>Däremot så tycker jag absolut att det är i högsta grad är relevant att
>”höra att pleti och preti där och där tycker si och så”! Det är för
>mig det enda sättet att försöka bena ut vad som är bäst och mest
>prisvärt. (Svår kombination – jag vet).
>Sellholm har dålig koll på t ex vilka belägg
>som passar till vilken årsmodell etc men på dämpar/fjädringssidan
>verkar de mycket mer kunniga.
Nej precis, de kanske inte har så stor erfarenhet av Imprezan som gatbil. Det var det jag menade med “ett par hundra engelska” ägare väger tungt erfarenhetsmässigt, och inte specifikt Leda-ägare. Jag hittar relevant information bland engelsmännen eftersom de har enligt mig störst erfarenhet av Imprezan i Europa.
>Sen kan man ju fråga sig då varför jag inte tar dig och “ett par
>hundra Engelska” lyckliga Leda-ägare som bevis för att Leda är “bäst”?
Det finns olyckliga leda-ägare också (speciellt de som gått på Leda C och fått läckage i dämparen). Även det en bra erfarenhet. Men som sagt var, nu var det inte hundratals leda-ägare utan hundratals impreza-ägare, det var det jag menade.
>Nja, har verkligen alla dessa människor erfarenhet av att testa alla
>dessa dämparmodeller? Är ni dämpar-kunniga? Testar ni på både grus,
>gropig väg, motorväg, kurvig väg och bana?
Jag är inte dämparkunnig, jag ser till mina egna behov och försöker hitta information från andra som använder bilen på ungefär det sätt jag gör. Hade jag haft en miljon över hade jag köpt en Prodrivepreppad Impreza och fått den godkänd för gatbruk 😉
Att välja dämpare är ungefär samma sak som att välja däck. Precis lika självklart som du tycker det må vara att välja Öhlins-dämpare (eller vad det nu är) tycker jag det är självklart att lämna 16″-sommardäck bakom sig snabbare än blixten. För är verkligen 16″-sommardäck det mest optimala när man kör på grus, gropigväg, motorväg, kurvig väg och bana? Gropigväg och grus kanske, men sen då? Det behövde jag inte vara så däck-kunnig för att komma fram till. Det var ett väldans lyft enligt mina preferenser att byta.
>Varför kör inga rallybilar med Leda om de nu är så bra?
Tja, jag är nog ganska säker på att Leda används av rallybilar, men knappast WRC-bilar som har LIIIIITE större budget. Allt handlar om pengar. Du kanske missade en sak på rallyt i Sandviken förra sommaren, men i princip inga hade råd att köpa nya Öhlinsdämpare för asfaltsbruk. Som sagt var, i Rallysammanhang ifrågasätter inte jag Öhlins kvalitér. Men det är helt andra grejjer i en helt annan prisklass. Öhlins dämpare till Imprezagatbilen är trots allt inte tillverkad på samma fina sätt i Sverige, utan tillverkas på licens av några japaner 😉 😉
>Jag tror nämligen inte på att det är en skillnad på hur “bra” en
>dämpare är för gatbruk respektive rallybruk. Naturligtvis krävs det
>olika inställningar för olika bruk men ett bra dämparemärke blir inte
>plötsligt dålig för att den används på gatan.
Hmm, nej det är nog till en viss del sant. Men varför gnällde förarna över sina dämpare? Hade de ingen erfarenhet att ställa in dem? Var de inte anpassade för sommarbruk? Hade de fel fjädring?
>Även många Leda-ägare skriver under på att Leda är stötig och obekväm
>för vardagsbruk men funkar bra på bana.
Tja, allt är relativt. Återigen personliga referenser. Det bästa av två världar är ofta en kompromiss. Jag trivs med att bilen ligger som ett strykjärn (okej, inte riktigt, men nästan) hela tiden 🙂 Jag har inte köpt bilen för att tillfredställa någon annan än mig själv. Jag har åkt långt i leda-försedda bilar och jag upplever inte det som jobbigt.
>>Jag beklagar bara att Öhlins inställning till försäljning i Sverige är att de >skall kunna säljas över disk till en Volvo240 meckare. Just därför väljer de >att inte sälja de justerbara dämparna i Sverige, BLÄÄÄÄÄ!
>
>Håller helt med!
Och ytterligare än grej som gjorde mig och andra lite fundersam var faktiskt att Öhlins till gat-Imprezan återanvänder orginalfjädrarna. Det tycker väl jag lite si och så om.. Man får väl en uppsättning progressiva Mcphersson fjädrar!! 🙂 🙂
Max!