SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Nollställning av ECU Svar till: Nollställning av ECU

Perra
Deltagare

>Ser egentligen inget dumt i frågorna. Alla föds inte med
    >samma kunskaper som du Perra 😉 Bättre att fråga och lära sig
    >än tvärtom.

Jag tycker inte att jag är ”bättre” än någon annan, det är inte så jag menar men jag tycker att en del av frågorna är sådan nivå på att jag inte kunde ta inlägget _så_ seriöst. Sedan tyckte jag att frågorna var verkliga ”straffsparkar”, alltså att det var väldigt lätt att få till roliga svar på dem. Och naturligtvis håller jag med dig att man ska fråga om man inte vet men det betyder ju inte att jag frågar om allt JAG inte vet. Jag försöker söka reda på så mycket info som jag kan innan jag frågar. Det är möjligt att all denna info inte finns på det här forumet förut men den bör ju med största sannolikhet finnas på Scoobynet och med tanke på hur mycket Alien surfar så borde ju inte tiden att söka svaren vara nåt problem. 😛 😉

Se mina seriösa svar under dina svar.

Generellt sett så tror jag inte att man kommer märka någon större skillnad vid nollställning av ECU:n. Jag tror att det är lite grann som med placebo-mediciner, det är lite psykologiskt. Om man inte visste att någon hade nollställt ens ECU så tror jag inte att man skulle hoppa in i bilen, köra iväg o tänka: ”Tusan, vad bra den går nu!” Detta gäller 99-00, på tidigare modeller sägs det ju att det gör (större) skillnad.

>Mina svar:
    >
    >0. För att bilen får ett bättre utgångsläge att anpassa sig
    >efter rådande omständigheter (som du skrev älg) Mindre viktigt
    >ju nyare modell generellt. Eventuellt för att rensa felkoder
    >eller få färska sådana.
    >
    >1. Minus.

Det spelar ingen roll vilken du tar loss med avseende på nollställningen. Enda fördelen med att lossa minuspolens kabel är att du minskar risken för gnistbildning. Precis samma sak som när man ska starta en annan bil med hjälp av sin egen. Det står i de flesta instruktionsböcker till bilar och de läser väl vi alla? *doh*

>2a. Räckt med en halvtimme för mig, men en timme borde vara
    >helt säkert.

Elektroniken i sig själv har inget ”minne”, det borde räcka med en halvminut också. Det enda ”minne” som den har är de inställningar som inte kan raderas, dvs själva programmet i ECU:n.

>2b. Spelar ingen roll.
    >
    >3a. Har faktiskt inte läst nånstans att det skall spela någon
    >roll. Jag brukar dock låta bilen tomgånga nån minut.
    >
    >4. Nej 😉
    >
    >5. Spelar ingen roll. Bilen lär sig värden efter varv och
    >last, och så länge du inte är i nåt område kör den mitt mellan
    >base och advanced timing (default värden).
    >
    >Summa: Inte så viktigt. Folk skulle ju kunna förstöra sina
    >bilar om det var så pilligt som vissa påstår 😉

Precis, Subaru kan ju inte tillverka en produkt som folk kan förstöra genom att batteriet kopplas bort. Med sunt förnuft kommer man långt innan man frågar. 😀 😛 😉 och :+

Mvh Perra