#301989
LegacyLarsa
Keymaster

    Så klart att det finns problem, utvecklingen av nya bilar går så fort att fabrikören inte hinner testa allt fullt ut, så det blir vi ägare som åker på det.

    Sedan är vi olika hur vi använder bilen, skruvar man själv eller är det verkstad som gäller, kör man nytt eller gammalt, original eller moddad.

    för min skull skruvar jag mycket själv, men tar ibland hjälp av en lokal verkstad vid kompliserade arbeten.

    Cvt lådan är för mig okänd, så den kan jag ej uttala mig om, endast provkört i en kompis levorg. bromsar, ja det kärvar lite då och då och då blir att plocka ner och göra rent, men frågan är om man har finkört lite för mycket och inte bromsat tillräckligt för att bromsarna kärvar ihop bak.

    Hjullager har bytts genom åren, men sedan man köpt kvalitet(typ skf) lager har det hållt längre för mig.

    Om ett löphjul skriker så hade jag personlingen bytt ut det snarast, för att slippa att hjulet skär och remmen till generatorn ger upp, ja jag har råkat ut för det.

    plåten är tunn(ingen volvo 740 plåt där inte), och en rejäl underredsbehandling behövs om man ska köra på vintern, men fyrhjulsdriften är underbar.

    Det som jag föll på var inte detta utan jag stog ute i rallyskogen i början av 90-talet och hörde ett speciellt ljud som inte radfyran gav.

    Jag har kört Subaru sedan 1997 så jag ligger lite efter dig, men jag är nöjd med de exemplar jag har inklusive motorras pga moddning av tidigare ägare som ej ommappat bilen. Så jag blir kvar i träsket ett tag till.

    Vad du än väljer i framtiden så satsa på en underredsbehandling, för nya bilar rostar fortfarande..

     

    mvh Lars Linder