› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Ultima Sports
- Detta ämne har 5 svar, 1,054 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år sedan av
Niklas.
-
FörfattareInlägg
-
12 juni, 2006 kl. 16:45 #9497
Manor
DeltagareDen bil som just nu innehar världsrekordet 0 – 160km/h – 0 är Ultima Sports från England.
http://www.ultimasports.co.uk/records/pics/inside.mpg
Guinness Rekordbok var med när Ultima Sports vd Richard Marlow satte fyra världsrekord på raken:
* 0 – 60 mph (96 km/h): 2,6 sekunder
* 0 – 100 mph (160 km/h): 5,3 sekunder
* 0 – 100 -0 mph: 9,4 sekunder
* 100 mph – 0 (bromsning): 3,6 sekunderTrots dessa andlösa siffror är Ultima GTR fullt körbar på väg. Den drivs av en V8 från Chevrolet som ger 720 hästkrafter och växellådan är en 5-växlad manuell standardlåda. Inget antispinnsystem och inga låsningsfria bromsar användes vid rekordkörningarna.
Ultima GTR720 kostar fullt färdig motsvarande 900.000 kronor – att jämföra med (den långsammare) Ferrari Enzo, som ligger runt 6 miljoner. Den som plockar ihop sin Ultima själv, kommer undan betydligt billigare.mvh Mats N – Abou, den verkar trimmad 😀
12 juni, 2006 kl. 20:25 #106002Niklas
DeltagareFinns tre stycken sånna i Stockholm. En röd, en silver och en svart. Den röda och den silverfärgade är mer eller mindre klara. Runt 950 hästar i motorn med högsta laddtryck…
12 juni, 2006 kl. 20:50 #106000pannan
DeltagareDen röda ägs av Kenson i Sthlm är bänkad till över 1000 hkr på gatsoppa. Tyvärr är bilen inte riktigt klar ännu då det har varit lite strul med motorn.
Krickes bil körde väl på Tullinge i helgen, skulle iallafall köra. Rickard och han var ute och mappade den förra veckan. Skall tydligen gå som ett skållat troll. gjorde ca 310 km/h på 5:an enligt loggen och då har han en växel till……Lexus V8:a med det allra värsta plus dubbla turbos. Finns nog inget värre i Sverige just nu.
13 juni, 2006 kl. 09:13 #106003Niklas
Deltagarepannan: Då har du inte tittat noga på min bil… 😀 😉
13 juni, 2006 kl. 14:04 #106001pannan
Deltagarepannan: Då har du inte tittat noga på min bil… 😀 😉
Jag försökte men det stod ju gömd i en hangar hela Lördagen 😉
13 juni, 2006 kl. 14:31 #106004Niklas
Deltagarepannan: Då har du inte tittat noga på min bil… 😀 😉
Jag försökte men det stod ju gömd i en hangar hela Lördagen 😉
…så ni inte skulle bli skrämda från flygfältet – ”don’t walk into the cave and wake the sleeping bear”. }(
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
