› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Verkstad på min svartlista!
- Detta ämne har 2 svar, 1,182 deltagare, och uppdaterades senast för 22 år, 1 månad sedan av OzO.
-
FörfattareInlägg
-
13 december, 2002 kl. 20:32 #6436charlieDeltagare
Känner att jag måste dela med mig av detta som jag varit med om idag!
Inne har en Impreza WRX STI -02. Rostfritt-system från turbon med katt och en turbotrycksmätare.
För ca två månader sedan så började motorlampan att lysa. Tog tag i det hela för ca 1 månad sedan och ringde till Turebergs bilcenter som VARIT min verkstad. De hade inte tid att ta en avläsning och se vad felet va! Ringde då vidare till Bromma bil och motor och de hade tid dagen efter. Sagt och gjort, åkte dit och fick ett trevligt bemötande. Avläsningen gick fin och fick reda på att min kamaxelgivare hade sagt upp sig.
Bokade där efter tid hos TBC en vecka senare.Den angivna dagen lämnade jag bilen kl 10. Fick ett samtal ca 3 timmar senare där de sa att allt var klart. Vid hämtningen av kärran så blev jag informerad om att de inte skulle kunna göra detta igen efter som att jag trimmat bilen ordentligt?! Efter 20 minuters körning började motor lampan att lysa igen!
Idag fredag så ringde jag tillbaka till TBC och berättade vad som hade hänt. De tog in mig på en gång och gjorde en avläsning.
”Du har fel på din wastegate och lite till, detta beror enbart på att du har trimmat din bil så mycket och höjt turbortycket. Vi kan inte göra något åt detta.”
Då lackade jag till och informerade denna herre om att så inte va fallet. Det enda som är bytt på bilen är avgassystemet och den är oskruvad för övrigt!
Rejält förbannad styrde jag mot Bromma bil och motor. Väl på plats så börjar jag prata med chefen där då han stod i mottagningen, körde hela historien från början. Informerade även exakt vad som är vad gjort på min bil med avgassystemet.
Han tog det som en självklarhet att de skulle läsa av min bil och se vad felet låg. Han sa även att ett byte av kamgivare INTE tar 3 timmar utan uppåt en 5-6 timmar. När svaret kom på avläsningen så visade det sig att kamgivaren var trasig och att wastegate solinuiden hade get utslag.Svart på vitt, TBC hade inte bytt mihn kamgivare utan bara blåst mig totalt!!!!
Bromma bil och motor förstod mycket väl att jag absolut inte vill ha nått att göra med TBC.
De har från och med idag fått en ny trogen kund!Vill Du ha din bil hel efter service eller garanti jobb?
Anlita ej Turebergs Bil Center i Sollentuna!
”No one remembers a coward”Ultimate STImulation
2:a Stockholm Street Open 2002
15 december, 2002 kl. 10:13 #79319ToniDeltagareJag brukar omväxlande (beroende på humör och var jag ska jobba under dagen) anlita både TBC och BBB för mina ordinarie servicetillfällen. Dessemellan byter jag olja själva var 625:e mil.
Det är ett faktum att de på TBC är mer fokuserade på Hyundai och vanliga Subaru-kunder än på motorintresserade ägare. Däremot har jag inte haft någon anledning att anmärka på deras ordinarie service hittills. BBB är helt klart mer vana vid mod och trim och har större intresse/förståelse. En fördel med båda verkstäderna är att de ofta inte har väntetider längre än ca 2 veckor.Annars tycker jag det mest slående man lärt sig under åren är att i känsliga lägen aldrig lita helt på en enda åsikt utan om möjligt ta in flera omdömen.
Ett exempel: 5000-milaservicen gjorde jag på BBB och de anmärkte då på glapp i inre styrled. De antydde att det kunde bero på den styrväxelmodifiering som jag gjort. Själv hade jag inte märkt några problem och ignorerade därför uppmaningen att lämna in bilen på nytt vid senare tillfälle för djupare analys. När jag nu servade 6250-mil nyligen hos TBC så lät jag dem specifikt få i uppdrag att kolla styrväxeln. Svaret var att där fanns ett minimalt glapp men absolut inget att bry sig om samt att jag lugnt kunde köra vidare. Eftersom detta stämmer med min egen subjektiva upplevelse så litar jag i detta fall mer på TBC än på BBB. Men det är ju möjligt att problemet förvärras med åren. Det är också möjligt att BBB själva kommit fram till samma sak om de fått chansen att gå till botten med orsaken till glappet.En annan sak som jag tyckte var bra var senast att TBC på eget initiativ ringde mig vid senaste servicen och frågade om de fick svarva till mina bakre broms-skivor som de upplevde som dåliga i samband med att klossarna bak skulle bytas.
Jag hade även bett dom kolla status på originalklossarna fram (kör original på vintern) och deras omdöme var att dom inte behövde bytas i nuläget. Ett girigt, sniket beteende hade varit att lura mig köpa nya klossar trots att det fanns slit-yta kvar, men så gjorde de alltså inte.
Däremot så kan jag ju säga att när jag häromåret skulle anlita en verkstad för att sätta på min down-pipe så föll valet självklart på BBB som jag vet har mer mod-och-trim fokus. Men jag skulle inte tveka även framöver att anlita TBC för ”ordinarie” service.
Toni
15 december, 2002 kl. 12:35 #79318OzODeltagareCharlie, du har ju postat denna redan under ”Allt annat”, så varför posta här också? Jag stänger tråden och hänvisar till -> http://bbs.impreza.nu/dcforum/DCForumID10/89.html#
________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Webbpolisen! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif”It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.