› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Besiktnings fråga?
- Detta ämne har 21 svar, 2,181 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 10 månader sedan av
christopher.
-
FörfattareInlägg
-
4 april, 2005 kl. 19:30 #748
omar
DeltagareDet är så att förra hösten skulle jag besikta bilen och tydligen råkade ut för en riktigt grinig besiktningsgubbe. Han slog ner på mina slitsade bromsskivor (DBA gold) stålomspunna bromsslangar. Frontmatade icn, Leda fjäderbenen,grenröret tyckte han inte heller om. Resultatet blev att jag fick en Registrerings besiktning vilket innebär att jag måste återställa bilen i orginalskick. Är det fler än jag som råkat ut för detta eller är nån som sitter inne med tips eller vet nåt… Har redan fått tips vilket jag är ytterst tacksam för… bilen har stått avställd eftersom den står i garage över vintern och jag inte orkade ta itu med det i höstas.
Mvh Omar
4 april, 2005 kl. 19:51 #40210Robban25
DeltagareDet är mycket ovanligt att bilar blir underkända för sådant på en vanlig kontrollbesiktning.
Givetvis får inte bilen vara hur trimmad som helst, men sålänge de monterade sakerna inte utgör någon trafikfara brukar vi inte underkänna.
Givetvis kan det skilja från fall till fall. Men har du åsikter om besiktningen kan du ta upp det med platschefen på stationen.Normalt ska dessa saker endast underkännas på en registrerings- besiktning.
MVH/Robban – Bilprovningen Malmö!
4 april, 2005 kl. 20:11 #40215MDE
DeltagareHelt otroligt att dom slog ner på stålslangar och bromsskivor bla
verkade ju lite väl petigt:-(
Hoppas det ordnar sej…
/MDE(nu får man väl spara dom gamla slangarna:o)
4 april, 2005 kl. 20:27 #40204christopher
DeltagareDetta är en ganska stor fråga som gäller alla som monterat något som inte är Subaru orginal på bilen efter som den är ”Helbilsgodkänd”. Bromsar, vinge, fälgar, luft filter, ALLT!
Undra om Mekonomen, Biltema mfl. för att inte tala om ”styling och trimingsfirmorna” tycker i denna fråga???? Ska dom lägga ner verksamheten?
Konkurensverket lär ju ha en egen syn på saken.
Till Omars problem, så hoppas jag att alla som har något vettigt att tilllägga som kan vara till hjälp vädrar detta här.
/
fraSSe4 april, 2005 kl. 20:29 #40209Kocken
DeltagareFyfaaaaaaaaaaaaan!!
Hörde storyn av Frasse!!Lider med dig Omar!!
Pm skickat!!
Mvh
Andreas
4 april, 2005 kl. 23:41 #40213Yonaz
DeltagareStålomspunna bromsslangar gav mig en TVÅ:a x( (när jag körde VW).
De vill se att du inte har sprickor i bromsslangarna.
Men Reg besiktning var lite hårt tycker jag.
/J5 april, 2005 kl. 15:42 #40216Nano
Deltagare>Stålomspunna bromsslangar gav mig en TVÅ:a x( (när jag körde
>VW).
>De vill se att du inte har sprickor i bromsslangarna.
>Men Reg besiktning var lite hårt tycker jag.
>/J
>aj då. Nån mer som blivit underkänd p.g.a. av stålomspunna bromslangar. Har precis beställt och är inte sugen på att hålla på att byta varje gång man ska besikta.
MVH
Mårten5 april, 2005 kl. 16:09 #40214Rogga
DeltagareBesiktade min bil för nån månadad sen med slitsade bromsskivor, stålomspunna bromsslangar, rikards bussningsats, sänkfjädrar.. Enda dom sa va att dom tyckte det va bra med rejäla grejor…
Bilsnack sker i kanalen #compelloracing @ Q-net. Välkommen!
5 april, 2005 kl. 16:21 #40198SecretAgentMan
DeltagareDet där är förbaskat trist faktiskt, merparten verkar stöta på riktigt trevliga besiktningsgubbar, medans några få har oturen att stöta på de som inte alls gillar sitt jobb.
Skall det hårddras får man inte göra mycket alls på bilen, men då skall det följas upp benhårt och framförallt konsekvent på alla
bilar som går genom besiktningshallen…även den nya volvokombin som utrustats med sänkningssats..Nej, låt dem gå tillbaka till att kontrollera trafikdugligheten, och låt kling&klang jaga trimputtar istället.
/J
5 april, 2005 kl. 21:58 #40200OzO
DeltagareOmar, antar att du skickade in bilen till Jordbro? Jag har besiktat min där 2 ggr och har aldrig haft problem. Nu sist så satt hundlådan i och den gillade besiktingskillen som faen när vi var ute och bromstestade. Stålomspunna slangar och hela paketet har jag ju. Det enda han kommenterade var fjädrarna som är för korta. Han tipsade sedan om att tejpa lite kablar som låg emot vass karossdel. Tackade o åkte hem glad.
Rena rama lotteriet är det. Ni som jobbar på bilprovningen (Kjell, m.fl.) får ursäkta men… bra är det inte. Antingen har man regler eller inte och det skall gälla för alla. Och prata med platschefen med synpunkter… tror inte han har ”kunden har alltid rätt”-inställning precis…
_______________________________________________________________________________
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::5 april, 2005 kl. 22:57 #40212Lt Dan
DeltagareEtt hett tips för att slippa problem är att låta bilen vara i orginal skick! Mina 2 cent bara 🙂
/LtD
6 april, 2005 kl. 02:46 #40202ADDE.H
Deltagare>Omar, antar att du skickade in bilen till Jordbro? Jag har
>besiktat min där 2 ggr och har aldrig haft problem. Nu sist så
>satt hundlådan i och den gillade besiktingskillen som faen när
>vi var ute och bromstestade. Stålomspunna slangar och hela
>paketet har jag ju. Det enda han kommenterade var fjädrarna
>som är för korta. Han tipsade sedan om att tejpa lite kablar
>som låg emot vass karossdel. Tackade o åkte hem glad.
>
>Rena rama lotteriet är det. Ni som jobbar på bilprovningen
>(Kjell, m.fl.) får ursäkta men… bra är det inte. Antingen
>har man regler eller inte och det skall gälla för alla. Och
>prata med platschefen med synpunkter… tror inte han har
>”kunden har alltid rätt”-inställning precis…
>
>_______________________________________________________________________________
>:[font
>color=”#C0C0C0″]::[font
>color=”#404040″]::
>[font
>color=”#FF0000″]ssiwebmaster
>| ”I would be unstoppable… if I
>could just get started!” | [font
>color=”#FF0000″]ssibluepile
>:[font
>color=”#404040″]::[font
>color=”#C0C0C0″]::Bilen bes inte i jordbro utan i södertälje vad jag förstått!
/Adde
6 april, 2005 kl. 02:49 #40203ADDE.H
Deltagare>Ett hett tips för att slippa problem är att låta bilen vara i
>orginal skick! Mina 2 cent bara 🙂
>
>/LtD
>Har du inget bättre att säga så kan du hålla du vet nog vadx(
Det handlar om att försöka hjälpa omar./Adde
6 april, 2005 kl. 07:15 #40199SecretAgentMan
Deltagare>Ett hett tips för att slippa problem är att låta bilen vara i
>orginal skick! Mina 2 cent bara 🙂
>
>/LtD
>Det är inte riktigt det som är grejen, men jag håller med dig. 🙂
Idag är det rätt godtycklig bedömning på vad som godkänns eller inte, när en bil börjar bli till åren byts det ut både det ena och det andra, hur många handlar allt från originalsortimentet?
Hackar man ned på bromsskivor skall man göra likadant med avgassystem…etc.Antingen skall det följas upp benhårt på ALLA bilar, eller så får de gärna sluta med den nuvarande lotteriverksamheten.
Jag är inte 100 på vad lagen säger, men gissningsvis får vi inte halka ifrån helbilsgodkännandet, och bilar äldre än 70-någonting är avgascertifierade (dvs – nada pill runt motor och avgassystem)…vilket innebär att det är kört med minsta pinal egentligen på en modern bil som Imprezan i detta fallet.
Men det sjuka är ju att SBP knappast har resurser att följa upp, och studera bilarna in i minsta detalj, därför köra man lite gung-ho som det är just nu…och med tanke på reglementet kan man heller inte blunda och släppa igenom allt.
Sverige i ett nötskal? :+
/J
6 april, 2005 kl. 08:44 #40205christopher
DeltagareMen får man inte köpa och montera en eftermarknadsprodukt?????
Då kan ju Mekonomen, Biltema, stylingfirmor mfl. lägga ner sin verksamhet!!!
Känns som det skulle vara läge att kontakta deras jurister, men det kan ju vara så att dom säljer saker som inte får användas i trafik??!!
Har dock aldrig blivit upplyst om att så skulle vara fallet.Ingen som har nått tips på vad Omar i detta fall ska göra??
känns lite B att skruva på alla orginalprylar bara för att åka igenom SBP.
/
fraSSe -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.