#37470
elver
Deltagare

    Jag är ju då självutnämnd shortshiftprofessor 😉
    http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=24&topic_id=3513&mesg_id=3513&page=

    Det går knappast snabbare att växla med en SS, det är bara nån marknadsföringsslogan. Precis som som Hobbex snabbgashandtag till moppen. Det handlar om känslan i spaken. Mycket eller lite hävstångsverkan.
    Ju kortare slag desto mer handkraft behövs på spaken för att få samma verkan på länkaget. Därför kan det kännas som att man tvingar i växlarna mer med SS fast kraften på växelföraren är densamma.
    Jmf. om man byter till mindre ratt så blir det trögare att vrida hjulen (om vi bortser från servo).
    Det är alltså “lättare” att vålda i växlarna med org.spak.
    Mer info:
    http://www.gofastbits.com.au/short-shift-kits/short-shift-kits

    Den enkla modellen på SS, att flytta upp fästet på spaken gör att länkarmen vinklas uppåt och hamnar nära durkplåten. Kan ge missljud om det tar i någonstans.
    Den varianten jag byggde gör att länkarmen behåller samma vinkel som org. fast fästpunkten sitter längre upp på spaken.

    Så jag håller med Alien – stora eller små rattar, kort eller lång spak – det är en smaksak 😀