Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #301551
    valberga
    Deltagare

      Hej

      Vad tycker ni om subarus kvallité numera ?

      Jag har haft subaru sedan 85 tre stycken. Den jag har nu är en Forester med cvt låda köpte den ny 13 och gått 12000 mil.

      Efter ca 6 månader så pajade “boxen” till dragkroken (ligger i bagagen). Det gick ju på garantin. Efter 8000 mil så sprack Ac elementet den i fronten. Som mekanikern skrev till försäkringsbolaget, ingen yttre påverkan =självsprack. Det fanns inte att få tag i på 3 månader. Tydligen var jag inte ensam om problemet. Som väl var tog maskingarantin det.

      Ca 7 månader efter att det var ordnat, så pajade kopplingen till ac kompressorn. Nytt försäkringsärende och ny självrisk. Ett halvår efter det var ordnat, så sprack ac elementet inne i bilen. Den fanns att få innom rimlig tid.

      Trodde ni att det räckte med det ?

      Ett par år efter så började ett löp/brythjul som vinklar av generatorremmen att väsnas/skrika. Den håller jag på att spruta 5-56 på med några veckors mellanrum.

      Nu har det blivit ett brummande från bakvagnen. Har jag tur så är det ett hjullager. Har inte lämmnat in bilen till verkstad än då jag måste ha den för tillfället.

      En gång om året måste bakbromsarna tas isär och göras rena, fastnar.

      Så sammanfattningsvis. Så blir det ingen mer Subaru för mig

       

      Är jag ensam om dessa problem ??

       

      #301989
      LegacyLarsa
      Keymaster

        Så klart att det finns problem, utvecklingen av nya bilar går så fort att fabrikören inte hinner testa allt fullt ut, så det blir vi ägare som åker på det.

        Sedan är vi olika hur vi använder bilen, skruvar man själv eller är det verkstad som gäller, kör man nytt eller gammalt, original eller moddad.

        för min skull skruvar jag mycket själv, men tar ibland hjälp av en lokal verkstad vid kompliserade arbeten.

        Cvt lådan är för mig okänd, så den kan jag ej uttala mig om, endast provkört i en kompis levorg. bromsar, ja det kärvar lite då och då och då blir att plocka ner och göra rent, men frågan är om man har finkört lite för mycket och inte bromsat tillräckligt för att bromsarna kärvar ihop bak.

        Hjullager har bytts genom åren, men sedan man köpt kvalitet(typ skf) lager har det hållt längre för mig.

        Om ett löphjul skriker så hade jag personlingen bytt ut det snarast, för att slippa att hjulet skär och remmen till generatorn ger upp, ja jag har råkat ut för det.

        plåten är tunn(ingen volvo 740 plåt där inte), och en rejäl underredsbehandling behövs om man ska köra på vintern, men fyrhjulsdriften är underbar.

        Det som jag föll på var inte detta utan jag stog ute i rallyskogen i början av 90-talet och hörde ett speciellt ljud som inte radfyran gav.

        Jag har kört Subaru sedan 1997 så jag ligger lite efter dig, men jag är nöjd med de exemplar jag har inklusive motorras pga moddning av tidigare ägare som ej ommappat bilen. Så jag blir kvar i träsket ett tag till.

        Vad du än väljer i framtiden så satsa på en underredsbehandling, för nya bilar rostar fortfarande..

         

        mvh Lars Linder

        #302198
        valberga
        Deltagare

          Historien om hur min var underredsbehandlad = obefintligt när jag köpte den fabriksny orkar jag inte ta nu.

          Men det kan sammanfattas så här. Den och jag var med radio Göteborg om repotage angående nya rostskadade bilar.

          #302589
          Sandström
          Keymaster

            jag då som är anti underredsbehandling, kan ju säga att man måste hålla efter, går inte att lägga på ett lager och tro att det stoppar från fukt resten av livet?, Dom bilarna som varit in på verkstad har fått en timme extra reparations tid pga att det ligger en sörja på bultar, så dom måste göra rent dom först för att ens kunna få av bultarna, eller den när EN LITEN LITEN bit släpper, och det blåser LITE in under på den och du får MASSA fukt och skit mellan behandlingen och karossen, DÅ har du problem, för då håller du kvar fukten mellan smörjan och karossen istället och det blir inte bara yt rost på 45 timmar utan genom gående hål!. NEJ, stark motståndare till underredsbehandling!, ordentlig tvätt efter efter en veckas eller två körning på saltade vägar så får man den nog att hålla längre, sen att det är dåligt målat eller tun plåt, Vad ska man göra? sällsynt det går att lämna tillbaka bilen 😛

            #375145
            valberga
            Deltagare

              Jag kan fylla på min lista över problem

              För ca två månader sedan var det dags med ett byte av det andra bakhjulslagret och i går var jag tvungen att beställa verkstad igen. Nu har bakhjulsfjädern på vänster sida gått av Så  jag bara säger, subarus kvalité är inte bättre än någon annat bilmärke. Frågan är ju om inte Subaru har hamnat i det lägre skiktet.

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.