› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › oljetryck/temp › Svar till: oljetryck/temp
hmmm, skulle vilja kommentera det där alien.
DOM FLESTA bilar är utrustade med oljetrycksvakt som går till en lampa i kombiinstrumentet inne i bilen, när den lyser då är oljetrycket LÅGT, riktigt lågt.
Oljetemp är som du säger mycket viktigt speciellt på högpresterande motorer, för att avgöra när det är dags att börja/sluta gasa. Men när oljetryckslampan tänds så är oljetrycket LÅÅÅÅGT!
Det bästa hade ju givetvis varit att ha både oljetemp och oljetryck.
Nu skall jag säga att detta uttalande görs med 0 erfarenhet ifrån subarugrejjer men mer erfarenhet från andra bilar, båda nya och gamla. Slutsatsen jag har kunna dragit har varit att ju nyare bil, desto större är risken att veven har krashat lite för mycket i lagrena när oljelampan tänds.
Själv kör jag både med mätare och kallibrerbar tryckvakt till stor röd lampa i racerbilen. Lampan är desutom via eller-logik kopplad till vattentempgivare och oljetemgivare så att jag får en sur röd lampa i fejset när värdena barkar iväg och jag inte har detekterat dom på mätarna. Finns skitfina tryckvakter och tempgivare bla på ELFA för en billig peng.