› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Pansar glas vill jag ha i vindrutan.
- Detta ämne har 14 svar, 2,061 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 1 månad sedan av
vad_ar_lustgas.
-
FörfattareInlägg
-
21 april, 2006 kl. 09:55 #9402
FlyingFin
DeltagareDå har man fått en RALLI spricka i vindrutan på nya bilen då… x(
Har sett några Imprezor senaste dagarna och nästan alla
har haft en spricka i vind rutan!?Är det så att Impreza vindrutan är extra känslig kanske?
Sprickorna verkar som att de alla har börjat i kanten på de bilar jag sett.
När jag tittar närmare på rutan och knackar lätt på den så
verkar den vara ganska tunn och klen, jämfört med rutan på
min gamla Volvo.Vidare så var den rutan från 1986… med ett gäng stenskott
och inte en enda spricka. Hade senare också en S40 och S60
och inga problem med sprickor där heller och klart mycket
tjockare glas än imprezan.Vet någon här om det finns en tjockare och starkare vindruta att få till STI -06.?
Nu vill jag ha PANSAR GLAS till bilen. Så att jag kan lägga självrisk pengarna på bensin istället.
Blir lite orolig över att de som skall byta vindrutan råkar klanta sig och göra fula märken i lacken eller inredningen, för det har jag råkat utför när jag hade volvon inne på omlackering.
VILKEN IRONI!!!
Omlackering och bilen kommer ut med nya fula märken i lacken som
lackeraren blånekar till. x(Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
21 april, 2006 kl. 10:10 #105255Pasi_k
DeltagareMin ruta sparck i vintras med.
Minimalt stenskott..
Och den var sprucken.
Spruckit på 2 ställen till från den första sprickan med.Ska vänta tills det är grusfritt på vägarna innan jag byter min.
Hoppas på att den nya rutan blir Tjockare.
21 april, 2006 kl. 10:40 #105257wrx-01
DeltagareKolla med carglass eller samglas (lite beroende på vart du bor) de kan nog fixa en ruta precis som du vill ha, men de kostar nog en slant att få den ”skräddarsydd” …
21 april, 2006 kl. 11:40 #105254Davve
DeltagareJag har fått 4 stenskott dom senaste månaderna.. Jag ska åka till nån glasverkstad & se om man kan fixa dom..
Men jag undrar om framrutan är extra känslig på subaru ? Jag har aldrig fått så mycket stenskott med andra bilar !
Gruppköp på pansarrutor kanske 😉 ?
21 april, 2006 kl. 11:42 #105246SecretAgentMan
Deltagarea, Man kör alltid lite hårdare (de flesta) i Imprezan än med ”vanliga” bilar, chassiet är lite styvare satt med, sätter större belastningar på rutan som är limmad.
b, Man hamnar ofta nära folk just för att man kör lite hårdare…så risken för stenskott ökar markant.
😉
/J
21 april, 2006 kl. 12:36 #105258FlyingFin
DeltagareJust därför så skulle det ju vara klockrent med pansar glas 😀
Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
21 april, 2006 kl. 13:02 #105256Pasi_k
DeltagareNja Mitt stenskott var i lugnt tempo inne i en stad.
Hördes knappt att jag fick en sten i rutan sen kom sprickan som på posten.
Måste vara det hårda chassit som gör det.Nå´n som bytt och vet vad dom fick pröjsa på försäkringen?
Gissar på en 2lapp i alla fall.21 april, 2006 kl. 13:09 #105253Micke81
DeltagareNja Mitt stenskott var i lugnt tempo inne i en stad. Hördes knappt att jag fick en sten i rutan sen kom sprickan som på posten.Måste vara det hårda chassit som gör det.Nå´n som bytt och vet vad dom fick pröjsa på försäkringen?Gissar på en 2lapp i alla fall.
Har bytt på GT och fick ge 1200:-…Det trista är ju att det påverkar premien om man tar det på försäkringen och rutorna går ju stup i ett. Bytte två ggr på 2,5år och det var inga kometer som träffade rutan direkt :S Utan vanlig körning på 70-väg som var orsaken båda gångerna.
/micke
21 april, 2006 kl. 14:15 #105250dlehtihet
DeltagareDet beror på vilken självrisk DITT försäkringsbolag tillämpar. Vissa har ju t.ex 1500 eller minst 20/30% av priset.
Betänk att de flesta glasmästare beställer orginalrutor (jo, sjukt men sant) och den kostar 7500 pistoler. De tas dessutom ifrån japan till 2 olika centrallager i sverige.
Jag fick punga ut med 2700 kronor då ett dubb ifrån bilen framför ville hälsa på min ruta (med spricka som resultat).
//Danne
21 april, 2006 kl. 14:44 #105249GrizzlyBear
DeltagareHur stora sprickor talar vi om egentligen? Det går ju att laga en del sprickor bara de inte är för stora eller för gamla.
Länsförsäkringar bjuder ju på självrisken ibland när man lagar skador. Däremot är de bland de dyraset när man byter ruta. Tror jag fick betala 1900kr när jag bytte min./Björn
22 april, 2006 kl. 09:09 #105247Wiklundh
DeltagareBytte nyss ruta i min STI -02 efter ett litet stenskott som skapade en spricka över hela rutan.
Kan nog vara så att rutorna är lite känsligare än andra bilar?22 april, 2006 kl. 19:32 #105259FlyingFin
DeltagareVad bytte du till för ruta?
När jag själv skall byta så hoppas jag på att det finns några olika rutor att välja mellan. Gärna en tjockare och starkare än orginal.
Tänkte åka förbi CarGlass i Kista och snacka med dem så får jag kanske svaret där.
Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
22 april, 2006 kl. 21:31 #105248Wiklundh
DeltagareIngen aning vilken ruta det var.
Ser ut som original efter vad jag kan se.23 april, 2006 kl. 12:14 #105252nisse
DeltagareHelt riktigt! det finns bara en slags ruta… det som kan skapa problem är om rutan limmas i med förspänning(om man limmar rutan med tex höger framhjul i luften så blir det en spänning i glaset när limmet torkat och man släpper ner bilen på backen).
23 april, 2006 kl. 18:55 #105251vad_ar_lustgas
Deltagarea, Man kör alltid lite hårdare (de flesta) i Imprezan än med ”vanliga” bilar, chassiet är lite styvare satt med, sätter större belastningar på rutan som är limmad.
b, Man hamnar ofta nära folk just för att man kör lite hårdare…så risken för stenskott ökar markant.;)/Jjag lägger till en sak på den listan:
c, rutor är mer och emr riktigt bärande i bilens konstruktion, det börjades med det i slutet på 80 talet.. sedan frammåt ca -96 så började bilarna bli mycket mer vridstyvare och vridstyvare och mer stress sattes på rutorna..
så ja, nyare bilar får fler sprickor än gammla bilar.
en sak å tillägga. en vindruta är inte härdad idag utan enbart laminerad. om du redan har en fin spricka i den (ett eller båda lager) och sedan frontar så är det över 80% channs att du får splitter i ansiktet. det innre lagret håller EN gång kvar i laminatet, vid smällen låssnar det i fin fina vassa bitar.. en sak å tänka på bara. bla därför FB vill att du ska byta den..
mvh C
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.