SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Nollställning av ECU Svar till: Nollställning av ECU

Perra
Deltagare

Om någon admin känner för att radera den här posten så varsågoda. Kunde bara inte hålla mig. 🙂 🙂 😛 :+

Svaren finns under respektive fråga.

>0. Varför behöver jag nollställa ECUn?

För att ECU:n bråkar med dig o svär o jävlas kanske? För att den är bakis, vad vet jag?

>1. Vilken sladd skall man rycka från batteriet? Vissa säger
    >minus vissa säger plus?

Ja, det gör en J-VLA skillnad. Ungefär som om du tar på dig höger strumpa före vänster! GÖR INTE DET, för bövelen!

>2a. Hur länge skall bilen stå utan ström? Vissa säger en
    >timme vissa säger minst en timme?

Det är egentligen samma sak. En timme är ju 60 minuter o minst en timme är ju minst 60 minuter vilket betyder inte UNDER 60 minuter. Men om du vill vara säker så låt den stå från Januari till Jul, det brukar funka.

>2b. Skall bilen vara kall (tex på morgonen då den vilat över
    >natten) eller kvittar det om bilen precis blivit körd?

Det bästa är om du har badat bilen först, då leds elektronerna bäst runt i ECU:n. Om du inte har ett så stort badkar så kan du duscha den, det går faktiskt NÄSTAN lika bra. Glöm bara inte att torka den ordentligt med hårfön efteråt, så att den blir genomvarm.

>3a. När jag kopplar på strömmen igen, varför får jag inte
    >röra gaspedalen under de första 10 minuterna?

För att alla elektroner i batteriet ska hinna ut till alla lampor och reläer o grejor på bilen. Har du dessutom en turbomätare så vänta ytterligare minst 4 timmar på tomgång. Det är trångt i de däringa mätarna!

>3b. Är det exakt 10 minuter sen slå ifrån eller är det minst
    >10 minuter som gäller?

Se föregående svar. Om du inte har en turbomätare så kontakta IAEA så du kan få en exakt tidsangivelse från deras atomur.

>4. När bilen stått i 10 minuter slår jag ifrån bilen,
    >varför?

Ja, det är ju mycket bättre att slå ifrån bilen än att slå PÅ bilen. Det blir ju bucklor då…

>5a. När jag startar bilen igen, skall den genast gasas
    >hårt?

Ja, köp minst 4 flaskor NOS. Det går åt minst 3 1/2 å sen har du lite i reserv om du märker att den blev trött efter att du körde med hårfönen.

>5b. Hur hårt skall jag köra? Vissa säger full gas i fyran i
    >30 sekunder. Vad är det som gäller; växel, rpm, tid?

Full gas (alla 4 flaskorna NOS samtidigt) 5:te växeln (6:an om du har en STi) minst 6500rpm och under minst en halvtimme.

>5c. Vad händer om jag inte får tillfälle att gasa direkt utan
    >det blir 30 minuter Svensson-körning och sen får bilen stå i
    >garaget några timmar till innan tillfälle ges för regäl
    >gasning? (specifikt fall för Alien kanske men men)

Kontakta Ulrik eller mig så ska vi lösa ”problemet” åt dig.

Lyckat till o GOD HJUL!
    Mvh Perra