SSC Allmänt snack Allmänt småprat Elfråga X-ljus

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8235
    Toni
    Deltagare

      Tänkte montera X-ljus på nyinköpta Outbacken inför vintern. Men den har en speciell heljuslampa snarare än varierande ljusstyrka på huvudstrålkastaren.

      Det som är mysko är att när denna heljuslampa INTE lyser så går det ström i BÅDA ledningarna in till lampan. När lampan däremot slås på så går det ström bara i en av ledningarna (den gula, den andra är vit).

      På alla mina tidigare bilar har jag alltid gjort så att jag hittat den ledning som matar ström när heljuset är på, men ingen ström när halvljuset bara är på och kopplat min styrström på X-ljusrelä till denna ledning. Men hur gör jag nu?

      Skulle kanske behöva ett relä där matarströmmen blir AV när styrströmmen är PÅ och tvärtom? (bakvänt alltså) Eller finns det någon annan/bättre lösning?

      Är ingen hejare på bil-el som ni förstår men brukar kunna greja att montera X-ljus själv.

      #92672
      rallymarkus
      Deltagare

        hade samma på min impreza o min kusin på sin nya outback.
        men jag tog båda kablarna som gick till lampan o kopplade in på reläet. så man jordar aldrig reläet i bilen. utan jag kopplade så att den kabel som blir jord då man slår på kopplade jag till jordningen på reläet. o den andra kabeln till lampan på relästyrningen o vips så funkade det.
        mvh markus

        #92669
        Toni
        Deltagare

          >hade samma på min impreza o min kusin på sin nya outback.
          >men jag tog båda kablarna som gick till lampan o kopplade in
          >på reläet. så man jordar aldrig reläet i bilen. utan jag
          >kopplade så att den kabel som blir jord då man slår på
          >kopplade jag till jordningen på reläet. o den andra kabeln
          >till lampan på relästyrningen o vips så funkade det.

          Tack! Både vita och gula som går in med ström till helljuslampan kopplas till styrkretsen på reläet alltså? Med vit (den som blir jord då man slår på) till reläjord och gult till ström på styrkretsen. Men du fick ingen kortslutning eller så då när heljuset inte var på? Låter ju lite konstigt att man kan koppla strömförande ledning till jordning på reläet…
          Å andra sidan så är det ju konstigt även att två strömförande ledningar går in i ett helljus som är avstängt…
          Men som sagt jag är ju inte så bra på bil-el.

          #92673
          rallymarkus
          Deltagare

            nej inte det det funkade perfekt.. annars hade jag ju inte skrivit det:D
            men jappsarna o koreanerna har dom mest mystiska elsystem så på tex suzuki är det ännu mer special…
            annars är det ju bara att du frågar en subaru verkstad..:)

            #92670
            Toni
            Deltagare

              >nej inte det det funkade perfekt.. annars hade jag ju inte
              >skrivit det:D
              >men jappsarna o koreanerna har dom mest mystiska elsystem så
              >på tex suzuki är det ännu mer special…
              >annars är det ju bara att du frågar en subaru verkstad..:)

              Tack. Jag följer ditt råd. Ville bara vara säker på att jag verkligen fattat rätt.

              #92671
              Kvarnis
              Deltagare

                Toni är bara att kollpa x-relät så här

                http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album139/X_ljus_tillslag.sized.jpg

                Enda gång du kan göra en kortis är om du får jord&12v att mötas utan mostånd 😉

                12V har samma potential så det kvitar vars den tas utt då det är lik spänning vi pratar om…. vid växel spänning gäller det att dom ligger i fas…för att det ska funka.

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.