SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Fördelar med shortshift

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #392
    Tengil
    Deltagare

    Har funderat lite på att köpa en sådan, men får man några direkta fördelar om man har en shortshift?

    Det e klart det skall vara mindre lägen mellan växlarna, mellan 15-30% på olika växlar har jag läst någonstans.

    Men ger det något i praktiken. Ställer man upp på två exakt lika snabba bilar där den ena har s-s vinner den då?

    #37466
    griml0ck
    Deltagare

    Nöter man med original borde man väl vara lika snabb som med shortshift. Sen har jag hört att den kan vara farlig för lådan för den tvingar i växlarna mer. Tycker lådan funkar bra original så har då inga planer för en ss än så länge.

    http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini2.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
    http://fullspeed.to/shagaru
    http://www.streetrace402.com

    #37477
    Niklas
    Deltagare

    Utslagen i 2an och 4an är markant kortare, 1an-5an är lite kortare. Dock vet jag inte om det är nån direkt tidsvinst med SS fast det känns så mycket skönare att växla med en sådan. Man vill ju inte köra buss…det räcker med den stora ratten! 😀

    Regionsansvarig: Göteborg

    #37475
    Gilarski
    Deltagare

    Funderar på att byta men har ingen aning om det redan sitter i Shortshift spak eller ej, känns ju trist att köpa en om det redan sitter i 😮

    Har inte haft Impreza tidigare & vet inte hur långa slagen är i orginal 🙁

    #37474
    Mumin
    Deltagare

    Funderar på att byta men har ingen aning om det redan sitter i Shortshift spak eller ej, känns ju trist att köpa en om det redan sitter i 😮 Har inte haft Impreza tidigare & vet inte hur långa slagen är i orginal 🙁

    bara att kolla det.. ta bort damasken vid växellspaken så ser du.

    några säger att short shiften ger missljud.
    jag vet inte dock men jag kmr inte montera short #### pga alla varningar man har läst om 😛

    #37476
    Gilarski
    Deltagare

    Ok. Ähh, jag låter det vara som det är nu, för om jag skall vara ärlig mot mig själv så är det ‘good enough’ även om det är lite bling & ha SS. 🙂

    #37470
    elver
    Deltagare

    Jag är ju då självutnämnd shortshiftprofessor 😉
    http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=24&topic_id=3513&mesg_id=3513&page=

    Det går knappast snabbare att växla med en SS, det är bara nån marknadsföringsslogan. Precis som som Hobbex snabbgashandtag till moppen. Det handlar om känslan i spaken. Mycket eller lite hävstångsverkan.
    Ju kortare slag desto mer handkraft behövs på spaken för att få samma verkan på länkaget. Därför kan det kännas som att man tvingar i växlarna mer med SS fast kraften på växelföraren är densamma.
    Jmf. om man byter till mindre ratt så blir det trögare att vrida hjulen (om vi bortser från servo).
    Det är alltså “lättare” att vålda i växlarna med org.spak.
    Mer info:
    http://www.gofastbits.com.au/short-shift-kits/short-shift-kits

    Den enkla modellen på SS, att flytta upp fästet på spaken gör att länkarmen vinklas uppåt och hamnar nära durkplåten. Kan ge missljud om det tar i någonstans.
    Den varianten jag byggde gör att länkarmen behåller samma vinkel som org. fast fästpunkten sitter längre upp på spaken.

    Så jag håller med Alien – stora eller små rattar, kort eller lång spak – det är en smaksak 😀

    #37471
    elver
    Deltagare

    Fortsätter med en fundering här,
    jag kör en välanvänd GT och tycker spaken känns slappare än den varit tidigare eftersom den rör sig mer vid gaspådrag etc.
    (Detta har inget med SS att göra, samma även med org.spak)

    Har undersökt bussningar och leder i länkaget men det verkar inte vara nåt fel där. Min teori är att motor/lådfästen börjar tröttna så att hela paketet rör sig mer nu och ger den här upplevelsen.
    Alltså borde ett byte till nya motorfästen även bidra till att ge en fastare känsla i spaken?

    Ni som bytt/uppgraderat fästen – är jag ute och cyklar eller blir det skillnad?

    #37467
    Pedersen
    Deltagare

    Skulle tro att den sämre känslan beror på att bakre bussningen till växelspakslänkaget är slut. Det såg inte alls fräscht ut på min och då är det ändå en 05a…

    Att tänka på om man håller på och mekar är hela länkaget otroligt känsligt för åtdragningsmoment. Blir rätt mycket trial & error för att få det “perfekt”.

    Att växelspaken rör sig vid gaspådrag osv beror däremot på motor & växellådsfästen men att det skulle påverka känslan i växelspaken är jag däremot väldigt tveksam till.

    #37472
    elver
    Deltagare

    Skulle tro att den sämre känslan beror på att bakre bussningen till växelspakslänkaget är slut. Det såg inte alls fräscht ut på min och då är det ändå en 05a… Att tänka på om man håller på och mekar är hela länkaget otroligt känsligt för åtdragningsmoment. Blir rätt mycket trial & error för att få det “perfekt”.Att växelspaken rör sig vid gaspådrag osv beror däremot på motor & växellådsfästen men att det skulle påverka känslan i växelspaken är jag däremot väldigt tveksam till.

    Jag var lite luddig i beskrivningen, själva växlingen känns tajt men det är “helhetsupplevelsen” som är slappare. Att spaken vispar runt vid gaspådrag/uppsläpp är inte sportigt, jag får associationer till en gammal Ford-lastbil med golvspak som klipper till en på knät när man släpper gasen 😉

    Bakre bussningen är nog rätt spår, om den är trött så blir ju hela spakpaketet löst i förhållande till karossen.
    Kanske blir nåt sånt här http://www.rallysportdirect.com/shop/kartboy-subaru-rear-shifter-bushing-p-1558.html?osCsid=2c7f90280df3e47a902b3b2d413ca77e

    Tackar för tipsen!

    #37468
    Pedersen
    Deltagare

    😀 Förstår vad du menar. Orejjsigt sa Bull.

    Jag passade på att byta alla bussningarna i länkaget till Kartboy när jag ändå höll på. Jag har dock inte haft möjligt att köra något med dem än men det *känns* väldigt bra närr man torr-vevar.
    Dock, det var bara den bakre som verkligen behövde bytas.

    Ett bonus-tips om man får oljud efter byte till short-shift att ta ännu ett buntband och fästa upp vajjern till backspärren. Den vill väldigt gärna skrapa mot kardan annars.

    #37473
    kamikaze
    Deltagare

    men det *känns* väldigt bra när man torr-vevar.

    Hmmmmm, “torr-vevar” säger du. 😀 😀 😀
    Kul och höra att du använder dina prylar 😀 😀 😀

    Och hur känns turbon när du “torr-snurrar”…..

    Eller när du “torr-rullar” med buren? :* :+ :+

    Edit: Skål föressten, sorry för OT men vi bara “torr-dricker” jag och brorsan

    #37469
    Pedersen
    Deltagare

    Hmmmmm, “torr-vevar” säger du. 😀 😀 😀 Kul och höra att du använder dina prylar 😀 😀 😀 Och hur känns turbon när du “torr-snurrar”….. Eller när du “torr-rullar” med buren? :* :+ :+ Edit: Skål föressten, sorry för OT men vi bara “torr-dricker” jag och brorsan

    Trakassera stackars hr. banträffsansvarig kan väl aldrig vara lagligt?!?! Och i fel forumsavdelning oxå?!?!
    Hoppas ni hade slut på huvudvärkstabletter i lördags.
    😀

    Nåja, tillbaks on-topic…

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.