› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Däcksdimension på 8,5-tumsfälg
- Detta ämne har 9 svar, 737 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 10 månader sedan av
p_ilis.
-
FörfattareInlägg
-
14 april, 2005 kl. 14:39 #5417
p_ilis
DeltagareHallåj!
Vad skulle ni köra med för dimension på en 8,5 tum bred fälg (17tum)?
Orginal (225 45 17)
Rullomkrets: 199.2
+-0.0Förslag 1 (235 45 17)
Rullomkrest: 202.0
+1,4%Förslag 2 (235 40 17)
Rullomkrest: 194.7
-2,2%Det lutar åt förslag 2 eftersom bilen är lite sänkt och jag inte vill att det ska ta i..
Fråga 2.
Skulle ni välja Toyo T1-S (alt. R) eller Pirelli P Zero Nero?/Peter
14 april, 2005 kl. 14:47 #72645SecretAgentMan
DeltagareJag hoppas att det är till en wrx…
/J
14 april, 2005 kl. 14:49 #72649p_ilis
Deltagare>Jag hoppas att det är till en wrx…
>
>/JJapp, till en wrx sti. 🙂
14 april, 2005 kl. 14:52 #72646SecretAgentMan
DeltagareRullomkretsen kommer inte ställa till det (undrar varför alla är så bekymrade över det?), däremot så är bredden intressant – det beror ruskigt på offset, plats mot fjäderben, etc.
Jag skulle kanske köra på 225or, och ta att det blir på gränsen till smalt.
/J
14 april, 2005 kl. 15:17 #72650p_ilis
Deltagare>Rullomkretsen kommer inte ställa till det (undrar varför alla
>är så bekymrade över det?), däremot så är bredden intressant –
>det beror ruskigt på offset, plats mot fjäderben, etc.
>
>Jag skulle kanske köra på 225or, och ta att det blir på
>gränsen till smalt.
>
>/J
Offset är 45 och de skall passa på sti´n. 225 är det ju orginal och då är bredden 7,5 tum. Vill inte att det skall se ut som om de är ”utdragna” på fälgen. Sen blir väl däckkanterna svagare om de lutar inåt vilket ökar risken för fälgskador..
Men du tror att 235 blir för brett?14 april, 2005 kl. 16:12 #72647SecretAgentMan
DeltagareOriginal offset på en sti är jag lite osäker på, men den torde ligga runt 50 mm (någon som är säker får gärna fylla i rätt siffra)…vilket gör att du breddar runt 5 mm utåt redan där, på det kör du med en fälg som är en tum bredare…det ger 12,5 mm till det utåt – summa sumarum – runt 18 mm flyttar du ytterkanten på fälgen.
Varför jag råder dig att kanske välja ett något smalare däck är att du sparar lite mot skärmkanterna (jag körde med 225 på 8″, och det var helt raka kanter, en halv tum till ger inget direkt s.k. tyskstuk).
Ut och mät hur mycket frigång det är med standard, utgå från det när du väljer grejer – det skall INTE ta i, då bilen är byggd för att svängas med.. 🙂
/J
14 april, 2005 kl. 18:40 #72651p_ilis
DeltagareTack för all bra information! Med tanke på att jag har 4 stycken 225-däck som nästan är slut (2-3 mm till slitagevarnarna) så sätter jag på dem först. Om de visar sig se konstigt ut och eller att det går på bredare så får det bli det nästa gång. Känns lite skumt att sätta på precis samma däck på en ny fälg bara.. 🙁
14 april, 2005 kl. 18:53 #72653Pedersen
Deltagaresti offset: 53mm
ang. bredden fick ju 05orna lite andra bakskärmar för att få plats med 8″:arna med 235/45 (JDM).14 april, 2005 kl. 18:57 #72648SecretAgentMan
DeltagareGött, då är det bara att räkna på’t (vi antar att du har 7,5″ breda standarfälgar, med et 53) -> 53-45+12,5 = 20,5 mm flyttar du ut fälgen, ut och mät på bilen, linjal duger gott. 😀
Pedersen – Tackar! 🙂
/J
14 april, 2005 kl. 19:14 #72652p_ilis
Deltagare>Gött, då är det bara att räkna på’t (vi antar att du har 7,5″
>breda standarfälgar, med et 53) -> 53-45+12,5 = 20,5 mm
>flyttar du ut fälgen, ut och mät på bilen, linjal duger gott.
>:D
>
>Pedersen – Tackar! 🙂
>
>/J
Ja, tack så mycket Pedersen! 🙂
Ska ut och mäta imorgon. Fälgen blir alltså ca 20mm brdare utåt och 5 inåt. Hoppas att det funkar! 🙂/Peter
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.