SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Lufttryck i 225/45-17, RE070

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5543
    Lefty
    Deltagare

      Hej!

      Det är ju en jäkla djungel de här med lufttryck. Vad har ni som kört med RE070orna haft för lufttryck ? När jag menar lufttrycket så menar jag i det här fallet kallt tillstånd.

      mvh Anders

      #73511
      rallymarkus
      Deltagare

        när jag körde på ss med dom så hade jag runt 2kg har jag för mig.. landsväg något mer.. men de var helt klart bra däck lång livslängd o skapligt fäste… blir nog såna igen sen:)
        hade nog 2hg mindre bak..

        #73506
        Janne248
        Deltagare

          Rekomendationerna som står i förardörren då? Duger inte de?

          #73508
          Lefty
          Deltagare

            Rekomendationerna som står i förardörren då? Duger inte de?

            Kanske för svensson ? 🙂 Däckgubben jag brukar vara hos säger att man inte ska lita på de som står i förardörren… mumlar nått om +0.2 utöver de som står. Men som sagt jag vet ju inte 🙂

            Hade ju förhoppningen om att få på däcken idag men de var ju så grymt hårda däcksidor så de funkade inte med den maskinen vi körde med + 4 starka killar 🙁

            Testar att köra med 2.5-2.6 till att börja med. Vid aktivare körning får man väl som vanligt sänka och labba lite med trycket.

            #73507
            Janne248
            Deltagare

              Iofs…jag har hält i lite mer luft i mina med…. 😀

              #73515
              BVS-Robban
              Deltagare

                När ni inte fick på däcken hade ni fälgen upp och ner i maskinen ?
                Om inte så ligger förmodligen monteringsdiket mot utsidan och skall då vara neråt om det skall gå att få på ett 070 däck…är mkt hårt men betydligt lättare om fälgen läggs som sagt upp och ner och kläms där. Var noga med papper eller liknande vid klorna så det inte blir märken.

                #73509
                Lefty
                Deltagare

                  Vi hade inte fälgen upp och ner…

                  Imorgon gör vi ett till test men då i en maskin med hjälparm så hoppas att de skall underlätta. Annars får vi väl testa att göra som du säger! Tackar för det tipset.

                  #73512
                  Pasi_k
                  Deltagare

                    Alltid kört med 3 i ett 225/45 17
                    Har det även i mina Nokian.
                    Tror rekomenderat ligger på 2,8..?

                    När du fyller på med luft , kör till en däckverksta dom på mackarna stämmer sällan.

                    #73513
                    bageera
                    Deltagare

                      Ursäkta om jag kapar tråden lite, men har en kompletterande fråga ang. RE070.
                      Har lite problem med att få till en ”snygg” förslitning.
                      Någon som har nåt hyfsat ok värde att utgå från när man skall köra bana med dessa däck?
                      Vet att att detta varierar väldigt från bana till bana, men ett(kallt) utgångsvärde som är vettigt för en genomsnittligt däckskrävande bana? När jag körde på sturup(Väldigt taskig mot däcken) slets däcken hårt på mitten, medans yttersta tredjedelen var i stor sett oskadd. Jag tolkade detta som att jag hade alldeles för högt lufttryck.
                      Detta trots att jag efter varje körpass släppte ut luft tills jag slutligen var nere på ca 2.2 kg(varma) utan nåt vidare upplyftande resultat.
                      På morgonen den dagen hade jag 2.4 kalla. Känns som att jag
                      blev blåst på det där allra goaste greppet, då jag antar att man vill sätta mer press på yttersta tredjedelen, där man har mest gummi i backen med RE070? Jag ligger på 1.16-tider på varvet om det kan vara till nån hjälp att avgöra ung. hur taskig jag är mot däcken.

                      Hur är det nu? Vilket genererar mest värme i däcket? Lågt eller högt lufttryck?

                      Mvh
                      Johan

                      #73510
                      Lefty
                      Deltagare

                        Bra frågor 🙂 Jag är också nyfiken…

                        Vad jag tror iaf angående en fråga…
                        jag tror att man ska lägga sig på ett väldigt lågt kalltryck när man skall ratta bana – säg 2.0 ev ännu lägre. Däcksidorna är ju rätt rejäla på dessa däck iaf.

                        Jag ligger nu på 2.6 kallt i däcken vid vanlig gatkörning. Vet inte om det är för högt men de verkar fungera rätt okej hitills.

                        Vid bankörning med R888orna så la jag mig nästan alltid kring 2.2-2.1 (riktigt jäkla varma var de då) och vad jag sett på dem så verkar de ha slitits hyfsat jämnt faktiskt.

                        #73514
                        bageera
                        Deltagare

                          Jag kommer också att prova ett mycket lägre lufttryck vid nästa bankörning.

                          Inser att det ligger nära till hands att svara typ ”Du har hört fel” eller liknande, men i alla fall:
                          En kille på banan(Som har en Z3 M-coupe med RE070 fram) körde till banan med snudd på punka-tryck.
                          Han hävdade att han började med 0.9 kallt, och sedan sakta arbetade upp ett tryck. Till saken hör att han körde ruggigt fort efter ett tag och fick den fina förslitning jag saknade.
                          Han låg på 1.10 tider. Två andra M-coupeér(Ej med RE070 dock) med ganska hyggliga förare låg på 1.17 och själv låg jag som sagt på 1.16. Då jag känner alla tre skulle jag säga att 2, eller max 3, sek kan förklaras med att han är aningen bättre som förare, men absolut inte 6 – 7.
                          Samtidigt säger däckverkstan att däck liknande RE070 skall ha högt lufttryck, då det enligt dom inte stämmer att högt lufttryck ger högre förslitning på mitten av slitbanan på dessa däck, enligt gamla körskoleboksteorier.
                          Mao: Någon har fel, men vem??? 🙂
                          Själv börjar jag luta åt att däckverkstan har fel.
                          Man får väl höra med Bridgestone. Skall ner till ringen med dessa däck och då tänker jag banne mig inte schabbla bort grepp pga fel lufttryck. Det kan jag lova 🙂

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.