Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1787
    meshwolf
    Deltagare

    Det finns alltså just inga Linkade bilar här då???
    Konstigt, jag vet ju iafl 3 bara i Västerås.

    /Pärra

    #46888
    LegacyLarsa
    Moderator

    är det knepigt att installera?/lära sig?
    Låter intressant…..
    /LArsa

    #46886
    meshwolf
    Deltagare

    Inte alls bökigt att installera. Att byta ECU ska inte ta mer än en halvtimme. Att installera knocklink, lambdalink, 3-ports solenoid för turbotryck och turbotrycksmätare är däremot mest en fråga om vighet när man ska ligga under instrumentpanelen.

    Det man behöver om man ska göra allt själv:

    Detta är absolut nödvändigt för att kunna mappa själv:
    PossumLink ECU
    Tuning Module
    LamdbaLink
    KnockLink
    Turbotrycksmätare

    Om man vill ha ut det mesta ur originaldelarna bör man dessutom byta ut 2-ports solenoiden som sköter turbotrycket mot en 3-ports. Dessutom kan det vara trevligt med en serialLink för att kunna plocka ut map och mätdata ur ECU:n för analyser.

    Det som är bökigt med link är att veta hur en bra map är/ser ut. Hur fet blandning man ska ha vid vilka turbotryck, hur tidig tändningen ska vara när osv. Sedan är det ju bara att konstatera att 2 identiska bilar kan ha rätt olika beteende med samma map vilket gör det hela ännu mer spännande.

    Om man inte har tänkt sig att bygga om bilen hela tiden så är det nog bättre att satsa på ett Unichip, men om man vet med sig man har svårt att låta bli att stöka i motorn så är Possum prima eftersom man kan mappa tills fan hämtar hem en.

    Jag råkade ladda 1.6 bar efter en liten vansinnesmappning, vilket resulterade i att jag slet sönder gaveln i mittre ljuddämparen (avgaset flexade för mycket när jag fick en boost cut-off) och jag är glad att det inte blev värre!

    Jag har köpt hela kittet med allt som står skrivet här ovan och det har kostat mig i runda slängar 20′

    Är det något mer du vill veta så är det bara att fråga!

    /Pärra

    #46890
    loader2
    Deltagare

    Tjena Pärra

    Kör också med Possum Link.

    Blev nyfiken på det där med 3-ports solenoiden.

    Måste erkänna att givare verkligen inte är min starka sida.
    På vilket sätt blir det bättre med 3-portaren?
    Och var sitter den?
    O i fall det är värt det.. var köper man den?

    mvh
    /Johan

    #46883
    OzO
    Deltagare

    LAST EDITED ON Jul-10-01 AT 02:08PM (GMT)
    Sitter på vänster sida i motorrummet på samma “vägg” som stötdämparen. Liten cylinder med 2 slangar…

    Köpa 3-ports kan du förslagsvis göra direkt från Possum Bourne

    Kika också på BRD och Scoobymania för ytterligare info och försäljningsställen.

    Sök på Scoobynet efter 3-port solenoid om du vill veta ännu mer.

    ______________________________________________
    http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif The Blue Pile of…

    #46875
    SecretAgentMan
    Deltagare

    >Tjena Pärra
    >
    >Kör också med Possum Link.
    >
    >Blev nyfiken på det där med 3-ports solenoiden.
    >
    >Måste erkänna att givare verkligen inte är min starka sida.
    >På vilket sätt blir det bättre med 3-portaren?
    >Och var sitter den?
    >O i fall det är värt det.. var köper man den?
    >
    >mvh
    >/Johan

    3-portssolenoiden styr wastegaten betydligt bättre, varför vet jag inte (måste jaga info), men skillnad är det, tidigare med 2-portaren var det svårt att få max laddtryck, nu är det nästan problem att hålla tillbaka det…

    Det är inget man byter utan att ha tillgång till inställningsmöjlighet.
    Sedan är det massor av trial&hopefullynofatalerrors som gäller… 😀

    Nedanstående tar jag totalt och urskiljninglöst mina händer ifrån, allt ni gör gör ni på eget ansvar. Det funkade på en bil jag hört talas om… 😉

    Ställ ned känsligheten (WG Sens) till 1, så den reagerar långsammare.
    Minska WG Base till 27-28 …öka WG Base ett klick i taget och prova på alla växlar i olika varvtal och lastsituationer. Man vill ha snabb respons utan att den skjuter över mål…för lågt och den svarar slött…tag varning…laddtrycket beteer sig väldigt olika på olika växlar och i olika varvtalszoner.

    WG RPM är lite klurigare…beror lite på avgassystem och hur bilen funkar…men där turbon börjar ladda är ungefär där man skall sätta detta värde (runt 2500 på våra små Muscimaschi-aggregat), är det för lågt kan man få problem med överladdning på högre växlar/lägre varv…öka då detta och testa igen.

    När du fått till profilen, prova att öka sens ett klick och se vad som händer.

    Originalmappen i Linken är vad jag kan förstå lite riskabel, en hel del förtändning i de högre laddtrycksraderna….och 230 kpa (19,5 psi) på de högre varven. Bad news för europaspecade Imprezor IMHO. Den går dock rejält rikt…

    😀

    Ta det varligt, och se till att du har koll på soppan innan du börjar labba.

    /J

    #46891
    loader2
    Deltagare

    Tack för tipsen secret agent man

    Finns det ingenstans man kan köper 3-ports solenoiden i Sverige?

    Ja Wastegaten är lite klurig o få pli på.. känsligheten stod på 5 från början.. då började den ladda först vid typ 4800.. lite jobbigt.. har den på 7 nu.. börjar ladda rejält strax innan 4000.
    Det var lite knackningar med originalinställningar. Har ställt upp soppan, speciellt på dom höga varven o då försvann problemen.

    Får man be dig om en stor tjänst?
    Skulle gärna vilja ha några siffor o jämföra med även om vi inte kör med samma luftfilter-avgas(Ferrita 3-tum, KN57i).
    Om du har det nedskrivet skulle det vara skitschysst av dig om du kunde maila/faxa dessa.

    mvh
    /Johan

    johan.gunnarsson@boforsdefence.se
    fax.nr. 0586-85589

    #46876
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Du kan handla solenoiden hos Subaruhandlaren, den är standardmontering på STi, och vad jag förstått äldre europa-Imprezor.

    Skall se om jag har något artikelnummer hemma, återkommer…

    Laddar den så sent???? Min landar på inställt laddtryck vid straxt runt 3k rpm (beroende på last, varvtal och växel)…något är inte rätt…hur ser laddtryckszonerna ut?
    Vad har du för värden på WG Base och rpm?

    /J

    #46884
    Perra
    Deltagare

    Ja, det borde inte vara några problem att få den att ladda fullt från ca 3000 rpm. Du (Johan) behöver DEFINITIVT en 3-ports solenoid. Skillnaden är att 2-portaren bara kan välja om wawstegaten ska vara öppen eller stängd medans 3-portaren kan reglera detta (nästintill) steglöst.

    Mvh Perra

    >Laddar den så sent???? Min landar på inställt laddtryck vid straxt
    >runt 3k rpm (beroende på last, varvtal och växel)…något är inte
    >rätt…hur ser laddtryckszonerna ut?
    >Vad har du för värden på WG Base och rpm?
    >
    >/J

    Link-ed!

    #46892
    loader2
    Deltagare

    Ser fram emot artikelnumret. Har snart semester så då kan jag hålla på o pula.

    En dumfråga:
    Är det bara o byta ut.. eller är det någe man måste tänka på?

    Har inte siffrorna här på jobbet.. men jag har för mig att WGbase är 33 och
    varvtalet 3100

    Den börjar ju ladda innan 4000.. men jag vill inte köra fullt tryck från början.. håller mig på 1 bar.. o stiger upp till 1,2-1,3 vid 4000

    #46877
    SecretAgentMan
    Deltagare

    LAST EDITED ON Jul-11-01 AT 03:02PM (GMT)
    3-ports WG solenoid art.nr 16102AA013

    🙂

    Kontakten passar inte, du behöver löda (det är bara +12VDC och jord..), och du behöver få tag på silikonslang med 4mm invändig diameter (köp en meter), använd *inte* någon vanlig mjuk gummislang.

    Annars passar fästena direkt, bara att skruva.

    http://213.100.74.218/data/mods/link/3-port_solenoid.jpg
    Tack Pete Croney för bilden….det är hans vita (maxade) RA jag fotat lite i… 😀

    1. Turbotryck in….från pipan ut ifrån turbon, restriktorn skall sättas ett par cm från denna pipa (i slangen naturligtvis).

    2. Wastegatestyrning, en slang från denna till wastegateklockan.

    3. Returluft tillbaka till insuget.

    Den nyinköpta silikonslangen använder du på trycksidan (1), det andra trixar du ihop genom att återanvända diverse kopplingar. 🙂 Restriktorn sitter idag i en av de korta slangarna från T-kopplingen, “kläm” ut denna med en tång (försiktigt). Skippa klämmorna och kör med rejäla kattstrypare, aka buntband. 😉

    /J

    #46893
    loader2
    Deltagare

    Får verkligen tacka o bocka för monteringsanvisningen o art.nr!!
    Slipper man slita sitt hår i onödan.

    mvh
    /Johan

    #46878
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Boforsdefence…?

    Mao så ses vi i helgen på Gelleråsen? 😀

    /J

    #46894
    loader2
    Deltagare

    Det är på lördag va?

    Taskig planering o sproilans ny flickvän :7 placerar tyvärr mig i Karlstad i helgen…

    🙁

    #46879
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Kraftigt snedvridna prioriteringar…

    😀

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.