› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › OZ Racing 17″
- Detta ämne har 9 svar, 1,643 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 11 månader sedan av
daniel83.
-
FörfattareInlägg
-
2 mars, 2005 kl. 15:57 #5388
Impreza Fredde
DeltagareHar hittat ett par OZ Superleggera Racing Gold 7×17″ som jag kan få köpa för 7000:-, den ena har två skrapmärken och de andra tre är fina, dom är en säsong gamla.
Tänkte bara höra om det är ett bra pris, någon som vet vad de kostar nya kanske.
Länkar med en bild på dom: http://www.ozracing.com/eng/car/index.php?fam=3&wheel=16#/Fredrik
2 mars, 2005 kl. 21:05 #72384MickeM
DeltagareJag gav 9.800kr för samma fälgar (nya) för 1 år sen.
3 mars, 2005 kl. 07:44 #72389Impreza Fredde
Deltagare>Jag gav 9.800kr för samma fälgar (nya) för 1 år sen.
Då är kanske 7000:- lite mycket. Var köpte du dom?
3 mars, 2005 kl. 14:56 #72385MickeM
DeltagareÅland. 😀
3 mars, 2005 kl. 19:49 #72390Impreza Fredde
DeltagareÄr på jakt efter guldiga fälgar till min GT MY99, och funderar lite på att beställa från utlandet, någon som kan tipsa om något bra och billigt ställe?
Det finns väl rätt många återförsäljare i England, och då behöver man väl inte betala tullavgifter?
Kanske någon som beställt fälgar från England, och hur funkade det med leveranser, priser och dyl?
Är tacksam för lite hjälp, bilen måste ju se bra ut till våren!/Fredrik
10 mars, 2005 kl. 17:36 #72391Impreza Fredde
DeltagareSka nu införskaffa ovanstående fälgar till helgen och tänkte bara höra om någon kan ge tips om vilken dimension på däck som gör sig bäst på fälgarna och till Imprezan i övrigt? Ska man ta 205/45 eller 215/40?
/F
11 mars, 2005 kl. 15:09 #72386MickeM
DeltagareJag kör BFGoodrich g-Force 215/45/17 på mina 17×7″ OZ Racing Superleggera Race Gold ET48 och det tar inte i nåstans. Förutom att jag måsta ta bort en bricka som sitter bakom en skruv som fäster RaceEquip-stänkorna fram (endast vänter). Dock har jag inte kört fullastat bak heller någon gång men dock ”buskört”. Dessa däck fyller rätt fint. De har smalare kontaktyta än t.ex. Pirellis motsvarande, typ P7000 / P-Zero Nero som är nästan 1cm bredare mot vägen med samma dimension. Jag har till och med alla gummilister kvar. Dessutom märkte jag en bra fördel med g-Force jämtemot Potenza som jag hade tidgare… g-Force ”varnar” lite innan det släpper… de hasar just före, och med det kan man köra lite mer på gränsen. 🙂 Potenza så försvann fästet mitt i allt (tidigare än g-Force), men dom var lite gamla med… g-Force är lite billigare än Pirellis… men Pirellis har hårdare däcksidor… huh…
205/40 passar utan problem
215/40 tror jag blir lite små om jag förstått rätt? rullomkrets alltså. Finns någon gräns att man inte får avvika från original-rullomkretsen för mycket.. typ ej överstiga 59mm, men det kan vara här på kobbarna.Detta är min erfarenhet av det hela, mer erfarenhet har jag inte. 😛
Och förresten kör jag en GTMY99 med original ET52. 🙂16 mars, 2005 kl. 12:21 #72388gotte51
Deltagare215 kör jag!
16 mars, 2005 kl. 12:30 #72383SecretAgentMan
DeltagareDet finns en utmärkt räknare på nordicaudi.com som hjälper till med rullomkretsen – tumregeln är att man håller sig under 5% avvikelsen, vilket har att göra med hastgihetsmätare och annat kul (större däck gör att bilen går fortare vid en given hastighet, du ändrar utväxlingen).
205/40×17 är för litet, 205/45 är klockrent och 215/40 är något mindre än standard 205/50×16.
Elementärt. 😀
Det som är viktigt att kika på är offset (ET), bredd på fälgen samt däcket – sök här på forumet, det har tjötats om i evigheter (Janne248 postade en kalasbild som beskriver hur det hänger ihop).
/J
29 mars, 2005 kl. 18:29 #72387daniel83
DeltagareVilka är det som säljer dom fälgarna här i Sverige?
EDIT Hittade återförsäljaren!!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.