#46875
SecretAgentMan
Deltagare

    >Tjena Pärra
    >
    >Kör också med Possum Link.
    >
    >Blev nyfiken på det där med 3-ports solenoiden.
    >
    >Måste erkänna att givare verkligen inte är min starka sida.
    >På vilket sätt blir det bättre med 3-portaren?
    >Och var sitter den?
    >O i fall det är värt det.. var köper man den?
    >
    >mvh
    >/Johan

    3-portssolenoiden styr wastegaten betydligt bättre, varför vet jag inte (måste jaga info), men skillnad är det, tidigare med 2-portaren var det svårt att få max laddtryck, nu är det nästan problem att hålla tillbaka det…

    Det är inget man byter utan att ha tillgång till inställningsmöjlighet.
    Sedan är det massor av trial&hopefullynofatalerrors som gäller… 😀

    Nedanstående tar jag totalt och urskiljninglöst mina händer ifrån, allt ni gör gör ni på eget ansvar. Det funkade på en bil jag hört talas om… 😉

    Ställ ned känsligheten (WG Sens) till 1, så den reagerar långsammare.
    Minska WG Base till 27-28 …öka WG Base ett klick i taget och prova på alla växlar i olika varvtal och lastsituationer. Man vill ha snabb respons utan att den skjuter över mål…för lågt och den svarar slött…tag varning…laddtrycket beteer sig väldigt olika på olika växlar och i olika varvtalszoner.

    WG RPM är lite klurigare…beror lite på avgassystem och hur bilen funkar…men där turbon börjar ladda är ungefär där man skall sätta detta värde (runt 2500 på våra små Muscimaschi-aggregat), är det för lågt kan man få problem med överladdning på högre växlar/lägre varv…öka då detta och testa igen.

    När du fått till profilen, prova att öka sens ett klick och se vad som händer.

    Originalmappen i Linken är vad jag kan förstå lite riskabel, en hel del förtändning i de högre laddtrycksraderna….och 230 kpa (19,5 psi) på de högre varven. Bad news för europaspecade Imprezor IMHO. Den går dock rejält rikt…

    😀

    Ta det varligt, och se till att du har koll på soppan innan du börjar labba.

    /J