› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Taskig bromsverkan?
- Detta ämne har 8 svar, 1,111 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 4 månader sedan av
b20mannen.
-
FörfattareInlägg
-
12 januari, 2009 kl. 12:31 #5860
nize
DeltagareTjo!
Tycker bromsverkan på min MY99 är lite halvkass, trots att förre ägaren bytte bromsar några hundra mil innan jag köpte bilen. Kan det vara något annat som behöver bytas, slangar eller liknande? Vad kan man kolla efter? Har inte hundra koll på vad exakt som byttes, kan kolla kvittona hemma senare.
Bromsen artar sig så att den inte tar nånting knappt i början, sen mer och mer ju längre ner man trycker pedalen. Men man måste stampa till rejält för att det ska nypa ordentligt. Det är nästan så att det känns nervöst för att få en panikimbromsning. När man kommer i hygglig fart mot ett rödljus eller liknande får jag ibland trycka till extra mycket mot slutet för att inte glida förbi ljusena…
Tacksam för tips!
12 januari, 2009 kl. 12:39 #75785MariaimprezaGT
DeltagareTjo!Tycker bromsverkan på min MY99 är lite halvkass, trots att förre ägaren bytte bromsar några hundra mil innan jag köpte bilen. Kan det vara något annat som behöver bytas, slangar eller liknande? Vad kan man kolla efter? Har inte hundra koll på vad exakt som byttes, kan kolla kvittona hemma senare.Bromsen artar sig så att den inte tar nånting knappt i början, sen mer och mer ju längre ner man trycker pedalen. Men man måste stampa till rejält för att det ska nypa ordentligt. Det är nästan så att det känns nervöst för att få en panikimbromsning. När man kommer i hygglig fart mot ett rödljus eller liknande får jag ibland trycka till extra mycket mot slutet för att inte glida förbi ljusena…Tacksam för tips!
kör lite långsammare vid trafikmiljö där de ingår korsningar 😉 hahah
kollat så att belägg och skivor är i godkänt skick? Är oken renoverade? Om det är ett ja på bägge frågor så borde du kolla på att köpa lite bättre grejer helt enkelt. Bromsarna är nåt som imprezor (gt modellerna) alltid haft som sin svaga länk!
Maria
Skylifting is teh #### 😉
12 januari, 2009 kl. 13:03 #75781alrik
DeltagareProva att lufta bromsarna rejält före du börjar byta saker.
Givetvis ska du byta belägg/skivor ifall dom är sopslut alt att slangarna läcker.
/Mikael
12 januari, 2009 kl. 13:06 #75786nize
Deltagarehehe, jo det är ju ett förslag. inser nu att det låter som jag bränner på som en idiot, men så är ju inte fallet 🙂
som sagt, ska kolla kvittona vad som sitter på nu osv, men jag är övertygad om att det är bra grejer. allt annat som sitter på den är av bra kvalitet och tidigare ägaren verkade verkligen bry sig om bilen. Exide-batteri, HKS-laddtrycksmätare, Focal-högtalare runtom, Hz-bas i skuffen, RF-steg, OZ-fälgar, Pirelli-däck, Samco-slangar osv… Inte för att det säger nåt om bromsarna, men jag har iaf fått känslan av att han inte snålat på grejerna till bilen.
Hur luftar man bromsarna? Jag är helt novis på sånt här… Kolla skicken på belägg osv, innebär det att montera isär oken och plocka ur belägget eller syns det utifrån?
12 januari, 2009 kl. 14:17 #75782alrik
DeltagareHur luftar man bromsarna? Jag är helt novis på sånt här… Kolla skicken på belägg osv, innebär det att montera isär oken och plocka ur belägget eller syns det utifrån?
Lufta bromsarna bör man vara två till, en som skruvar och en som trycker på pedalen. På oken finns det en nippel (8mm fast nyckel rekommenderas) som man sätter en genomskinlig slang på. Personen som sköter pedalen trycker ner bromsen och håller den nertyckt. Den andra släpper på nippeln så att bromsvätska kommer i slangen, dra åt nipplen och börja om igen. När bromsvätskan ser fräsch ut (ljus och fin) och det inte kommer luftbubblor i slangen så är det bra. Bara att göra på alla ok.
Beläggens tjocklek kan du se genom fälgarna om du har lite öppna fälgar.
/Mikael
12 januari, 2009 kl. 17:41 #75784specialized
DeltagareByt Bromsvätskan !
Gör detta INNAN du börjar göra allt ovanstående och kasta ut massa kanske onödiga pengar…
Har du tur så är det bara den som behöver bytas och i den processen så ingår även luftnings-processen 🙂
Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg20 januari, 2009 kl. 11:55 #75787nize
DeltagareTack för alla tips, blir att börja med att byta bromsvätskan. Har funderat på när det gjordes senast och det är lika bra att byta så vet man iaf att man har fräscht i. Behöver man lufta bromsarna samtidigt eller menar du att det blir samma effekt av att byta vätskan? Alltså att behovet av att lufta försvinner?
20 januari, 2009 kl. 14:13 #75783alrik
DeltagareTack för alla tips, blir att börja med att byta bromsvätskan. Har funderat på när det gjordes senast och det är lika bra att byta så vet man iaf att man har fräscht i. Behöver man lufta bromsarna samtidigt eller menar du att det blir samma effekt av att byta vätskan? Alltså att behovet av att lufta försvinner?
När du byter bromsvätska så luftar du bromsarna samtidigt. Är väldigt svårt att byta bromsvätska utan att lufta bromsarna, om inte omöjligt. 🙂
24 januari, 2009 kl. 13:33 #75780b20mannen
Deltagare…Är väldigt svårt att byta bromsvätska utan att lufta bromsarna, om inte omöjligt. 🙂
Omöjligt är det faktiskt inte. Finns bromsvätskebytare för såna manövrer. Man trycker i ny vätska uppifrån, och har slang med backventil på luftnipplarna, och öppnar en nippel i taget för att byta vätskan. Samtidigt så spolas rören rena. Men kanske är det onödigt komplicerat? 😉
Angående glidoken på GT98 m.fl. En renovering av oken med nya fräsha glidpinnar m.m. gör underverk för bromsverkan och värmetåligheten.
Man ska göra det bästa med det man har.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.