Visst kan Ej257 hålla för över 500, men det är inte rekommenderat.
Om man tittar på cylinder tjockleken så fattar man varför.Sen beror det på vad bilen ska anvädas till, bankörning stressar en motor långt mycket än vad ex 402m gör.
Sen kan man ha tur eller otur med ett motor bygge, mändags exemplar på block m.m
Men att följa rekomedationer från tunners som kan uppvisa resultat är en bra början.500cc spridare räcker till ~400 kusar, du ska nog inte jämföra dina egna resutlat med en som mappat över 1000 subarus 😀
Dom har lärt sig ett och annat genom åren.Att säga hur mycket effekt ett blcok klara är inte lätt, men att lyssna på rekommendationer från UK vs. Usa är en bra början.
Sen kan man få ut över 500 på en Sc46 billet men det beror på toppar kammar med m.m, en GT35 är ex god för 700 på en kokare med rätt ecu m.m
En billet ytterligare 50 😀
Jepp finns nog som sagt ingen magisk gräns där en motor går sönder. Varierar nog från fall till fall. Hade iaf inte laddat över 1.7-1.8 bar på oförstärkt 2.5 oavsett effekt. Vill man vara helt säker på att det håller så skaffar man förstärkt och slipper vara orolig för att det ska gå sönder, förutsatt att allt annat är ihopbyggt på rätt sätt. Vill man inte förstärka blocket så får man vara medveten om att det kan gå sönder och det kan bli ännu dyrare. Ganska enkelt egentligen.
Jämförde inte några resultat med någon annan utan konstaterade bara att jag hade bromsat över 500hk på min hjulen med oförstärkt motor och att motorn var fortfarande hel. Men för den sakens skull behöver det inte vara en regel att det kommer hålla för alla. Kanske jag hade tur.. Vem vet… Precis som jag hade otur med den fantastiska close deckade 2.2litaren som dessutom var fodrad och ihopsatt av en tuner som hade gjort 1000-tals subaru bilar 😉 😀
/r