Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5296
    Lövan
    Deltagare

      Hej hej

      Börjar mitt första inlägg med en liten fråga.

      Frugan har en Impreza GT -00 som vi tänkte ta ut på banan lite under detta år och köra lite mer nästa år, och då dyker det självklart upp en massa frågor.

      Bromsar:kan man behålla orginaloken eller ska dessa bytas ut ? Andra belägg/skivor,stålomspunna slangar, förslag på oljor ?

      Ska köra med 16″ R-däck så skivor o ok får ej vara för stora.

      Väghållning: klarar man sig med en bra sänksats eller ska man satsa på att byta hela kittet,bussningar,krämningshämmare vilket och vad behövs bytas och vilket duger som det är ?

      Fjäderbenstag är det styling eller fyller det någon funktion ?

      Är tyvärr helt färsk vad det gäller bankörning och Impreza så alla tips och förslag vad det bankörning och denna bil mottages mer än tacksamt.

      Mvh Niklas

      😉

      #71739
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Varför inte börja med att köra bilen som den är? 🙂
        Sedan ändrar man där man själv tycker att det behövs.

        Det ger mycket mer än att börja pilla på allt samtidigt, och blir billigare.

        Ditt direkta problem är däcken, skall du köra r-däck kommer bilen att vara alldels för mjukt satt för att det skall vara kul…och det höjer belastningarna på bromsarna.

        Original ok är helt ok med bättre belägg och vätska (Pagid Blå och Motul RBF 600 är bra kompromisser till rätt pris), byt inte skivorna i onödan.

        Krängningshämmare och fjädrar är det du skall kika på när det gäller chassiet – om du är seriös med bankörningen skulle jag rekommendera ett riktigt coiloverpaket (Leda eller KW).

        Whiteline har bra krängare, och Tein har en bra sänkningssats som fungerar hyfsat med standarddämparna.

        Sök och du skall finna.

        /J

        #71744
        Micke81
        Deltagare

          Vadan detta boys…Ingen har sagt välkommen till en kille med en post.
          Välkommen Lövan, till Sveriges trevligaste och bästa klubb :+ 😉

          /Micke

          #71740
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Naturligtvis – välkommen! 🙂

            Det blev lite otydligt i min post, naturligtvis är det inte den mjuka chassiesättningen som sätter mera krav på bromsarna, utan r-däcken. 😀

            /J

            #71745
            Micke81
            Deltagare

              Jag tycker det är klockrent när du hälsar folk välkommna och så tittar man på din bild 😀 😀 Lite OT men men…

              Ös åp med tips nu så Lövan kan steka i ordning en riktig banbil 😉

              /Micke

              #71741
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Nu blir det lite offtopicsvammel igen….men det passar rätt bra i sammanhanget. 😀

                Det har gått inflation i moddning…lite som vi (jag och Kjell) varit inne på tidigare – det är absolut inte nödvändigt att bygga om bilen till banracer bara för att köra på en banträff i klubbens regi.

                Vi är där för att ha kul – inte för att sätta varvrekord.

                Väldigt många får en sned bild av det hela, och den allmänna uppfattningen är att bana sliter jättemycket på bilen, och man måste ha alla värsta prylarna om man ens skall överväga att åka ut.

                Så är absolut inte fallet.

                Fräscha vätskor av bra kvalitet, och allmän koll på mönsterdjup på däcken, bromsarna etc är det jag absolut rekommenderar – annars kör man först, och pillar där man vill efter tycke och smak.

                En bra chaufför i en standardbil kör utan problem snabbare än en medelmåtta i en vass bil.

                /J – medelmåtta med halvvass bil, men jag gillar att skruva. 😀

                #71742
                OzO
                Deltagare

                  >Original ok är helt ok med bättre belägg och vätska (Pagid
                  >Blå och Motul RBF 600 är bra kompromisser till rätt pris), byt
                  >inte skivorna i onödan.

                  Jag skulle också rekommendera at byta till stålomspunna slangar (Goodridge t.ex.) också för att få bort lite av svampighetskänslan.

                  _______________________________________________________________________________
                  ::::: ssiwebmaster | “I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

                  #71743
                  ExOrdis
                  Deltagare

                    Kul Niklas!

                    Jag säger nog som Jerry, kör en eller ett par vändor och pröva först.
                    Det blir mycket lättare att prioritera då.
                    Minimum 1. Bromsvätska 2. Bra däck 3. Hjulinställning 4. Lufttryck.(kan göra underverk)
                    I övrigt förutsätts välservad motor, fräscha transmissionsoljor och
                    bra skivor/belägg (orginal duger gott från början).
                    Sedan är det bara att nöta. I många fall går det faktiskt att förändra förarbetendet istället för att bygga om bilen. 😉
                    Resten är bara att hänga på eftersom, enligt tycke och smak.

                    Mvh Kjell

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.