› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › E85 Etanol = Oktanhöjande ?
- Detta ämne har 6 svar, 2,025 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 11 månader sedan av
Yaskin.
-
FörfattareInlägg
-
9 januari, 2005 kl. 21:49 #8293
jeppe
DeltagareHittade lite intressant på http://www.etanol.nu
Jag citerar lite !Vid 10-15% inblandning av E85 så ökar oktantalet från 95—>98. Och från 98—>100 oktan.
Så får man inte glömma syresättningen som etanolen ger till bensinen.
Eller att etanol är enklare kolkedja som är lättare att förbränna stökiometrisktCiterat Svar
På din turbo adapteras turbotryck och tändning till ett högre oktantal eftersom styrsystemet märker att motorn inte knackar som med BF95.
Det knackar mindra pga högre oktantal och större nedlylning av luften när etanolbränslet förångas.
Och därmed har du reducerat en av de största förbrukningstjuvarna på en högtrycksturbo!
Hur mycket man kan spara beror på körsätt, skulle tro att en blyfot kunde uppleva mkt större besparing än en kille från NTF..
Det låter väl enkelt för en lekman?Det finns mycket intressant på http://www.etanol.nu och även lite på
http://www.etanolexperten.seEftersom det finns folk i klubben som kör med Link och alla möjliga
övervakningssensorer så borde det gå att se om det är både säkert
och har mindre spikningstendenser kanske till och med kan ge mera effekt med ca 10-25% E85 i tanken
E85 är 85% Etanol. Dom övriga 15% är bensin och diverse tillsatser
E85 är också 2,20-2,50 kr biligare än BF95 eller BF98
Är det bara jag som kommer ihåg den blåa gryma 9-5:an som gått på stippen på ren Etanol 😀10 januari, 2005 kl. 14:42 #93140Kvarnis
DeltagareIngen nyhet ang. Etanol…i soppan ;):D
Brukar köra med metanol då det ger bättre kylning.., men då etanol finns att tanka på bensinsationer och är billigare.
MEN OBS !!!!
inget bra idé om du inte kan hålla kol på lambda värdet !!!
Då du etanol har en AFR som är 9:1 i stället för bensins 14.7:1Så var vacksam lmm’n /ecu tar inte i berkäning vad det är för typ av bränsle som tankas
10 januari, 2005 kl. 20:53 #93143jeppe
DeltagareDet är därför dom som har Tex Link skulle kunna prova
och se om tex 20% E85 i tanken ger mindre spikningstendenser
och mer drag kanske till och med lägre förbrukning 😀10 januari, 2005 kl. 21:27 #93141Kvarnis
Deltagare>Det är därför dom som har Tex Link skulle kunna prova
>och se om tex 20% E85 i tanken ger mindre spikningstendenser
>och mer drag kanske till och med lägre förbrukning 😀Kör med en annan ecu ;):D, och ja det blir mindre spitendenser..men att prova 20% kommer inne bära att man måste mappa för det, om man inte kör väldigt rikt innan.
tips är att prova endast typ 2.5-5L/tank max !!
+ veta vad man sysslar med, personlig lurar jag på att endast göra en mapp för ren E85…..fast topppacking lär inte gilla 1.7bar tom varvstoppen….+ att den funkar hyfsat redan nu med max 1.2Bar 😀28 juni, 2005 kl. 10:57 #93144Yaskin
Deltagaretar upp en gammal tråd… om man läser lite på etanol.se så låter det som man ganska enkelt kan tanka ren E85 i de flesta bilar om man skruvar upp bränsletrycket, frågan är om det inte borde vara samma möjlighet med imprezan?? Pumpen byts till en kraftigare givetvis, för att hänga med…
Är det någon som vågat? Själv kör jag ganska original, endast en 3″ avgas som modd… Då borde ju marginalerna ligga lite längre bort, än att köra så på en vråltrimmad?
28 juni, 2005 kl. 20:46 #93142Kvarnis
DeltagareDu bör veta vad du håller på med om man ska leka med soppa….
Subarun ecu är inte att jämföra med ex saab, orginal ecu går nog snålt i vissa soner alla fall, och det länger aldrig till mer tändning utan +-0 är det som bäst MY00< Nyare STI'r ev wrx ska ha bättre ecu/mjukvara men har aldrig grävr djupt i det då jag inte åker standard sprut 😉 😀29 juni, 2005 kl. 13:33 #93145Yaskin
DeltagareOK… det låter ju lite tråkigt..:-( Får nog gå och köpa ett nira eller nått… Tack för svaret i alla fall!
/ Andreas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.