bilen blir inte mer än vad orginal turbon klarar av d.v.s ca 280 hk. Använder bilen varje dag sommar som vinter.
Hade tänkt köra lite bana till sommaren, men inte så överdrivet mycket. Så något värsting tein kitt finns inte i planerna. Men vill ha bättre väghållning än det som är orginal på bilen.Vad rekomenderar ni för grejor och i vilken ordning?
4 november, 2007 kl. 14:06 #69234FeA
DeltagareSänkfjädrar (HR rekommenderas av mej), köps hos stötdämparexperten eller av bvs-robban (ca.2000kr).
Powerflexbussningar, köps hos streetperformance för bra pris (ca.5000kr).
Whitelinekrängare, köps av Perra på advan.…i den ordningen.
Det tycker jag helt klart är det bästa ”allroundkittet”, om man använder bilen som du gör.
4 november, 2007 kl. 20:02 #69239Tyson
DeltagareTack för ett bra svar. Tror dock att mina stötdämpare håller på att ge upp så är ute efter ett par ”budget” coilovers typ Ksport coilovers.
Någon som har erfarenheter av dessa coilovers ?
4 november, 2007 kl. 20:19 #69232Mats
DeltagareLär va samma lika som D2 om man tittar på utförandet, men med lite annan färg o ett annat namn.
Finns ju även bromsar som liknar D2 kitten otroligt mycket, förutom färgen då.Mats
Type R ’994 november, 2007 kl. 22:03 #69235FeA
DeltagareTack för ett bra svar. Tror dock att mina stötdämpare håller på att ge upp så är ute efter ett par ”budget” coilovers typ Ksport coilovers.Någon som har erfarenheter av dessa coilovers ?
Precis som Mats skriver så är det samma-lika grejjer. Ska du köra med dom så skulle jag vilja påstå att du inte har en brukskärra nå mer.
Det blir oerhört jobbigt att använda bilen dagligen, året om, med dom. Åk till Mekonomen och köp ett par motsvarande orginaldämpare alt. ett par beggade org. är mitt tips.
Jag kör med D2 coilovers, och min bil används i stort sett bara till konbana + söndagsturer i maklig takt efter krogika asfaltsvägar 🙂5 november, 2007 kl. 06:43 #69245specialized
DeltagareJag åker också med D2 : or. Jag och Fea är väl bland de 4-5 som gjort det längst här på forumet.
Personligen, så tycker jag dock att det inte är några som helst problem att åka med bilen som bruksbil. Jag kör till jobbet dagligen, pendlingar 7-8 mil nån gång i veckan och jag åker med dem även på vintern.
Visst, det är betydligt stötigare men jag tycker det mest är en vanesak.Vidare så är väl D2:s coilovers väldigt prisvärda och bra.
Ska du köpa nya Dämpare och Sänkningsfjädrar blir det nästan lika dyrt. Men helt utan justermöjligheter.
Dessutom med risken att fjäder-dämpar kombinationen inte funkar bra.Slå till på ett D2-kit är mitt tips 🙂
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉5 november, 2007 kl. 15:52 #69249larsallan
DeltagareHur är det med coilovers om man kör mycket på grusvägar då? Skakar varenda skruv lös på bilen eller? Komfort är ju prioritet noll även om man anvender den som bruksbil men det kan ju inte va bra för bilen om det skakar för mycket.
5 november, 2007 kl. 16:32 #69230Palm
DeltagareHur är det med coilovers om man kör mycket på grusvägar då? Skakar varenda skruv lös på bilen eller? Komfort är ju prioritet noll även om man anvender den som bruksbil men det kan ju inte va bra för bilen om det skakar för mycket.
Kör med D2 och har åkt på toyo 215/45/17 i sommar, en hel del grusväg i sommar varje gång jag åker ut till föräldrarna och jo tack de skakar i bilen men ingen som direkt har skakat loss men visst sitter man och tänker aj oj nej typ hela tiden. Har satt på nya vinterdäck nu i 205/55/16 och det gör ganska mycket för att få bort de värsta skakandet i bilen på ojämn väg men kommer nog byta till orginalfjäderbenen snart känns de som, både för att spara bilen, fjäderbenen och mitt humör.
Mina D2 satt på när ja köpte bilen men är osäker på om jag skulle köpt sådana¨själv, tycker nog det känns värt att lägga till några tusenlappar och få ett ”erkänt” märke typ bilstein, leda etc etc
5 november, 2007 kl. 18:39 #69246camino cielo
DeltagareAntagligen det basta for liten budget som racker langt: Koni stallbara insatser parade med STi fjadrar eller liknande samt krangare, det racker valdigt langt och funkar bra for bana somval bruksbil. Problem med WL krangar ar att dom vandrar, da funkar Perrin mycket battre, dom har en svetsad ”skuldra” som hindrar detta.
6 november, 2007 kl. 00:26 #69236FeA
DeltagareMina D2 satt på när ja köpte bilen men är osäker på om jag skulle köpt sådana¨själv, tycker nog det känns värt att lägga till några tusenlappar och få ett ”erkänt” märke typ bilstein, leda etc etc
Varför det? Det blir knappast mindre stötigt bara för att man byter märke.
D2 är enligt mej dom bästa coilovers man kan köpa, sett till pris och prestanda. Dom är jäkligt bra till det ändamål dom är avsedd till, att vara snabb på asfalt när det svänger helt enkelt…
Men kör man bilen var dag, så blir det jobbigt i längden att åka med coilovers (…om man inte är som specialized) :+ 😉
6 november, 2007 kl. 07:41 #69227SecretAgentMan
DeltagareSom Tommy redan pekar på så spelar stuttigheten föga in på vem som tillverkat benen…
Vill man åka fort på asfalt blir det styvt, stuttigt och jävligt på sämre vägar, konstigare än så är det inte – är det lokala korvkioskmästerskapen i grusväg så blir det bäst med standardbenen kvar.
Elementärt. :+
/J
6 november, 2007 kl. 08:56 #69231Palm
DeltagareJag tycker D2 känns billiga, vilket dom iofs är också. Kan bara jämnföra med en bekant som åker med Leda ben och visst är det stötigt med dämpningen känns mera avstämd på något sätt än på d2. Vidare så har har jag pratat med folk som inte vart så nöjda då en d2:a gick av på en honda här i borås, fjäderben i stål känns säkrare på något vis.
6 november, 2007 kl. 10:20 #69228SecretAgentMan
DeltagareJag har kört Leda väldigt länge på min egen bil (över 8000 mil), visst är det så att det finns bättre och sämre ben – faktum kvarstår D2 är sjukt prisvärda, och de fungerar väldigt, väldigt bra.
Högst troligen så är den mer avstämda känslan enbart beroende av att det sitter mjukare fjädrar på ledabenen, och kompressionsdämpningen är mjukare inställd.
En hård fjäder som skall hålla ett chassie i ordning på slät asfalt, med en dämpare som håller ordning på den hårda fjädern – kommer ge en bil som är rätt obehaglig på ojämn väg, konstigare än så är det inte.
Det intressanta är att det folk i allmänhet åker med på gata och tycker är astuff racefjädring är klassat som ren grusfjädring bland racebilarna… 😀
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.