› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › oljetryck/temp › Svar till: oljetryck/temp
ooohhh!!!! underbar diskussion.
Min fru jobbar med konstruktion/provning av oljesystem på ett stort svenskt bilföretag, där oljetemperatur är en viktigt input. Hon mäter alltid oljans temp i tråget antingen via en sensor på oljestickan eller genom oljepluggen. Oljan kan i vissa passager i motorn vara varmare, men det är på väg tillbaks i tråget, där oljan snabbt ”kyls” ner. Oljan som pumpas runt i motorn tas ifrån trågets botten, och det är den temperaturen som skall mätes, iallfall enligt henne.
Ps, moderna motorer går sjukt varmt. Sen hur varm oljan får vara i era moterer är upp till var och en. Varmare än 130-140 grader är dock inte bra för oljans livsläng, även om den gör ett hyfsat bra jobb just då. Enligt förståsigpåarna där så är oljetempen över 120-130 grader i tråget inte önskvärt och man bör montera oljekyl. OBS detta är igen mina åsikter och den fakta jag har lyckats samla ihop, vet inte om det är applicerbart på imprezor.
men mina två cent är att man skall ha både oljetryck och oljetemps monitorering, oljans performance är ju ändå rätt viktigt för våra motorers liv sas.