› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Problem med vibrationer efter bromsbyte
- Detta ämne har 20 svar, 2,294 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 1 månad sedan av Manor.
-
FörfattareInlägg
-
14 juli, 2003 kl. 08:18 #5153NiklasDeltagare
jag har fått vibrationer i framhjulen/styrningen/bromsarna när ja bromsar efter bromsbytet. Det märktes första gången när vi närmade oss Gelleråsen i lördags. Blev värre och värre de sista milen. Lät bilen stå och vila, sedan kändes inget. När jag körde på bana märkes inget då jag bromsade sent och hårt. På vägen hem till Göteborg kände jag lite tendenser till vibrationer. Detta försvann då jag gjorde en kraftig(are) inbromsning och återkom igen efter ett tag.
Det är precis som om de nya bromsarna inte klarar av lugn körning med svaga inbromsningar utan måste bli använda med kraft. Dessutom verkar bilen dra lite (kan vara inbillning) åt höger då jag bromsar.
Någon som har erfarenhet av detta? Skulle uppskatta all hjälp.
PS: Säljaren i England bad mig kolla så att allt sitter rätt. Han hade aldrig tidigare hört talas om detta problemet. Han tyckte jag skulle fråga er…
14 juli, 2003 kl. 09:54 #70670AllanDeltagareBytte du bromsarna själv? isf kontrolelra så att de verkligen sitter ordentligt på plats.
Annars så har du garanati om det gjordes på verkstad. Beskriv problemet så får du antingen ett bra svar eller så ber du dem kontrollera bromsarna igen.
har ingen erfarenhet av pagid…men är de inte lite ”ostabila” innan de är inkörda?
/Allan
14 juli, 2003 kl. 09:57 #70676NiklasDeltagareFick dem monterade av verkstad.
14 juli, 2003 kl. 11:03 #70672skytiskapilenDeltagareNya skivor ska också bromsas in på rätt sätt innan man ställer sig på bromsen från motorvägsfart. Annars blir dom skeva… Håll heller aldrig foten på bromsen när du stannat efter ”inspirerad” körning, då ligger heta klossar dikt an mot heta skivor, inte bra.
14 juli, 2003 kl. 11:36 #70678NiklasDeltagareAtt den drar åt höger kan mycket väl vara något helt annat än bromsarna som du skriver. Jag skall kolla trycket i däcken samt testa igen på en väg som är BRA. Vägen jag körde på kan mycket väl ha varit spårig. Anledningen till att jag testade var att tjejen sa att den drog åt höger när hon bromsade. Men Göteborg har så dåliga vägar att man knappt behöver hålla i ratten, bilen följer ändå med… 😛
Skall prova lite till, blir det inte bra så får jag åka till verkstan igen. Mekanikern putsade bakom bromsskivorna men han fick kanske inte bort all skit och rost där fanns.
14 juli, 2003 kl. 11:49 #70679NiklasDeltagareNu har jag ringt till verkstan, de trodde inte att det var smuts mellan skiva och navet eftersom man inte känner vibrationer när man inte bromsar.
Han trodde att det kunde vara glapp i ett hjullager men det var svårt att säga på telefon. Skulle ta en sväng in till dem imorrn förmiddag så skulle vi se vad som var fel, om man kunde se något.
Han började också snacka om att det kunde vara skivorna som slagit sig men då skulle man ju märka det hela tiden. Även att skivorna blev varma och bråkade pga det, men då skulle det ju märkts på Gelleråsen tycker jag. Fyra varv var ju mer än vad en bil med EBC klarade i lördags. Han kom två-tre varv på banan innan det började slå.
Nåja, vi får se vad de kommer fram till. Hoppas det löser sig.
14 juli, 2003 kl. 13:16 #70665maxanDeltagare>Han trodde att det kunde vara glapp i ett hjullager men det
>var svårt att säga på telefon. Skulle ta en sväng in till dem
>imorrn förmiddag så skulle vi se vad som var fel, om man kunde
>se något.
Well, om du har ett glappande kullager kan du lyfta bilen fram (det hjul du tror är glapp, i ditt fall kollar du sedan varje sida..) Pröva sedan att helt sonika vicka/röra på hjulet (inte rulla 🙂 ). Kan du ”vicka” på hjulet in och ut är något definitivt som det inte skall vara. Har du ett trasigt hjullager borde du höra det när du rullar hjulet..Jag har haft problem med det förstnämda att hjulet gick att ”vicka” fram och tillbaka. Detta berodde på att muttern som låser fast hjulet hade rört sig lite lite lite utåt. Om du tar bort däcket och tittar i centrum där du trycker på däcket ser du den stora muttern, det finns en urfasning där lite ”plåt” eller vad det nu var är nervikt för att ”låsa” muttern i fastläge… Kolla så att den fortfarande är intryckt i utfasningen, annars kan muttern snurrat ut lite lite lite (hänt mig två gånger nu)..
När det gäller inkörning av bromsar finns det ingen gyllene regel 😉 Mina rekomendationer från Sellholm tuning när jag köpte mina Alcon-skivor med Pagid blå var att.. ”Kör upp i 200-250 km/h, sedan är det bara att tvärnita.. Upprepa en eller två gånger till, sedan är det klart”.
Medans andra vill att man skall bromsa mjukt ett par gånger, sedan lite hårdare ett par gånger.. och sedan ännu hårdare.. Ja som sagt var 🙂 Hårda motorvägsinbromsningar var min visa 🙂
Subaru – AWD – All Well Driven15 juli, 2003 kl. 10:30 #70681NiklasDeltagareOk, hemma igen efter besöket på verkstan. Bilen blev testad av mekanikern och han höll med om att man kände vibrationer. Hade han inte känt/sett dem så hade han ljugit. Dock kunde han inte svara på vad som var fel. Bilen blev upphissad och undersökt men inga glapp hittades. Han trodde att det antingen var att skivorna fortfarande måste bli inkörda eller att de slagit sig. Men att Pagidskivor skulle slå sig av den belastning jag har fått nu tvivlar jag starkt på. Då skulle de inte palla en specialsträcka i rally heller. Tar bilen till Skåne i helgen, då blir det 70 mil till och förhoppningsvis försvinner skakningarna.
På vägen hem gjorde jag några idiotbromsningar, dvs närmare 200 och nita. Upprepades 3-4 gånger. Vet inte om det blev bättre, sämre blev det inte varjefall…inte vad jag kunde märka.15 juli, 2003 kl. 11:59 #70682NiklasDeltagareKanske det, men inte skall det väl skaka så mycket att det rycker i ratten (ca 1-2cm) pga spåren i skivorna?
Skall ta en tur ikväll och köra in skivorna regält. Blir några turer fram och tillbaka på en lång rak väg. Full gas, nita, svalka, full gas, nita, svalka, …
15 juli, 2003 kl. 20:36 #70683NiklasDeltagareNu har de fått en omgång till. Fyra stycken ~200 ner till 50 inbromsningar. Med nån minuts vila mellan varje. De tre första kändes bra men fjärde kändes bromsarna lite matta (ungefär som orginal). Nu blev man nervös att man sabbat bromsarna på nått annat sätt men de var väl bara lite trötta efter ansträngningarna. Skall ta ut bilen imorrn kväll igen och känna på bromsarna hur de känns, om de är som de skall. Aldrig skall man få lugn o ro… 😉
16 juli, 2003 kl. 08:53 #70671AllanDeltagareDå har du gjort rätt för du skall bromsa in dem tills de fejdar (eller hur det nu stavas på svengelska)
16 juli, 2003 kl. 19:10 #70684NiklasDeltagareJasså? Då kanske man skulle gett dem en omgång till efter att de fejdat eller?
6 augusti, 2003 kl. 19:45 #70673TengilDeltagare>Hej !
>
>Jag upplevde vibrationer helt plötsligt med originalskivorna,
>men dessa försvann helt och hållet i samband med att jag satte
>på sommardäcken. Vinterdäcken (dubbfria) var då hyfsat slitna,
>men inte visat några vibrationstendenser tidigare. Ja, som
>sagt med sommardäcken på har jag inte haft några
>vibrationer…så att däcken kan orsaka problem är nog sant.
>
>I samband med 10.000 mila servicen ska jag ändå passa på och
>byta de främre skivorna. Jag funderar på EBC Turbo Groove med
>de gröna beläggen till. Jag är inte intresserad av att få
>något ”durrande” ljud pga slitsarna…är detta verkligen
>fallet…ska man satsa på original skivor igen!!?
>
>mvh Mats NJag har EBC-skivor fram med Red stuff beläggen.
Märker inget oljud eller något sånt, ,funkar utmärkt6 augusti, 2003 kl. 20:35 #70674nisseDeltagareinget oljud direkt men definitivt ett ljud… har ebc fram o bak.
10 juni, 2004 kl. 18:40 #70677NiklasDeltagareSom sagt, jag körde normal körning ca 30mil innan jag tog ut bilen på bana. De 5 första milen gick väldigt lugnt.
Men eftersom det inte uppstår vibrationer alltid, inte när bromsarna fått vila och inte när man bromsar hårt så fattar jag inte vad som är fel. Det känns precis som om de inte tycker om att man bromsar normalt, lugnt och försiktigt vid normal landsvägskörning.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.