› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Hur bra håller en ”svamplagning”?
- Detta ämne har 25 svar, 1,576 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 6 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
21 augusti, 2006 kl. 07:53 #5597
Niklas
DeltagareTog Subarun ner till Jönköping i torsdags för att hämta familjen. Efter en snabb kisspaus vid Braehus hoppar jag i bilen och fortsätter ner längs E4an. Kommer ut på motorvägen och hamnar precis framför en gammal Audi Sportquattro/Urquattro eller en Quattro som vill vara en sådan. Jag ger järnet för att leka lite och killen i Audin hänger på även om han faller bak lite. Några långsamma bilar gör oplanerade omkörningar och vi får bromsa in ganska hårt. Helt plötsligt hör jag något metalliskt klinga till under bilen och efter några sekunder börjar bilen dra ganska kraftigt åt vänster. Jag bestämmer mig för att ta det lugnt och kör av på första bästa avfart. Stannar och hoppar ur, upptäcker att vänster fram är helt platt!! 😮 ;( Ridå! 🙁
Linkar fram till en Statoilmack och stannar till där man fyller på luften. Provar att pumpa hjulet men upptäcker att jag har ett hål på inre hälften av slitytan som inte är större än att man utan problem kan hålla tätt med fingret. Flyger in till kassan och frågar om de har något som kan hjälpa mig och det har de, en burk med vitt skum som skall täta hål och gå att köra på utan problem. Osäker på hur det funkar så följer en av tjejerna som jobbar där inne med ut och hjälper till. Hon börjar fylla på och i samma takt som hon fyller på sprutar det vita skummet ut genom hålet. När burken är tom och allt innehåll ligger på marken utsprayat genom hålet säger jag ”det här funkade inte så bra” och ”antar att jag måste betala för detta ändå”? Fick varjefall 40-50kr rabatt av den snälla tjejen, men det är 90kr som jag aldrig får se igen. 😉
Ringer Block som snabbt hjälper till med tröst, instruktioner om reservhjul (VILKEN TUR ATT JAG LAGT I DET IGEN!) och en drös med telefonnummer till olika däckfirmor som kanske kan hjälpa mig dagen efter. På med reservhjulet och så fortsätter resan ner mot Jönköping i pinsamma 80km/h på motorvägen… 😛
Dagen efter åker vi till Holmgrens som är en sjukt stor bilhandlare/verkstad i Jönköping, ligger precis längs med E4an. Frugans mammas väninnas son *puh* jobbar där. Killen som hjälper mig trycker i ett tjockt brunt typ 10cm snöre i hålet och sen skall det vara klar. Vips så är OZ-fälgarna på plats igen med ett lagat framhjul som pallar 2.9bar. Sweet!! :7
Nu till min fråga, hur bra håller en sådan lagning? Skall nämligen till Mantorp i september och köra och tänkte köra slut på de gamla puckarna där men nu är man lite orolig om hur bra det är med lagat däck. 😮 Skall jag köpa nya däck redan nu eller vänta tills nästa säsong?
21 augusti, 2006 kl. 08:06 #73925Desen
DeltagareÄljen kolla denna tråd.
http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=7&topic_id=4383&mesg_id=4383&listing_type=searchPunkteringsvätska ska du INTE använda då dett flyter omkring i däcket och ger oblans.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
Blå GT -9921 augusti, 2006 kl. 08:07 #73932Niklas
DeltagareDesen: Vätskan försvann direkt ju så det är inget problem. Den lilla vätskefilmen som var kvar torkade bort på däckverkstan sen.
Angående lagningen så verkar det lugnt. Fick dock inte däcket balanserat vilket kanske var lite dumt nu när jag tänker efter. Får åka en tur utan hela familjen och full packning i bilen och känna om jag känner några vibrationer.
21 augusti, 2006 kl. 08:19 #73926Desen
DeltagareJag menade mest om man en gång nöjer sig med punkteringsvätska och kör vidare med det i däcket så blir det inte bra.
En balansering e nog en god idé då hjullager o annat har viss allergi för vibrationer.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
Blå GT -9921 augusti, 2006 kl. 08:22 #73917Manor
DeltagareVilket oflyt du har Äljen :-(.
Jag tror att en ”vulklagning” eller vad det heter fungerar bra på ett ”köra-på-gatan-däck”…men mer tveksamt på ett racedäck då både värmen och slitaget ökar. Jag tycker dock att du kan chansa om du ändå skulle till att byta däck efter Mantorp. Se dock till att du har ett bättre hjulalternativ än reservdäcket…om lagningen/däcket skulle gå sönder igen.
I övrigt så tycker jag att din historia låter lite ”porrig”, eller vad säger man om följande meningar:
”Hon börjar fylla på och i samma takt som hon fyller på sprutar det vita skummet ut genom hålet”.
”Killen som hjälper mig trycker i ett tjockt brunt typ 10cm snöre i hålet och sen skall det vara klar”.
…din äckelpotta…mohahahahahahahahaha 😀 😀 😀 😀 :D.21 augusti, 2006 kl. 08:41 #73933Niklas
DeltagareNu är det bevisat att det är du som är en sjuk sjuk människa Mats!! 😮
Någon som vet om det går ner en 17″ fälg med 215-17-40 däck i reservhjulsbaljan?
21 augusti, 2006 kl. 08:51 #73927Desen
DeltagareNu är det bevisat att det är du som är en sjuk sjuk människa Mats!! :oNågon som vet om det går ner en 17″ fälg med 215-17-40 däck i reservhjulsbaljan?
Vilja, våld, vaselin och en STOR slägga 😀
Manor återigen lyckas du fått en i ett tillstånd där man inte vet om man ska skratta eller gråta. 😀 ;(
/Andreas, Skåne, Kristianstad
Blå GT -9921 augusti, 2006 kl. 09:28 #73918Manor
DeltagareManor återigen lyckas du fått en i ett tillstånd där man inte vet om man ska skratta eller gråta. 😀 ;( /Andreas, Skåne, Kristianstad Blå GT -99
Mohahahahahahaha :D…skratta så klart ;).
21 augusti, 2006 kl. 11:37 #73923Pasi_k
DeltagareNu är det bevisat att det är du som är en sjuk sjuk människa Mats!! :oNågon som vet om det går ner en 17″ fälg med 215-17-40 däck i reservhjulsbaljan?
Det borde juh inte vara större än reservhjulet om du nu har samma rullomkrets som orginal 16″ ?
Fälgen kan juh vara bredare dåå kanske det blir problem?
/p Gissar som bara den 😀
21 augusti, 2006 kl. 12:04 #73928Desen
DeltagareMen reservhjulet som ligger bak i GT är bara ett lite pellegris hjul = diffdödare
/Andreas, Skåne, Kristianstad
Blå GT -9921 augusti, 2006 kl. 12:12 #73934Niklas
DeltagareDesen: Undrar om det är så mycket mindre jämfört med mina 17″ med 40 profil. Bilen såg inte överdrivet sned ut med skottkärrehjulet monterat.
21 augusti, 2006 kl. 12:20 #73929Desen
DeltagareHmm… dags att ta med tumstocken ut till bilen kanske? Vore ju bra att kunna ha ett ”riktigt” hjul i reserv vid långturer o så.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
Blå GT -9921 augusti, 2006 kl. 12:25 #73935Niklas
DeltagareSkall definitivt undersöka detta. När jag ändå har en extra fälg kan jag lika bra använda den. Skall bli intressant att beställa däcken sen; ”jag skall ha fem däck tack” – ”du menar fyra?” – ”nej, fem. skicka dem till stockholm” – ”jaha, det förklarar en del”. 😀
21 augusti, 2006 kl. 12:50 #73930Desen
Deltagare*asg* Det förklarar ordspråket om att vara 5:te hjulet 😀
/Andreas, Skåne, Kristianstad
Blå GT -9921 augusti, 2006 kl. 12:52 #73924Pasi_k
DeltagareSkall definitivt undersöka detta. När jag ändå har en extra fälg kan jag lika bra använda den. Skall bli intressant att beställa däcken sen; ”jag skall ha fem däck tack” – ”du menar fyra?” – ”nej, fem. skicka dem till stockholm” – ”jaha, det förklarar en del”. 😀
Eller såå stoppar du i ett halvslitet såå du ligger mitt i mellan nytt och slut såå blir det mindre påfrestning på diffen när du har det på.?
/P bara en tanke. 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.