› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Skärmskrap
- Detta ämne har 16 svar, 1,556 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 9 månader sedan av
edbe.
-
FörfattareInlägg
-
11 september, 2009 kl. 13:05 #5924
Olaaa
DeltagareHej hej
Vet inte om tråden passar in i väghållning eller här så flytta på den om jag postar fel 🙂
Har ett litet problem ang att däcken tar i skärmen om man kommer i hyffsad fart i en kurva och drar på så skrapar det i.. inget mega skrap men lite, låter typ som att den är i och snuddar lite. Har dålig kolla på fälgar, väghållning och den biten.
Köpte bilen (STi -03) för snart 2 veckor sen och det sitter följande saker på:
– Tokico D-spec fjäderben, ”>http://www.raceinspired.com/ps-6737-61-tokico-d-spec-series-advanced-handling-suspension-kit-subaru-wrxgdagga-2002-2003.aspx] Någon som vet något om dessa? är de bra?
– Tien h-tech säk fjädrar
– 18″bbs challange fälgar (det står 8 1/2Jx18H2 ET30 på fälgen)
Däcken är 225/40ZSom sagt, jag har sjukt dålig koll på dethär :P, Min första tanke är att det är fjädrarna i kombination med de stora fälgarna som gör att de blir så?? Har jag fel? Kan man iom de ställbara dämparna ställa hårdare så de inte tar i?
Är tacksam för hjälp och info.
Ni behöver inte idiotförklara mig, för det har jag redan gjort själv 😀11 september, 2009 kl. 13:26 #76219Koffe
KeymasterDet är den låga inpressningen (ET) på dina fälgar som orsakar skärmskrapet (dvs fälgen sitter ”för långt ut”). ET 30 är riktigt lågt på Impreza. Har sett ET35 som lägst tidigare tror jag.
Det du kan göra för att försöka åtgärda det är att ställa så mycket negativ camber som möjligt (däcket lutar ”innåt” i överkant) för att på så sätt få däcket att gå in under skärmen. Rulla skärmarna (”valsa”) så att du får bort den horisontella kanten på skärmen, alternativt ”sträcka” skärmen.
Att ställa dämparna på hårdaste funkar givetvis oxå!I USA (kolla NASIOC) så kör de ofta med alla ovanstående med ET35, bara så du har en uppfattning om vad som krävs… där kör de iofs toksänkta bilar oxå =)
MVH
//Koffe11 september, 2009 kl. 17:56 #76224edbe
DeltagareFunderar på nya fälgar och smäller in en fråga…
Skulle dessa gå att ha på en GT ’00:
225*40*18, ET 3511 september, 2009 kl. 18:27 #76217GT99
DeltagareFunderar på nya fälgar och smäller in en fråga…Skulle dessa gå att ha på en GT ’00:225*40*18, ET 35
Kommer garanterat ta i bakskärmarna.
11 september, 2009 kl. 22:17 #76223Superman
DeltagareJag hade samma problem med min STI.
Har Coilovers på. Toksänkt.
Höjning och valsning fick göras i veckan.13 september, 2009 kl. 13:37 #76225edbe
DeltagareFunderar på nya fälgar och smäller in en fråga…Skulle dessa gå att ha på en GT ’00:225*40*18, ET 35
Kommer garanterat ta i bakskärmarna.
kan detta bli avhjälp med annan bredd/profil på däcket eller kan jag rent av glömma fälgar med ET35 🙂
13 september, 2009 kl. 15:44 #76215Mats
DeltagareVarför göra det svårare än det är?
Köp fälgar med rätt ET från början så behöver man inte ”labba” med camber, profil, däck, höjd osv osv.Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson13 september, 2009 kl. 20:12 #76226edbe
DeltagareVarför göra det svårare än det är?Köp fälgar med rätt ET från början så behöver man inte ”labba” med camber, profil, däck, höjd osv osv.MatsType R ’99_________________”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”- Homer J Simpson
I mitt fall handlar det om att det inte är lika lätt att välja ET på begagnade fälgar.
Egentligen så har du ju rätt…varför inte bara gå till subaru och köpa en till uppsättning originalfälgar. 🙁
Är din bil helt original? Det vore ju som sagt enklast att låta allt vara som det är 😛 :+
14 september, 2009 kl. 05:55 #76214Kvarnis
DeltagareVill ha ha det bekymmmers fritt så välj fälgar med ET48> för GC8, newage STI är dock nå annat.
Men med lite massage av skärmarna kan ex åka med ET30 17×7.5 med 225/45 R-däck utan att det tar i bak 😀
14 september, 2009 kl. 16:33 #76216Mats
DeltagareVarför göra det svårare än det är?Köp fälgar med rätt ET från början så behöver man inte ”labba” med camber, profil, däck, höjd osv osv.MatsType R ’99_________________”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”- Homer J Simpson
I mitt fall handlar det om att det inte är lika lätt att välja ET på begagnade fälgar.Egentligen så har du ju rätt…varför inte bara gå till subaru och köpa en till uppsättning originalfälgar. 🙁 Är din bil helt original? Det vore ju som sagt enklast att låta allt vara som det är 😛 :+
Nu var det ju inte det jag menade. När man vet att det blir problem redan från början med en modifiering så är det väl inte klokt att genomföra det?
I samma kategori ramlar väl att det går säkert att få dit en turbo från en FH16 i din impreza, men är det praktiskt och blir det bra? När det finns beprövade koncept som man vet fungerar (läs köp fälgar med rätt ET från början)Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson14 september, 2009 kl. 18:40 #76220Koffe
KeymasterProblemet är bara att en fälg med ET42-55 ofta inte är i närheten av att vara lika fet som samma fälg i ET35… :9
Aggressive fit FTW 😀
Fast vill man ha lite go och inte bara show så är ju ”rätt” ET att föredra förstås.
16 september, 2009 kl. 06:15 #76221Olaaa
Deltagare(läs köp fälgar med rätt ET från början)
Helt rätt, men kruxet är när man köper bilen och det sitter ”fel” fälgar på!!
Efter lite funderande så funderar jag på två alternativ:
1. Behålla fälgarna (tycker de är grymt snygga)och ta av sänkfjädrarna och ev rulla skärmarna. Ha dem som glidarfälgar 😀2. Sälja fälgarna och köpa ett par nya, har dock inte ritkigt hittat några som jag fastnat för. Har kollat på samma fälgar som Jill har på sin bil, dock inte guld utan svarta!! Har inte hittat något ET på dessa fälgar (18×8,5)?? Någon som har något förslag på på fälgar till min STi -03 Silvermet.
I båda fallen så blir det till att köpa en till uppsättning fälgar och slänga på R-däck som man kan ha när man ska köra bana osv. Några tips på fälgar till dessa? Orginalfälgar?
Mvh/Ola
22 september, 2009 kl. 13:34 #76227edbe
Deltagareom det var fälgarna du hade på bilen igår så såg det bra ut 😉 synd att det alltid ska strula med fälgstorlekar ;(
22 september, 2009 kl. 19:09 #76222Olaaa
DeltagareJapp det var fälgarna som du såg igår! 🙂 tack.
Du hade en riktigt fin bil måste jag säga, var tvungen att åka efter och se om det var du 😀
Riktigt synd, kanske går att få tag i samma modell med annat ET? måste undersöka lite… Men tror jag ska behålla fälgarna och använda som ”glidar fälg”.. för det går riktigt bra att köra så länge man inte lastar bilen full med folk osv.
22 september, 2009 kl. 20:26 #76218minid
DeltagareSkulle det inte gå att svarva ner fälgarna vid fälgnavet för att få de innanför skärmarna?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.