› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › oljetryck/temp
- Detta ämne har 20 svar, 2,083 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 2 månader sedan av
Niklas.
-
FörfattareInlägg
-
14 december, 2004 kl. 20:29 #704
Plura
DeltagareSka montera 2 st mätare turbotryck och oljetryck eller oljetemp har inte bestämmt mig än lutar åt oljetemp. Nu till min fråga har någon testat denna http://streetpower.se/catalog/product_info.php?cPath=618_704&products_id=2443 som streetpower säljer?? Vad jag förstår så ska det bara vara att koppla den mellan oljefiltret sen är det bara att köra. Eller har jag helt fel??;-) Har ni några andra ösnigar? Vilken mätare är den mest användbara oljetryck eller oljetemp?
14 december, 2004 kl. 22:27 #39936Niklas
DeltagareJag tycker oljetemp är viktigare än oljetryck. Det finns en inbyggd oljetrycksmätare i bilen som varnar när trycket blir för lågt men en oljetemp finns inte. Det är oljetempen som avgör när du kan börja gasa och när du bör sluta gasa. En viktig mätare, precis som laddtrycket. Oljetryck är också viktig för att snabbt se om något går illa i motorn men inte så viktig som de andra två.
15 december, 2004 kl. 07:41 #39932theseal
Deltagarehmmm, skulle vilja kommentera det där alien.
DOM FLESTA bilar är utrustade med oljetrycksvakt som går till en lampa i kombiinstrumentet inne i bilen, när den lyser då är oljetrycket LÅGT, riktigt lågt.
Oljetemp är som du säger mycket viktigt speciellt på högpresterande motorer, för att avgöra när det är dags att börja/sluta gasa. Men när oljetryckslampan tänds så är oljetrycket LÅÅÅÅGT!
Det bästa hade ju givetvis varit att ha både oljetemp och oljetryck.
Nu skall jag säga att detta uttalande görs med 0 erfarenhet ifrån subarugrejjer men mer erfarenhet från andra bilar, båda nya och gamla. Slutsatsen jag har kunna dragit har varit att ju nyare bil, desto större är risken att veven har krashat lite för mycket i lagrena när oljelampan tänds.
Själv kör jag både med mätare och kallibrerbar tryckvakt till stor röd lampa i racerbilen. Lampan är desutom via eller-logik kopplad till vattentempgivare och oljetemgivare så att jag får en sur röd lampa i fejset när värdena barkar iväg och jag inte har detekterat dom på mätarna. Finns skitfina tryckvakter och tempgivare bla på ELFA för en billig peng.
15 december, 2004 kl. 08:02 #39937Niklas
DeltagareJo, det är sant. Men oavsett om den visar när det är lågt eller på tok för lågt så finns den där vilket en oljetemp inte gör. Skall man välja någon så tycker jag oljetemp är viktigare. Kan man välja båda gör man det.
/N – som installerar oljetryck i början på nästa år
15 december, 2004 kl. 08:16 #39927Strat
DeltagareStandardlampan för lågt oljetryck går tydligen på vid 10psi, vilket är grymt lågt. Men jag håller med Äljen också 🙂
15 december, 2004 kl. 08:17 #39929Plura
DeltagareHmmm… Det blir nog oljetemp… Om man sätter sensorn vid oljefiltret hur pass bra stämmer värderna man får då?? eller är det helt fel ställe??
15 december, 2004 kl. 08:21 #39921SecretAgentMan
DeltagareDu får vindavkylning, och det ger sneda siffror tyvärr.
Det finns en plugg (subarupryl faktiskt) till blocket med passande gänga (om man har rätt på sensorn, alla japanska mätare har det, inte de amerikanska) som gör det till plug’n’play.Denna ersätter en täckplugg i blocket, straxt bakom insuget på vänstra sidan (mellan turbons utlopp och insug, kika långt ned, det är den med stor insexfattning).
/J
15 december, 2004 kl. 08:24 #39928Strat
DeltagareFinns bra beskrivning med bilder på http://stefanostadal.homedns.org/car_mods_gauges.htm
🙂
————————————–
/Claes
Regionsansvarig Stockholm
Min RalliPil15 december, 2004 kl. 08:38 #39938Niklas
DeltagareSAM: Om man använder mätaren för att mäta när oljan fått rätt temperatur så kvittar det ju om den visar för lågt. Bättre att den visar för sent än för tidigt.
Sen sitter ju mätaren inuti oljepluggen som i mitt fall är urgröpt för att sensorn skall få mer yta mot oljan. Frågan är hur mycket avkylningen gör. Pluggen är ju knappast lägsta punkten under motorn, dessutom lite vindskyddad av skyddsplastkåpan. Men självklart blir det kanske lite missvisande. Vi har haft denna diskussionen tidigare också, och det mynnade ut i att ingen visste exakt skillnad och man måste testa med två lika oljetempmätare inkopplade på de två olika ställena för att kunna vara exakt säker.Om man sätter den på ovansidan av motorblocket, finns det inte en risk att man får för höga värden, precis på samma sätt som att sätta under kan innebära för låga värden?
Själv kör jag nog hellre med för låga än för höga värden då jag endast använder oljetempen till att veta när det är dags att gasa. Vid 170-190F vet jag att det planar ut och jag kan börja pressa på. Jag kör aldrig så hårt att oljan får upp en sådan temperatur att jag måste börja hålla igen. Men så är jag ju en mus, en kärring och en pappa. 😉EDIT: Strat, det där är min länk. Du får inte lämna ut mina länkar som jag googlat fram! 😀 😉
15 december, 2004 kl. 09:17 #39922SecretAgentMan
DeltagareÄljen – det är inget att argumentera om, med sensorn i bottenpluggen får man underliga siffror, det är inte bara jag som märkt detta.
Korrekt temp (eller så nära korrekt man kan få) får man just i oljekanalerna i blocket, och att det visar verkliga siffror är ingen nackdel.Det låter lite som att du vill försvara din installation en smula. 😉
Vad jag vill få fram är att gör man det från början, så är det bättre att göra det rätt på en gång, i ditt fall funkar det för dig, men är inte 100% rätt bara, inget ont menat. 🙂
/J
15 december, 2004 kl. 09:27 #39933theseal
Deltagareooohhh!!!! underbar diskussion.
Min fru jobbar med konstruktion/provning av oljesystem på ett stort svenskt bilföretag, där oljetemperatur är en viktigt input. Hon mäter alltid oljans temp i tråget antingen via en sensor på oljestickan eller genom oljepluggen. Oljan kan i vissa passager i motorn vara varmare, men det är på väg tillbaks i tråget, där oljan snabbt ”kyls” ner. Oljan som pumpas runt i motorn tas ifrån trågets botten, och det är den temperaturen som skall mätes, iallfall enligt henne.
Ps, moderna motorer går sjukt varmt. Sen hur varm oljan får vara i era moterer är upp till var och en. Varmare än 130-140 grader är dock inte bra för oljans livsläng, även om den gör ett hyfsat bra jobb just då. Enligt förståsigpåarna där så är oljetempen över 120-130 grader i tråget inte önskvärt och man bör montera oljekyl. OBS detta är igen mina åsikter och den fakta jag har lyckats samla ihop, vet inte om det är applicerbart på imprezor.
men mina två cent är att man skall ha både oljetryck och oljetemps monitorering, oljans performance är ju ändå rätt viktigt för våra motorers liv sas.
15 december, 2004 kl. 09:56 #39923SecretAgentMan
DeltagareMin trimmade Impreza ger ~120 grader i blocket efter 20-30 minuters hård körning på bana – helt klart skulle en termostatstyrd kylare vara en god ide, men jag har inte grejat det (än) av 2 anledningar.
1. Utrymmesbrist.
2. Jag och däcken behöver vila efter 20 minuter i fullt tempo. 😀
/J
15 december, 2004 kl. 10:01 #39939Niklas
Deltagaretheseal: Om jag förstod dig rätt så lägger du din röst på oljetempmätaren i pluggen?
15 december, 2004 kl. 10:02 #39924SecretAgentMan
Deltagare…vilket faktiskt är helt fel på Imprezan.
/J
15 december, 2004 kl. 10:07 #39934theseal
Deltagare>…vilket faktiskt är helt fel på Imprezan.
>
>/JJepp, att mäta i oljetråget skall enligt förståsigpåare som lever på att jobba med oljesystem vara det rätta. att mäta på givare på oljestickan kan också vara en lösning. (jag mäter genom pluggen, och behöver oljekyl, når 120 grader ungefär när däcken och jag behöver vila, gott om plats har jag däremot)
>theseal: Om jag förstod dig rätt så lägger du din röst på
>oljetempmätaren i pluggen?Som sagt, jag kan inte ett SMACK om imprezor, men det kan så vara. vad är problemet med denna metod i just imprezan?
Avkylningen är enligt min fru försummbar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.