› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Däcktryck
- Detta ämne har 19 svar, 1,627 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 7 månader sedan av
simo.
-
FörfattareInlägg
-
20 juni, 2006 kl. 13:26 #5572
killer
DeltagareÄr lite osäker på vad jag ska ha för däcktryck. Däcken jag har nu är 205/50 17. Har 3 bar nu men misstänker att det är för högt. Så jag skulle vara tacksam om nån kunde berätta vad det ska vara för tryck i däcken jag har nu och även när jag har bytt till 205/45 eller 215/45.
20 juni, 2006 kl. 15:58 #73765killer
DeltagareHar hittat rätt tryck för 215/45. Kan jag köra samma i mina 205/50?
21 juni, 2006 kl. 07:45 #73763specialized
DeltagareHar hittat rätt tryck för 215/45. Kan jag köra samma i mina 205/50?
”Rätt” & ”Rätt ” ???? Testa olika och kör på det som ger bäst egenskaper, men se till att det ligger inom min och max gränsen.
/ Mattias
21 juni, 2006 kl. 11:31 #73766killer
DeltagareDet är ju iofs rätt tänkt.
21 juni, 2006 kl. 11:46 #73767Niklas
DeltagareTror JRM pumpade i 2.9 fram och 2.7 bak på mina, nu kan jag inte däckssiffrorna men men…
22 juni, 2006 kl. 04:38 #73764specialized
DeltagareDet är ju iofs rätt tänkt.
Jo, finns nog inget som kan kallas ”rätt” tryck 😉
/ M
17 juli, 2006 kl. 22:22 #73760bageera
DeltagareSom andra redan sagt: Jättesvårt att svara på utan att veta din körstil, , underlag, användningsområde, fabrikat, modell mm.
Beror ju på körstil, underlaget och en massa annat. Vid bankörning skall du med största sannolikhet börja dagen med ett lägre däcktryck, än vid vardaglig körning till och från jobbet mm.
Generellt borde du kunna utgå ifrån vad däckstillverkaren anger eller vad som står på lappen på b-stolpen vid förardörren och ha det som utgångpunkt, och sedan prova dig fram.
Själv har jag fått för mig att däckverkstäderna generellt trycker i mer luft än rekommenderat. Om min teori är rätt så skulle ju motivet isf kunna vara att bilen känns lite mer fräscht spänstig och lättstyrd med högre tryck. Om det sen ger optimalt grepp kan ju i så fall vara mera tveksamt, men det är väl å andra sidan relativt få bilägare som verkligen utnyttjar däckens grepp till det yttersta. På bana straffar sig ju dock fel däckstryck rätt ordentligt.18 juli, 2006 kl. 09:55 #73757FeA
DeltagareVid bankörning skall du med största sannolikhet börja dagen med ett lägre däcktryck, än vid vardaglig körning till och från jobbet mm.
Nää, ska du åka bana så gör du bäst i att köra på ett HÖGRE däcktryck. 🙂
18 juli, 2006 kl. 22:18 #73761bageera
DeltagareHej!
Kan du utveckla ditt resonemang kring varför man skall höja däckstrycket inför bankörning? Vore intressant att veta. Vad tycker du är ett bra genomsnittligt utgångsvärde(kallt) på däckstrycket vid bankörning? 🙂
19 juli, 2006 kl. 08:46 #73758FeA
DeltagareHej!Kan du utveckla ditt resonemang kring varför man skall höja däckstrycket inför bankörning? Vore intressant att veta. Vad tycker du är ett bra genomsnittligt utgångsvärde(kallt) på däckstrycket vid bankörning? 🙂
För att det blir betydligt värre sidokrafter på en bana. Med lite mer luft än vad man i regel anväder för gatan så förhindrar du att däcket ”rullar” i sidled*. Du får alltså en stabilare bil och däcket slits mera ”rätt”
Jag kör 2,2 kalltryck på mina r-däck, vilket blir ca 2,6-2,9 varmtryck.
Med vanliga gatdäck så hade jag nog kört på 2,7-2,9 kalltryck.*med r-däck behöver man inte ha lika mycket luft, då dom har en grymt hård sidostomme som inte ger vika lika lätt.
19 juli, 2006 kl. 08:53 #73752simo
DeltagareSka det verkligen vara så högt tryck i trippel8orna?
Mina Kumho (R-däck) kör jag 2,1 varmtryck, vilket är ungefär 1,7-1,8 kall
/U
19 juli, 2006 kl. 09:06 #73749Strat
DeltagareToyo rekommenderar 1,8-2,0 som kalltryck i R888 för bilar över 1000 kg.
Logga in under medlemserbjudanden och NDI. Där finns ett dokument med info om toyo r-däck. Nyttigt! 🙂
/Claes
19 juli, 2006 kl. 09:08 #73750Strat
Deltagare…
19 juli, 2006 kl. 10:47 #73755Lefty
DeltagareJag strävade efter 2.2-2.3 i mina R888or när de var tokvarma 🙂
19 juli, 2006 kl. 11:03 #73751Strat
DeltagareMed 1,8 bar kalltryck hade jag ~2,1 efter en sväng i superstage. Mätte aldrig efter två vändor då det är lite läskigt att stå stilla med en apvarm bil.
/Claes
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.