› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Byte till coilovers, bra att veta och hjulvinklar för ”lek”
- Detta ämne har 5 svar, 1,532 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 3 månader sedan av
persalls.
-
FörfattareInlägg
-
7 mars, 2010 kl. 13:03 #5020
persalls
DeltagareHej!
Jag såg ett annat inlägg som likanr min fråga men tänkte börja från början !
Är det några mått som är bra att ta på bilen i original-utförande så man vet var man skall börja ???? Annat bra att veta ???
Bilen är en type-r 97a och jag undrar om det finns någon som kan föreslå bra vinklar och höjd runt om ???
Alla fyra hörnen blir fullt justerbara.Bilen skall i huvudsak användas till lek men måste ju funka på vanlig väg, dock är inte däckslitage i sig någon issue !
/Mvh Per
7 mars, 2010 kl. 22:01 #69913Mumin
Deltagaresom sagt prodve vinklarna är ju populära. jag kör dock med camber -1.4 fram -1.3 bak toe 0. och sen så står all info runt på formet, tror kvarnis tog fram höjderna 320mm fram 370mm bak från skärmkant till hjulet. inte 100 men leta runt så får du svar på allt.
9 mars, 2010 kl. 19:10 #69916persalls
DeltagareHej & tack!
Jag har kollat runt och det finns jättemycket naturligtvis. Jag var tvungen att se hur jobbigt det är så jag har bytt en fram nu ikväll, gick mycket lättare än väntat, ser bra ut dessutom…:-)
/Mvh Per
11 mars, 2010 kl. 19:21 #69915Limpan
Deltagarenågra tips?
Jag tänkte också försöka mig på och byta själv. Jag är långt från expert, men vill gärna tro att jag inte har tummen mitt i handen heller. 😛
Någon som sett några bilder på monteringen?
Sätter man bara toppmonteringsbultarna (camberbultar?) i mitten läget till en början och åker sedan och utför en hjulinställning?
Nedre infästningen är ju inte så mycket att göra annat än att skruva fast såvitt jag förstår?tacktack
11 mars, 2010 kl. 20:10 #69914Mumin
Deltagarespelar ingen roll hur du sätter dom och du tror att det är någolunda lika som jag gjorde.. skiller -2 grader i camber på mina 😛 men iaf tror snofi har länkat denna sida förr med bra bilder.
http://www.rexnet.com.au/forum/index.php?showtopic=73674
lycka till 🙂
14 mars, 2010 kl. 14:53 #69917persalls
DeltagareHej igen!
Lite update !
Nu sitter grjorna på plats och är garagejusterade. Lite bökigare bak är det allt och min mutterdragare fick inte plats där så våld och mer våld fick lösa det ! Höjdmåtten jag läst här funkar inte på en type-r, åtminstone inte bak så lite ögonmått och bedömningar har fått råda. Som den är satt nu så är det max camber, både fram och bak, utan att ha rört camberplattan som finns fram. Det är avsevärt mer negativ camber nu än med original set-upen men naturligvis omöjligt att uppskatta hur mycket. Vad tror ni om följande:
Få maximal camber med plattorna nollade för att sedan maxa vid bankörning! hur mycket mer ger det att flytta i plattorna ??
Hur påverkas hjulvinklarna om man justerar höjden ? Mina justeras i ”navfästet” om uttrycket accepteras, dvs man gängar hela benet upp och ned i fästet och lägger bara an fjädertallriken för att få fjädern i spänn.
/Mvh Per. snart är det vår !
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.