› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Bakbromsar…
- Detta ämne har 9 svar, 815 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 4 månader sedan av
blurra.
-
FörfattareInlägg
-
27 oktober, 2004 kl. 11:55 #5343
blurra
DeltagareHej alla glada som går & väntar på att insjöarna ska frysa…
Har några frågor angående bromsarna där bak på rallybilen som nån kanske kan svara på…
Bilen är en gammal 97:a å det sitter ju enkolvsok där bak som standard,Inge bra… tänkte jag skulle byta ut dom nu när säsongen snart är slut, (Ett rejs kvar,Vetlanda 6/11,Ut i skogen med er:-)Fram sitter det Alcon 4kolvs ok med 295mm skivor…skulle egentligen
vilja ha det samma där bak, men ett kit AP eller Alcon hamnar ju på 18-20000:- +moms Å eftersom man redan har plöjt ner en halv förmögenhet i den där förbannade leksaken i år så tänkte jag att jag skulle snåla lite.Funderade på om man skulle ta 2 kolvsoken från en 99:a… Men hur stora är skivorna från 99:an? Är dom större än dom 266mm skivor som sitter på bilen idag?
Finns det nån impreza med 4 kolvsok där bak som standard?
Eller ska man nöja sig med 2 kolvsok…Måste ju bli bättre än det som sitter idag, eller…
Fasen, Solberg har ju 4 kolvsok runt om 😛Mvh.Patrik.
27 oktober, 2004 kl. 18:39 #72054Janne248
Deltagare>Funderade på om man skulle ta 2 kolvsoken från en 99:a…
Är det verkligen 2kolvsok på svenska turbos från 99? Tror det är valige enkolvs med flytok jag.
Det är väl inte för än 2001 som WRX har tvåkolvsok?
STi i japan hade väl 2 kolvsok bak från 99 iaf? (Se på Krookens)27 oktober, 2004 kl. 19:26 #72056christopher
DeltagareBromsa????
Ställ upp och håll i……;-)
/
fraSSe27 oktober, 2004 kl. 21:37 #72053ExOrdis
Deltagare😀 😀
28 oktober, 2004 kl. 07:00 #72057blurra
DeltagareStäll upp & håll i ja….Fan det är ett vilddjur vi snackar om;-)
Hmm, jag fick för mig att det är 2 kolvsok från 99 å uppåt eller är det bara så att skivorna är ventilerade??
Får nog slå en pling till stoffe å kolla…fasen,måste lära mig mer om vad som sitter på vad…:(Patrik
28 oktober, 2004 kl. 09:01 #72058blurra
Deltagare>alla normala GT´s har enkolvs ok, flytande saker som duger
>utmärkt där bak. 93-96 har 266mm solida skivor, 99-00 har
>266mm ventilerade skivor.
>
>/OlaOfan! Nu blev jag besviken…
Då är det ju AP eller Alcon som gäller då…?
För duger utmärkt tycker jag inte att dom gör 🙁
Bromsar väldigt dåligt där bak för tillfället… Fast det kanske skulle bli bättre med ventilerade skivor…men då måste jag ju ha oken från 99-00?? Frågan är ju om det blir bättre….Ledsamt om man handlar ok å nya skivor å det fortfarande inte bromsar tillfredställande.
Åker med pagids blåa belägg…Nån som har erfarenhet av Pagid…?
Fick tips att testa dom gula Pagiden, skulle tydligen ge bättre bett
än dom blåa,men i gengäld så lär dom gå åt desto fortare.
Jäkla djungel det här med bromsbelägg…Hmm, Tanken slog mig att man kanske skulle försöka ta 2 kolvsoken som satt där fram förut & försöka montera dom där bak tillsammans med dom 277mm:s skivorna..?? Blir ju lite krångligt…men man har ju monterat skivor å ok på en gammal rallyAscona där bak en gång i tiden… kan väl inte var värre det här.
SUCK!Mvh.Patrik
28 oktober, 2004 kl. 09:13 #72051SecretAgentMan
DeltagareHmmm…jag tror du skall kika på 99/00:ans bakbromsar – de räcker som sagt gott och väl till.
Det kanske rent av räcker med lite fräscha skivor och belägg till dina standardok?
/J
28 oktober, 2004 kl. 09:14 #72052SecretAgentMan
DeltagareMan skall absolut inte stirra sig blind på hur många kolvar oken har, det är mera avancerat än så om det skall bli bra eller inte.
Det är inte bara att skruva dit något på måfå. 🙂
/J
28 oktober, 2004 kl. 09:51 #72055Janne248
Deltagare>Hmmm…jag tror du skall kika på 99/00:ans bakbromsar – de
>räcker som sagt gott och väl till.
>
>Det kanske rent av räcker med lite fräscha skivor och belägg
>till dina standardok?Jag kommer ev att ha 00:ans std OK till salu med EBC Slitsade skivor och EBC green stuff beläg. (körda endast sedan påsk 2004)
Lite häftigare bekägg på dessa kanske gör susen?28 oktober, 2004 kl. 12:45 #72059blurra
DeltagareTack för alla svar, bra att det finns någon som vet när man inte själv vet nåt 🙂
Sam: Bromskraften måste väl ändå bli bättre med 2 kolvar än 1??
Visserligen så beror det på beläggens bromsyta mot skivan och beläggens friktion…men, Det blev ju en enorm skillnad på frambromsarna när jag uppdaterade från 2kolvsok till 4kolvsoken från Alcon…
Jag ringde till en annan rallyåkare som åker en Impreza 02:a i Gr.N
och på den så hade han 2 kolvsok + ventilerade 266mm:s skivor där bak, vilket funkade ganska bra tyckte han.
Jag kollade efter det på bildelsbasen och dom nyaste imprezor som fanns där var några WRX 01or , bl.a en på Södertälje Bildemo,jag ringde till dem å kollade men ledsamt nog så vart det bara 1 kolvsok på den… så tydligen kom 2 kolvsoken 2002 ?Ghoofy: Jag renoverade oken i våras så kärvar gör dom inte,å den dåliga bromsverkan finns oavsett om bromsarna är kalla eller varma…
Tycker helt enkelt att det är dåligt bett där bak… kanske bara är bortskämd…På min förra rallyvagn (Nissan Sunny Gtir)satt det 4 kolvs AP ok runt om med 295mm:s skivor,funkade mkt.bra….Jag har nya original skivor som ligger på rallylagret ska skruva dit dom tillsammans med ett par gula Pagid belägg å testa i tävlingen nästa vecka,hoppas det blir bättre…
Får se om vi brakar av vägen:D 😀Har för mig att fortåkande Kjelle Hansson från Haninge åker med 2 kolvs ok där bak på sin Impreza, Han vart dock inte riktigt nöjd med bromsarna när jag pratade med honom efter RM tävlingen i Kvarn
tidigare i sommar…Nåja nåja, vi gör ett frest nästa vecka…då jävlar 🙂 🙂
Mvh.Patrik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.