Jag sitter och kollar runt på lite bromsskivor o belägg, också undrar jag om någon kan förklara för mig varför det är hålborrade ,slitsade eller både och?
Vad ska de va bra för, bättre kylning,bättre grepp till beläggen??
Och vad ska man själv välja att köra med om bilen går mycket på bana ,stripp?
Slits och punktborrning (inte hål) hjälper till att leda bort gaser som bildas mellan belägg och skiva. Beläggens yta hålls också fräschare. Krävs inte många slitsar.
Hålborrning hjälper till att kyla. Tyvärr spricker dessa skivor lätt då de körs hårt, dvs då de blir riktigt varma. Mao helt meningslöst 😉 Om skivorna gjuts med hål är de starkare dock.
Spelar inte så stor roll om de är gjutna med hål heller. Det man kan göra är att sända dem till t ex Pean för kryobehandling om man köper nya hålborrade. Då blir det avsevärt bättre hållbarhet. Men man skall alltid vara medveten om att det kommer spricka mellan hålen.
Spelar inte så stor roll om de är gjutna med hål heller. Det man kan göra är att sända dem till t ex Pean för kryobehandling om man köper nya hålborrade. Då blir det avsevärt bättre hållbarhet. Men man skall alltid vara medveten om att det kommer spricka mellan hålen.
Pean har slutat med kryobehandling, men de i sin tur tar hem redan kryobehandlade skivor om så önskas.
/K – diskuterade lite med dem för nån månad sen
Författare
Inlägg
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.