› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Uppgradera bromsarna på min scooby!!
- Detta ämne har 7 svar, 1,037 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 7 månader sedan av
Palm.
-
FörfattareInlägg
-
8 november, 2008 kl. 22:01 #5852
jontegt-08
DeltagareTja jag kör en Impreza 2000 turbo samma som (GT) och jag är inne på att förbättra mina originalbromsar, har ni några tips på nya bra belägg? eller ska man satsa på nya skivor också? kanske hitta beggade sti ok och kränga på?
som ni märker så söker jag lite tips.
jag kommer anväda bromsarna förmestadels på väg och vanligt bruk men kommer också bli lite bankörning på gotland ring, eftersom jag bor på Gotland. tack på förhand… 🙂
9 november, 2008 kl. 00:48 #75730KNACKAN
DeltagareJag böt till Carbotech XP8 nyligen och är riktigt nöjd.
Fungerar OK vid normal körning och bettar på mer vid hårdare inbromsningar.
Dammar dock en del.
9 november, 2008 kl. 09:23 #75727Adam K
DeltagareIan Godney har massor av varianter.
http://www.godspeedbrakes.co.uk/
Bla stora skivor med original (fast breddade) ok.
http://www.godspeedbrakes.co.uk/Subaru/subaru.htm9 november, 2008 kl. 11:36 #75726Mats
DeltagareSlå en signal till Per på Pean Sweden. Han fixar allt från ett par sportigare belägg till hela ”big brake-kit”.
En lagom uppgradering som många i klubben, mig inräknad, kör med är DBA4000 skivor med ett bra belägg. Carbotech XP8 funkar bra på bana men kan också användas till vardags. Dock dammar de ganska mycket och är relativt aggressiva mot skivan. Carbotech Bobcat är ett bra alternativ till vardagsåkning tycker jag. Sen kan du byta klossarna inför banåkningen. På imprezan är det ju gjort på några minuter.Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson10 november, 2008 kl. 08:09 #75729Koffe
KeymasterSen kan du byta klossarna inför banåkningen. På imprezan är det ju gjort på några minuter.
Är det så lätt gjort alltså?
Tänkte byta på min WRX -03 (Till Roesch-belägg efter inrådan av just Per Stacke). Men då jag aldrig gjort det förr så tar det ju emot lite även om det ska vara enkelt.
Finns det nån DIY/How to nånstans man kan kolla på?MVH
//Koffe10 november, 2008 kl. 20:18 #75728kamikaze
DeltagareFörutsatt att WRX -03 har samma bromsok som GT -00 så gör så här.
Börja med att ta bort ”fjädern” (blå pil), beläggen sitter sedan på plats med två genomgående pinnar (svarta pilar) som i sin tur håls kvar av en till liten fjäder (vita pilar). Pinnarna kan va lite svåra att få ur om du inte har bytt belägg på ett tag men motivera bara då med en hammare och mejsel av lämplig storlek, pinnarna ska slås mot dig.När pinnarna och fjädrar är borta så är belägget löst bara att lyfta ur oket och i med nya doningar, tänk på att nya belägg är tjockare än gamla så en rejäl polygrip kan vara bra att ha för att trycka tillbaka kolvarna in i oket. Låt något belägg sitta kvar i oket så inte någon annan kolv åker ut när du pressar tillbaka en annan.
Lycka till 🙂
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album586/P3300152.sized.jpg
10 november, 2008 kl. 20:49 #75731jontegt-08
DeltagareTack för alla tips. kommer inhandla ett par DBA4000 skivor i julklapp till scoobyn och han ska även få ett par mintex + xp8 belägg som kan bytas när bankörning är på g. 🙂
🙂
12 november, 2008 kl. 09:28 #75725Palm
DeltagareByta bromsvätskan med!! det är det viktigaste nästan för att det inte ska koka när du börja bromsa hårdare nästa år.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.