- Detta ämne har 11 svar, 1,425 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 10 månader sedan av Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
21 augusti, 2003 kl. 14:35 #7076danielgtDeltagare
Är det någon som vet vart oljetrycket ska ligga på
normal körning? På min ligger den på 88 psi:oMVH Daniel
21 augusti, 2003 kl. 14:57 #83613SecretAgentManDeltagareVilket blir ganska precis 6 kg….vilket är fullt normalt. 🙂
/J
22 augusti, 2003 kl. 07:35 #83614SecretAgentManDeltagareOljetrycket är klart beroende av varvtalet, dippar det lite på tomgången kan det åka ned under 2 kg. 🙂
Jag kan tänka mig att normalt är 2,5-3 kg på normal, stabil tomgång runt 800 rpm, lite beroende på viskositet och märke på oljan.Rent konkret verkar Motuls 300V 15-50 ge fina resultat, och i stort sett alla med breda hängslen rekommenderar den. 😉
/J
22 augusti, 2003 kl. 08:32 #83618Janne248DeltagareVet inte vad jag har för nuffror på oljan 🙁
Men min take var att när det är varmt ute och man kör i en stad sakta, står still, köer etc…så blir oljan varmare än normalt å då på tomgång så går trycket ned. (under normalt)
Eftersom man inte har oljetemp mätare så är väl min undran, hur lågt kan trycket tillåtas sjunka (om det sjunker pga varm olja) innan oljan börjar bli för varm? (och det blir farligt)22 augusti, 2003 kl. 08:39 #83615SecretAgentManDeltagareOljan blir aldrig varm på tomgång. 🙂 Jag har stadiga 90 grader hela tiden i vardaglig trafik.
Tryckfallet är relaterat till varvtalet.
Jag vet inte exakt vart gränsen går för vad som är bra, och vad som inte är det – men säg såhär – ni har kört med bilarna länge med samma typ av olja utan mätare och maskinerna har överlevt? 😉
/J
22 augusti, 2003 kl. 10:31 #83621LuziferDeltagareDe viktiga är att ni inte har tryckfall vid belastning.
19 december, 2005 kl. 06:19 #83619ManorDeltagareHej !
Som nybliven Defi-mätare ägare (turbo- och oljetryck) så kan jag meddela att mitt oljetryck ligger på cirka 5 kg vid normal körning, och strax under 2 kg på tomgång. Då kör jag på Fürstenhoffs standardolja QuakerState 10-40 (delsyntet antar jag). Vilken olja man använder tror jag har stor inverkan på oljetrycket. Motul 15-50 verkar ligga på 3 kg på tomgång…jag har dock inte provat någon annan olja själv.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #83620ManorDeltagareSAM “Bosse Bildoktor” ställde mitt larm till 2 kg också…men det fick jag justera ner något redan under min hemresa från Västerås ;-). Kör även du med QS delsyntet 10-40? Om JA, varför har jag lägre oljetryck än dig…det känns ju inte som om man kan påverka detta på annat sätt än vid valet av olja…möjligtvis att oljepumpen kan vara dålig…och hur vet man det i så fall?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #83616Janne248DeltagareNär vi ändå snackar olje tryck,när det börjar hammna under 2 kg en varm sommardag på tomgång, börjar oljan vara lite för varm då???
Någon fara? Har märkt att det hänt några gånger i sommar.19 december, 2005 kl. 06:19 #83617Janne248DeltagareJag kör också med Defi, men har c:a 6kg vid normal körning å 2.5 vid tomgång. Oljan är QuakerState. Men som sagt har sett mätaren under 2 vid varma sommardagar på tomgång……SAM ställde alarmet på 2 så man blir lite orolig då.
1 februari, 2015 kl. 12:40 #83623IggeDeltagareBumpar frågan lite. Onödigt nojande så klart, men ändå!
Det pratas om 2-3 bar vid tomgång och jag antar att vi pratar varm motor.
Även ca 5-6 bar vid körningJag har vid kallstart 5-6 bar, varm tomgång ca 1bar (dippade under någon gång) och vid körning ca 3-4
Kollar jag i manualen (2,5l motor förvisso) ska pumpen levera: ~1 bar @ 600 rpm och ~2,9 bar @ 5000 rpm sedan ska övertrycksventilen släppa vid ~5,9 bar
Vad gäller egentligen för 2-litersmaskinen?
1 februari, 2015 kl. 20:05 #83622Fricke.wDeltagareInge fara alls skulle jag vilja påstå 🙂
orginal olje lampa tänds under 0,4bar -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.