Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #513
    Niklas
    Deltagare

      Har nollställt min ECU tidigare idag och kopplade på strömmen igen efter lite mer än en timme. Lät bilen stå på tomgång i 10-11 minuter sen skulle jag ut och köra men tydligen har alla i Göteborg nollat sina ECUer idag för jävlar vad det var bilar överallt! Nu kommer några frågor angående ECU som jag tror många är intresserade av:

      0. Varför behöver jag nollställa ECUn?

      1. Vilken sladd skall man rycka från batteriet? Vissa säger minus vissa säger plus?

      2a. Hur länge skall bilen stå utan ström? Vissa säger en timme vissa säger minst en timme?
      2b. Skall bilen vara kall (tex på morgonen då den vilat över natten) eller kvittar det om bilen precis blivit körd?

      3a. När jag kopplar på strömmen igen, varför får jag inte röra gaspedalen under de första 10 minuterna?
      3b. Är det exakt 10 minuter sen slå ifrån eller är det minst 10 minuter som gäller?

      4. När bilen stått i 10 minuter slår jag ifrån bilen, varför?

      5a. När jag startar bilen igen, skall den genast gasas hårt?
      5b. Hur hårt skall jag köra? Vissa säger full gas i fyran i 30 sekunder. Vad är det som gäller; växel, rpm, tid?
      5c. Vad händer om jag inte får tillfälle att gasa direkt utan det blir 30 minuter Svensson-körning och sen får bilen stå i garaget några timmar till innan tillfälle ges för regäl gasning? (specifikt fall för Alien kanske men men)

      #38415
      Niklas
      Deltagare

        0. Varför behöver jag nollställa ECUn?
        För att ECUn skall ställas in efter nuvarande förutsättningar i motorn. Om man byter avgas, luftfilter, dumpventil, intercooler, etc, så skall man nollställa ECUn.

        #38413
        simo
        Deltagare

          Om du behöver hjälp med 5c, så känner jag en idrottskille som kan ställa upp 😉

          Sorry, kunde inte låta bli..

          #38402
          SecretAgentMan
          Deltagare

            …eller så oroar man sig inte så eländigt om allt här i livet, utan njuter istället. 😀

            99/00:ans ecu skall enligt enveten hörsägen vara av snabblärande karaktär, och spela roll hur du kör när den är nollad, den fortsätter att “lära” sig allteftersom – vilket innebär att oavsett hur man pillar så blir det förmodligen samma slutresultat.

            🙂

            /J

            #38403
            Perra
            Deltagare

              Om någon admin känner för att radera den här posten så varsågoda. Kunde bara inte hålla mig. 🙂 🙂 😛 :+

              Svaren finns under respektive fråga.

              >0. Varför behöver jag nollställa ECUn?

              För att ECU:n bråkar med dig o svär o jävlas kanske? För att den är bakis, vad vet jag?

              >1. Vilken sladd skall man rycka från batteriet? Vissa säger
              >minus vissa säger plus?

              Ja, det gör en J-VLA skillnad. Ungefär som om du tar på dig höger strumpa före vänster! GÖR INTE DET, för bövelen!

              >2a. Hur länge skall bilen stå utan ström? Vissa säger en
              >timme vissa säger minst en timme?

              Det är egentligen samma sak. En timme är ju 60 minuter o minst en timme är ju minst 60 minuter vilket betyder inte UNDER 60 minuter. Men om du vill vara säker så låt den stå från Januari till Jul, det brukar funka.

              >2b. Skall bilen vara kall (tex på morgonen då den vilat över
              >natten) eller kvittar det om bilen precis blivit körd?

              Det bästa är om du har badat bilen först, då leds elektronerna bäst runt i ECU:n. Om du inte har ett så stort badkar så kan du duscha den, det går faktiskt NÄSTAN lika bra. Glöm bara inte att torka den ordentligt med hårfön efteråt, så att den blir genomvarm.

              >3a. När jag kopplar på strömmen igen, varför får jag inte
              >röra gaspedalen under de första 10 minuterna?

              För att alla elektroner i batteriet ska hinna ut till alla lampor och reläer o grejor på bilen. Har du dessutom en turbomätare så vänta ytterligare minst 4 timmar på tomgång. Det är trångt i de däringa mätarna!

              >3b. Är det exakt 10 minuter sen slå ifrån eller är det minst
              >10 minuter som gäller?

              Se föregående svar. Om du inte har en turbomätare så kontakta IAEA så du kan få en exakt tidsangivelse från deras atomur.

              >4. När bilen stått i 10 minuter slår jag ifrån bilen,
              >varför?

              Ja, det är ju mycket bättre att slå ifrån bilen än att slå PÅ bilen. Det blir ju bucklor då…

              >5a. När jag startar bilen igen, skall den genast gasas
              >hårt?

              Ja, köp minst 4 flaskor NOS. Det går åt minst 3 1/2 å sen har du lite i reserv om du märker att den blev trött efter att du körde med hårfönen.

              >5b. Hur hårt skall jag köra? Vissa säger full gas i fyran i
              >30 sekunder. Vad är det som gäller; växel, rpm, tid?

              Full gas (alla 4 flaskorna NOS samtidigt) 5:te växeln (6:an om du har en STi) minst 6500rpm och under minst en halvtimme.

              >5c. Vad händer om jag inte får tillfälle att gasa direkt utan
              >det blir 30 minuter Svensson-körning och sen får bilen stå i
              >garaget några timmar till innan tillfälle ges för regäl
              >gasning? (specifikt fall för Alien kanske men men)

              Kontakta Ulrik eller mig så ska vi lösa “problemet” åt dig.

              Lyckat till o GOD HJUL!
              Mvh Perra

              #38416
              Niklas
              Deltagare

                Eftersom det är jul så bjuder jag på de svaren… :+ & Co

                PS: Någon som inte kör Nissan kan ju också svara då det brukar bli lite mer exakt och man brukar få renare svar utan rost i kanten. }(

                #38411
                Blocken
                Deltagare

                  MMOOOOOHHAAAAAHHHAAAAAAA Perra! :D:):D:P

                  Äljen> När någon servar sådär så måste man smasha! Aaaaaiit?

                  #38404
                  Perra
                  Deltagare

                    >Snyggt svar från “Han den där Nissan snubben” 😀
                    >Jag har problem med min microugn, jag får inte snabbfrysen i
                    >den att funka. Jag har provat att vända på kontakten – men det
                    >hjälper inte. Jag har pratat både med Whirpool supporten och
                    >bostadsföreningen, men ingen tar mig på allvar. Vet NISMO om
                    >jag kanske har fel typ av eluttag? Det jag har nu är vitt:+
                    >/Ola

                    Ja, det där är inte lätt. Det är ett av dem absolut j-vligaste problem man kan råka ut för, kanske det allra j-vligaste!? Ungefär i klass med att batteriet tar slut i lösgommen. Men jag ska göra ett försöka att hjälpa dig:

                    Till att börja med så förstår jag att du inte får snabbfrysen att funka. Det ska vara en snabbgrill i den där modellen så om du skulle ha en snabbfrys så har du fått fel produkt av säljaren. Det du ska ha i så fall är en kolsyresläckare. Det är det utan tvekan snabbast sättet att kyla bärsen på. Tar max. 4 sekunder som Magnus Uggla, du vet.

                    Eluttaget är det inget fel på men när det gäller att vända på kontakten så måste du ju komma ihåg att hälla ur all gammal ström ur sladden innan du stoppar in kontakten i vägguttaget! Annars hjälper det inte att vända på kontakten, de små elektronerna (inte samma som i Äljens bil men nära släkt) kilar runt åt samma håll i alla fall annars. Det du måste göra för att få igång micron är att först hälla ur den gamla strömmen, sedan öppna luckan på micron och med hjälp av dammsugaren suga ur dem elektroner som gömmer sig inne i micron. Dem brukar gömma sig i hörnen, kolla noga så ser du dem nog. Sen kan du prova att sätta i kontakten i vägguttaget igen.

                    Prova att stoppa in undulaten eller guldfiskskålen i micron. Det är lättast att se om den funkar då. Att kontakta bostadsföreningen hjälper förstås inte eftersom dem bara kan hjälpa till om du har problem med att elementen kyler dåligt. Whirpool (vin-pöl) är ju klart att du inte kan ringa! Det hörs ju på namnet att dem är lite dragna på jobbet så där lär du ju inte få några vettiga svar. Nej, då var det tur att du vände dig till mig istället! 😛 :+ 😀

                    Mvh Perra

                    #38414
                    Rogga
                    Deltagare

                      HAHAHAHA go go perra 😀 😀

                      Rogga “Kombimaffian”

                      http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi556

                      #38405
                      Perra
                      Deltagare

                        Att batterierna tar slut är inget att vara rädd för… så länge det inte drabbar svärmor o du är i närheten när det händer! Det värsta som kan hända är att du blir tandlös! Eller får tunghäfta.

                        Nu till ditt microproblem. (Alltså ett problem som är mindre än ett miniproblem.)

                        Bra att du fick tag i undulater, det kan gå åt några stycken innan man har hittat felet. Men det verkar ju som om du redan har löst problemet, den värmde ju upp fågelskrället o du kan ju inte kyla nåt i micron, det var vi ju överens om innan. Men det jag inte förstår är hur du kunde ha sönder frysboxen? (För du skriver ju att frysen inte funkar) Slog du på den när du viftade ut dammsugaren genom fönstret? Eller lyckades du få in de utsugna elektronerna från micron i den? Då kan det bli jobbigt för då ha rdu ett helt nytt problem.

                        Jag tror dessutom att en brandsläckare skulle kunna liva upp stämningen ytterligare i det läget du nästan beskrev. 😉
                        Don´t knock it til´ you tryed it, som Hooters sjöng eller vilka det nu var.

                        Om du nu verkligen har problem med kontakten så får du väl sätta in en kontaktannons i tidningen, det brukar hjälpa. Om du jobbar mot solen så är det klart att det är jobbigare än om du har medvind. Det säger ju sig självt så där är du nåt på spåret! Kanske nåt spår efter elektronerna som du inte fick ur köket vid första dammsugningen? Och det är ju klart att Äljens elektroner är inblandade! Det är ju dem som hela tråden handlar om! Märker du inte det?? :+ 😀 😛

                        Mvh Perra

                        >> Kapningen fortsätter:
                        >
                        >Nu blir jag rädd, jag har aldrig bytt batterier i gommen! vad
                        >kan hända om dom tar slut?
                        >
                        >Det ska inte saknas nåt i micron, jag köpte den seenaste. Den
                        >har snabb-allt! Det där med 4 sekunder känner jag till, men
                        >jag vet inte om en kolsyresläckare skulle kunna hjälpa där.
                        >Det känns som att intresset skulle svalna lite om jag slet upp
                        >en brandsläckare då:*
                        >
                        >Jag kunde ha gett mig F-N på att Äljens bil var inblandad,
                        >vad gör de där elektron släktingarna i MIN elsladd. Jag ska
                        >prova hälla ur dem ur sladden och köra med damsugaren
                        >ordentligt – men vet du om det kan vara farligt att ha så
                        >många elektroner flyga omkring i köket, dom lär väl inte
                        >fastna i filtret på dammsugaren? Måste man kanske ha ett
                        >Pol-len filter i dammsugaren?
                        >
                        >Som tur är så vaktar jag grannungens undulater, jag
                        >återkommer…
                        >
                        >Tack för all hjälp NISMO:+ 😀
                        >
                        >
                        >
                        >Edit:
                        >F-n, Har nån en undulatj-vel till salu?
                        >Jag provade att hälla ut alla elektroner ur sladden och sög
                        >upp alla små satar som gömde sig kvar i micron, jag hade
                        >dammsugaren utanför fönstret – så se upp för lösflygande
                        >ekektroner där ute!
                        >
                        >Sen stoppade jag in fågeln, satte på max effekt på
                        >snabbgrillen.
                        >Jag har aldrig sett en undulat göra såna akrobatiska övningar
                        >som den gjorde. Frysen funka inte – Men grillad undulat är
                        >helt ok som frukost.
                        >
                        >Kan det ha berott på att jag vände kontakten motsols? Måste
                        >man vända den medsols? Jag är ganska säker på att det är
                        >kontakten som är problemet.
                        >Jag har en undulat kvar – så nya tips tages emot med stor
                        >tacksamhet. Vet du hur man tinar upp den om jag skulle
                        >lyckas?
                        >
                        >Tack igen 😛 😀 :+
                        >
                        >/Ola

                        #38417
                        Niklas
                        Deltagare

                          Visst kan detta ses som skoj men glöm inte att vi har många nya medlemmar och då de gamla rävarna som besitter kunskap inte tar frågor och rop på hjälp seriöst så kommer ingen våga fråga något.

                          Hurvida man inbjuds till att få skriva lite meningslöst trabbel medför att det blir upp till var och en att tänka genom sitt svar om det behövs eller inte. Jag tycker inte det skall behöva förekomma “sånt här” i avdelningen “Tekniska frågor”. Hade jag haft möjlighet hade jag tagit bort tråden, nu får den ligga kvar och bli ännu ett bevis till nya medlemmar att man måste ställa rätt frågor och lägga ner flera dagar på korrekturläsning för att undvika eventuella syftningsfel annars jävlar…

                          /A – uppskattar ett skämt men inte i trådar som vill vara seriösa 🙁

                          #38406
                          Perra
                          Deltagare

                            >Visst kan detta ses som skoj men glöm inte att vi har många
                            >nya medlemmar och då de gamla rävarna som besitter kunskap
                            >inte tar frågor och rop på hjälp seriöst så kommer ingen våga
                            >fråga något.
                            >
                            >Hurvida man inbjuds till att få skriva lite meningslöst
                            >trabbel medför att det blir upp till var och en att tänka
                            >genom sitt svar om det behövs eller inte. Jag tycker inte det
                            >skall behöva förekomma “sånt här” i avdelningen “Tekniska
                            >frågor”. Hade jag haft möjlighet hade jag tagit bort tråden,
                            >nu får den ligga kvar och bli ännu ett bevis till nya
                            >medlemmar att man måste ställa rätt frågor och lägga ner flera
                            >dagar på korrekturläsning för att undvika eventuella
                            >syftningsfel annars jävlar…
                            >
                            >/A – uppskattar ett skämt men inte i trådar som vill vara
                            >seriösa 🙁

                            Till viss del kan jag hålla med dig men eftersom jag inte tycker att frågorna var speciellt seriösa så kunde jag inte annat än skämta med dig. Ska jag vara helt seriös så hade jag inte svarat alls. Och det hade ju inte hjälpt dig heller. Lite mer vanligt sunt förnuft innan du skrev frågorna hade nog gjort att du hade kunnat stryka en del av dem och därmed kanske fått seriösa svar på de frågor som hade blivit kvar.

                            Mvh Perra

                            #38409
                            Strat
                            Deltagare

                              Ser egentligen inget dumt i frågorna. Alla föds inte med samma kunskaper som du Perra 😉 Bättre att fråga och lära sig än tvärtom.

                              Mina svar:

                              0. För att bilen får ett bättre utgångsläge att anpassa sig efter rådande omständigheter (som du skrev älg) Mindre viktigt ju nyare modell generellt. Eventuellt för att rensa felkoder eller få färska sådana.

                              1. Minus.

                              2a. Räckt med en halvtimme för mig, men en timme borde vara helt säkert.

                              2b. Spelar ingen roll.

                              3a. Har faktiskt inte läst nånstans att det skall spela någon roll. Jag brukar dock låta bilen tomgånga nån minut.

                              4. Nej 😉

                              5. Spelar ingen roll. Bilen lär sig värden efter varv och last, och så länge du inte är i nåt område kör den mitt mellan base och advanced timing (default värden).

                              Summa: Inte så viktigt. Folk skulle ju kunna förstöra sina bilar om det var så pilligt som vissa påstår 😉

                              #38407
                              Perra
                              Deltagare

                                >Ser egentligen inget dumt i frågorna. Alla föds inte med
                                >samma kunskaper som du Perra 😉 Bättre att fråga och lära sig
                                >än tvärtom.

                                Jag tycker inte att jag är “bättre” än någon annan, det är inte så jag menar men jag tycker att en del av frågorna är sådan nivå på att jag inte kunde ta inlägget _så_ seriöst. Sedan tyckte jag att frågorna var verkliga “straffsparkar”, alltså att det var väldigt lätt att få till roliga svar på dem. Och naturligtvis håller jag med dig att man ska fråga om man inte vet men det betyder ju inte att jag frågar om allt JAG inte vet. Jag försöker söka reda på så mycket info som jag kan innan jag frågar. Det är möjligt att all denna info inte finns på det här forumet förut men den bör ju med största sannolikhet finnas på Scoobynet och med tanke på hur mycket Alien surfar så borde ju inte tiden att söka svaren vara nåt problem. 😛 😉

                                Se mina seriösa svar under dina svar.

                                Generellt sett så tror jag inte att man kommer märka någon större skillnad vid nollställning av ECU:n. Jag tror att det är lite grann som med placebo-mediciner, det är lite psykologiskt. Om man inte visste att någon hade nollställt ens ECU så tror jag inte att man skulle hoppa in i bilen, köra iväg o tänka: “Tusan, vad bra den går nu!” Detta gäller 99-00, på tidigare modeller sägs det ju att det gör (större) skillnad.

                                >Mina svar:
                                >
                                >0. För att bilen får ett bättre utgångsläge att anpassa sig
                                >efter rådande omständigheter (som du skrev älg) Mindre viktigt
                                >ju nyare modell generellt. Eventuellt för att rensa felkoder
                                >eller få färska sådana.
                                >
                                >1. Minus.

                                ********************
                                Det spelar ingen roll vilken du tar loss med avseende på nollställningen. Enda fördelen med att lossa minuspolens kabel är att du minskar risken för gnistbildning. Precis samma sak som när man ska starta en annan bil med hjälp av sin egen. Det står i de flesta instruktionsböcker till bilar och de läser väl vi alla? *doh*

                                >2a. Räckt med en halvtimme för mig, men en timme borde vara
                                >helt säkert.

                                *********************
                                Elektroniken i sig själv har inget “minne”, det borde räcka med en halvminut också. Det enda “minne” som den har är de inställningar som inte kan raderas, dvs själva programmet i ECU:n.

                                >2b. Spelar ingen roll.
                                >
                                >3a. Har faktiskt inte läst nånstans att det skall spela någon
                                >roll. Jag brukar dock låta bilen tomgånga nån minut.
                                >
                                >4. Nej 😉
                                >
                                >5. Spelar ingen roll. Bilen lär sig värden efter varv och
                                >last, och så länge du inte är i nåt område kör den mitt mellan
                                >base och advanced timing (default värden).
                                >
                                >Summa: Inte så viktigt. Folk skulle ju kunna förstöra sina
                                >bilar om det var så pilligt som vissa påstår 😉

                                ****************
                                Precis, Subaru kan ju inte tillverka en produkt som folk kan förstöra genom att batteriet kopplas bort. Med sunt förnuft kommer man långt innan man frågar. 😀 😛 😉 och :+

                                Mvh Perra

                                #38410
                                Strat
                                Deltagare

                                  >Jag tycker inte att jag är “bättre” än någon annan, det är
                                  >inte så jag menar men jag tycker att en del av frågorna är
                                  >sådan nivå på att jag inte kunde ta inlägget _så_ seriöst.
                                  >Sedan tyckte jag att frågorna var verkliga “straffsparkar”,
                                  >alltså att det var väldigt lätt att få till roliga svar på
                                  >dem. Och naturligtvis håller jag med dig att man ska fråga om
                                  >man inte vet men det betyder ju inte att jag frågar om allt
                                  >JAG inte vet. Jag försöker söka reda på så mycket info som jag
                                  >kan innan jag frågar. Det är möjligt att all denna info inte
                                  >finns på det här forumet förut men den bör ju med största
                                  >sannolikhet finnas på Scoobynet och med tanke på hur mycket
                                  >Alien surfar så borde ju inte tiden att söka svaren vara nåt
                                  >problem. 😛 😉

                                  Där håller jag med 😀 😉

                                  Jag vet, det är svårt. Man får tänka sig för från båda hållen och mötas på mitten, som vanligt :+ 🙂 Jäklar va tråkig jag är….

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.