- Detta ämne har 14 svar, 1,455 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 2 månader sedan av SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
14 oktober, 2003 kl. 18:10 #5207ReapermanDeltagare
Läste lite i vår FAQ och hittade det här:
Note: The 15″ stock wheels are 55mm offset, while the 16″ stock wheels are 52mm offset. Therefore, certain wheels listed here with less than 50mm offset may result in tire rubbing against the wheel well molding or even the wheel well’s inside fender lip. Tire size, as well as tire brand and model, will also affect whether a particular tire/wheel combination will rub. As a general rule, Dunlop and Hoosier tires tend to be quite a bit wider than Bridgestone, Kumho, Yokohama, and BFGoodrich tires, even for the same width ratings, e.g., a 225-wide BFG may not rub, but a 215-wide Dunlop may. Sometimes, removing the wheel well molding will cure the rubbing problem. Other times, it may be necessary to roll the fenders in. Rolling the fenders is a risky proposition, as it will usually result in paint cracking and sometimes even noticeable warpage of the fenders. To be absolutely safe, it is best to stick to 50mm or higher offsets.
Någon som kan förklara lite bättre på svenska vad som är bäst etc?
Går det ha mindre än 50mm offset och vart tar däcket i?
Hur mycket mera offset kan man ha än 50mm och vart tar det i?Jag hade tänkt köpa 17×7 fälgar o köra på 205/50/17 däck.
14 oktober, 2003 kl. 18:16 #71009SecretAgentManDeltagare205/45 eller 215/40 blir mera rätt om det är 205/50×16 original. 🙂
Med 7″ bred fälg, och 215/40-däck klarar du dig ned till ET48, lägre än så och det kommer högst antagligen att ta i bakre skärmkanten när du har folk bak – sikta så nära 50-52 du kan komma.
Mindre offset “flyttar” hjulet utåt från bilen, högre offset flyttar hjulet in i hjulhuset.
Med en bredare fälg blir det lurigare, med 7,5″ fälgbana behöver du en offset på 50+ för att du skall klara dig med 215/40 (fälgens ökade bredd flyttar fälgkanten utåt, vi måste mota med mer offset och flytta den inåt med).
Men för att göra det ändå jäkligare – olika däckmärken kan ge rätt stora skillnader i “verklig” bredd på t.ex ett 215/40…vilket kan bli ett problem om man ligger nära skärmkanten.
Enklast är att kika vad andra åker med, och lita ALDRIG på en gummihandlare.
/J
14 oktober, 2003 kl. 18:40 #71020ReapermanDeltagareSkulle det tex gå att få på en 17×7 fälg som har offset 42?
Sen det där med däck storleken så står det i FAQ att det bara skiljer 0.8% om man kör på 205 50 17 så varför borde 45 vara bättre?
15 oktober, 2003 kl. 06:37 #71010SecretAgentManDeltagareLäste du inlägget ovan? 😉
En offset på 42 fungerar garanterat inte.
205/50×17 har 4,1% större rullomkrets än standard 205/50×16 – 205/45×17 har 0,7% större rullomkrets…
😉
/J
15 oktober, 2003 kl. 08:01 #71019Micke81DeltagareJag har et45 på mina 7×17 med 215/40-17 och det är inga problem än så länge iaf. Men jag undviker att gasa med fullast. Ett besök hos typ intera borde göra så man ökar offseten. Har för mig att det inte var så dyrt 😉
/Micke
15 oktober, 2003 kl. 08:48 #71011SecretAgentManDeltagareNej gasar man inte, och tar det varligt så lär det ta i.
Var försiktiga med era tips och rekommendationer grabbar – de kan leda till att griniga gasglada killar med sönderskavda skärmkanter. 😉
ET48 är absolut det minsta man bör köra med på 215/40×17 – man åker på att ta bort gummilisten som sitter på bakre skärmkanten i nästan alla fall med så “låg” offset.
/J
15 oktober, 2003 kl. 09:02 #71017modulatedDeltagareDum fråga från en totalidiot vad det gäller däck å fälg.
Vad betyder ET och vad innebär siffrorna efter.// Patrick P – försöker lära sig nått nytt för dagen.
Regionsansvarig Västerås
15 oktober, 2003 kl. 09:17 #71012SecretAgentManDeltagareLäs tråden i lugn och ro med en kopp kaffe så klarnar det skall du se.
ET = offset./J
15 oktober, 2003 kl. 09:29 #71018modulatedDeltagareEfter en stor kopp kaffe, ett kinderegg, genomläsning flera
gånger samt en rejäl googlesession har jag nu kläm på det hela,
äntligen.// Patrick P – tillfreds
Regionsansvarig Västerås
15 oktober, 2003 kl. 09:54 #71016Janne248DeltagareHär har vi en trevlig bild. En bild ska ju visst säga mer än tusen ord!
http://www.nordicaudi.com/faq/falg-dack/000515_info/bilder/inpress.jpg
En trevlig text också…nu ärjag väl i grå zon vad det gäller copyright men men….. here goes:
Fälgens inpressningsdjup (ET-mått)
Fälgens inpressningsdjup, eller ET-mått, visar hur långt in (eller ut) fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt.
Inpressningsdjupet är kritiskt när du byter fälgar! Får du fel inpressningsdjup kan hjulet antingen ta i skärmens ytterkant, eller ta i fjädrar/stötdämpare etc.Vilket inpressningsdjup du ska ha beror på hur breda dina fälgar är, hur stora däcken är samt givetvis vilken bil du har. Normalt sett står inpressningsdjupet stämplat på fälgen, men här visar vi hur du kan räkna fram måttet.
1. Börja med att mäta fälgens bredd (C).
2. Mät från fälgens bakre kant till anläggningsytan (B)3. Minska B-måttet med halva fälgens bredd.
4. Resultatet är inpressningsdjupet (A).
Exempel: Fälgens bredd (C) är 7″ (177.8 mm), djupet till anläggningsytan (B) är 133.9 mm.
Inpressningen blir då 133.9-(177.8/2) = 45 mm.Ju högre (positivt) mått desto djupare in sitter fälgen. Breda fälgar har därför ofta ett lägre, till och med negativt mått, för att få plats
15 oktober, 2003 kl. 19:48 #71021ReapermanDeltagareVille bara veta vart ifrån du har dina uppgifter.
Du vet säkert bättre än mig, men FAQ som jag läst står det andra siffror:
http://wac.addr.com/auto/obs/wheels.htmlOm 205/55/16 är orginal som enligt tabelen som står.
Så borde 205/50/17 vara bäst som bara skiljer 0,8%.
Det var det jag syftade på.Men i min fordonsidentitet står det att 205/50/16 är standard.
Sen är jag nästan helt säker på att fälgarna som satt på bilen sen föra ägaren har mindre offset än 50mm.
15 oktober, 2003 kl. 21:31 #71013SecretAgentManDeltagareJag räknar på däckstorleken med hjälp av denna räknaren på nordicaudis eminenta hemsida -> http://www.nordicaudi.com/index.htm?faq/falg-dack/000416_berakning/main_index.htm – och den räknar rätt.
Och egna och andras “trial and error”-tester har visat vad man klarar och vad man inte klarar.
Det är en rackarns skillnad på vad som går dit, och vad som går fritt när hjulen fjädrar in.
Men för all del, lär dig genom att göra egna misstag istället för att lära av andras. 😉
/J
15 oktober, 2003 kl. 22:32 #71022ReapermanDeltagareÄr ju precis just därför jag frågar här kanske…
Jag vet inte exakt ET på mina gamla 17″.
Men försöker ta reda på det.
Jag har kört både konbana och 3 pers i baksättet och inte haft några problem än.(dock inte vid samma tillfälle) 😉
Fast däcken var dock ganska slitna som satt på.16 oktober, 2003 kl. 06:43 #71014SecretAgentManDeltagareJa, varför tror du att folk engagerar sig och svarar, för att ljuga sig blåa i ansiktet för att du skall göra fel?
Ehrm…
/J
16 oktober, 2003 kl. 06:44 #71015SecretAgentManDeltagareMät upp fälgen enligt bilden som Janne ordnade fram, då får du fram din offset, svinenkelt.
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.