Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4658
    Raceline
    Deltagare

      Finns det någon med erfarenhet av Bilsteins dämpare? Att de befinner sig i klassen _under_ LEDA och Öhlin, därom tvista ingen.

      #66819
      meshwolf
      Deltagare

        Bra fråga tycker jag. Har själv ingen aning, men man kan ju inte åka originaldämpare för evigt. Har du sett några priser?

        /Pärra

        #66809
        maxan
        Deltagare

          Prodrive säljer Bilsteins till Imprezorna i England har jag för mig. De kontaktade mig när jag frågade om Leda på en engelsk lista och tyckte jag skulle köpa Bilsteins. Så de är säkert inte dåliga, jag var dock ute efter justerbara dämpare med fjädrar vilket de inte kunde erbjuda. Kolla på http://www.scoobynet.co.uk , där har ämnet ältats är jag ganska säker. Om någon tar sig tid kan de alltid skriva en summering här också 🙂

          Max!

          #66822
          Raceline
          Deltagare

            Jag har sett att FORZA i Alingsås (0322-105 30)är generalis för Bilstein, men har inte kollat priser. KH Motorsport i Kil (0554-210 30) har även Bilstein. Visst finns det väl många fler, men jag letade främst efter en som redan har dem påbultade för feedback. Säljarna vet man ju vad de kommer säga… }>

            #66820
            Raceline
            Deltagare

              >-hmm försökte nyss posta meddelande utan framgång, försöker igen, antagligen >DBS (dåre bakom spakarna)

              ähumm, ‘refresh’ gör underverk… 😀

              #66823
              Twala
              Deltagare

                Jag har för mig att Däckteam också säljer Bilstein…
                Bilstein hade ju varit kul när man kör omkring med deras reklam…
                Får nog ringa svärfar och fråga vad han vill ha för en uppsätning 😉
                Hodie mini, cras tibi.

                #66829
                Prospeed
                Deltagare

                  Skall du till Emmaboda så kom och kolla fjädringen vi använder för Subaru. Intrax justerbar typ (samma tillverkare som Proflex).

                  Mvh
                  Jan-Olov
                  PROSPEED

                  #66821
                  Raceline
                  Deltagare

                    Vad får man ge för sådana doningar då?

                    #66810
                    maxan
                    Deltagare

                      Lite Bilstein info från scoobynet:

                      **************
                      Jim,
                      You’ll need Mike to answer the rest of those questions. But yes, there is a new kit from Bilstein that will be available soon.

                      My understanding is that it will be a coilover kit with seperate bump and rebound settings, will be height adjustable etc.

                      When they get around to releasing it ? No idea, last I heard it was awaiting TuV approval.

                      Cheers

                      Ian
                      **************

                      Jim, there are two Prodrive suspension kits for your car.
                      The ‘Performance’ kit is Subaru part No SACC2122F-4DR (if you have a 5-door car, then 5DR suffix – springs are slightly longer for the rear). Springs are blue.

                      The newer ‘Professional’ kit gives a slightly harder ride but Prodrive claim superior performance. Springs are grey. Subaru part No SACC2139, Prodrive part No PD-SK-IMP99A/B/C.

                      Ther is also an adjustable suspension kit from Prodrive, but this is for the new shape MY01 car.

                      Richard.

                      ****************

                      Länken till diskussionen är http://bbs.scoobynet.co.uk/Forum10/HTML/000348.html

                      #66830
                      Prospeed
                      Deltagare

                        Intrax justerbar fjädring kostar 15900:- inkl moms.

                        Mvh
                        Jan-Olov
                        PROSPEED

                        #66825
                        Toni
                        Deltagare

                          Sellholm Tuning i Köping säljer Bilstein-kit för ca 20 000kr monterat och klart på bil inklusive fjädrar. Detta är ej justerbart kit som kan fås med den grundinställning kunden väljer. Sellholm säljer även Proflex till rally-proffsen som har råd.

                          Bodin Chassiteknik i Enköping säljer Leda. Tror det var strax över 20 papp. Även där får man hjälp med inställning etc.

                          Själv är jag mest sugen på Öhlins även om det verkar som man då riskerar få lägga på ytterligare 5 000 eller så när deras GT-kit väl kommer ut på marknaden. Många åsikter har jag hört från konkurrenter som än säger att Leda är ej prisvärt, hårt/dåligt dämpad etc, än säger att Bilstein är sämre än Leda och si och så. Ännu har jag dock inte hört någon (seriös) som vågat säga något negativt om Öhlins (förutom priset då såklart).

                          #66824
                          Strat
                          Deltagare

                            >Intrax justerbar fjädring kostar 15900:- inkl moms.
                            >
                            >Mvh
                            >Jan-Olov
                            >PROSPEED

                            Säljer ni dem? Isf, vad hamnar man på monterat/justerat och klart då?

                            Kikade på http://www.intraxsuspension.com men hittade inga “coil-overs” för Imprezan… 😮

                            Claes

                            #66811
                            maxan
                            Deltagare

                              LAST EDITED ON May-17-01 AT 10:08PM (GMT)
                              Det finns knappt några som kör med Öhlins i Europa eftersom de fortfarande i princip bara säljs tillverkade på licens i Japan. När det gäller val av dämpare (Leda, Öhlins, Bilstein osv) känns det som ett personligt val.

                              England domineras av Leda och Bilstein av två enkla skäl, Prodrive säljer Bilstein och de två största Subaru-handlarna säljer Leda.

                              Jag är ganska trött på att höra att pleta och preti där och där tycker si och så. Det finns väl inga som direkt kan mäta sig med Öhlins som är marknadsledande när det gäller prisklass DYRT (tävlingsförhållande).

                              Självklart väger ord från grabbarna boys på Sellholms in men de rekomenderade EBC Grön till Imprezan. Engelsmännens erfarenheter säger är att det är lite si och så med EBC Grön (precis som vanligt personliga uppfattningar om hur allt skall fungera). Vad jag reagerade mest på är att EBC Grön för fram (vilket Sellholm rekommenderade mig) ännu inte är typade/godkända för om det var MY98-> frammåt (enligt uppgift från EBC själva).

                              Var vill jag komma med detta? Joo, ännu en gång påpeka att ett par hundra engelska Impreza-ägares erfarenheter väger bra mycket tyngre än vad vare sig Öhlins, Leda, Prodrive, Sellholm osv säger. I Tävlingssammanhang tvivlar jag inte på deras kunskaper, men bilen går ju trots allt mer “vanligt” än på helställ på grusvägar, iallafall min bil 😉 Inga av dessa svenska killar (företagare) har några större erfarenheter av Imprezan som gatbil (tyvärr).

                              Men som sagt, istället för att snacka om Öhlins (vilket jag har hört nu i ett par månader), hiva upp lädret och tjacka ett par Öhlinsare du också. 😀 (Som en polare sa till några svenskar vi gick ut med nere i Köln på hockey VM “Skall ni skrika om öl, eller skall ni dricka öl?”) 😉 😉 😉

                              Jag beklagar bara att Öhlins inställning till försäljning i Sverige är att de skall kunna säljas över disk till en Volvo240 meckare. Just därför väljer de att inte sälja de justerbara dämparna i Sverige, BLÄÄÄÄÄ! x( x(

                              Öhlins var rädda för att folk skulle montera själva och få bilen felbalanserad. Där tycker jag Öhlins gör en felbedömning av Impreza-ägarna helt klart! Jag tycker att en Impreza-ägare som köper så pass dyra grejjer låter någon som vet vad de pysslar med montera grejjerna. Så verkar ju fallet vara på i princip alla kit som säljs när det inte handlar om ett neighbour-kit 😉

                              Max!

                              #66826
                              Toni
                              Deltagare

                                Håller med om att dämparval är personligt (Leda, Öhlins, Bilstein osv).
                                Däremot så tycker jag absolut att det är i högsta grad är relevant att “höra att pleti och preti där och där tycker si och så”! Det är för mig det enda sättet att försöka bena ut vad som är bäst och mest prisvärt. (Svår kombination – jag vet).

                                >Självklart väger ord från grabbarna boys på Sellholms in men de rekomenderade >EBC Grön till Imprezan.
                                Det var för att de inte hade några Pagid hemma. Nu har de fått artikelnumret på blå Pagid av mig och tar hem den framöver. De hade annars mer Pagid blå på hyllorna än EBC vad jag kunde se.
                                Sen är det säkert så att Sellholm har dålig koll på t ex vilka belägg som passar till vilken årsmodell etc men på dämpar/fjädringssidan verkar de mycket mer kunniga.

                                Sen kan man ju fråga sig då varför jag inte tar dig och “ett par hundra Engelska” lyckliga Leda-ägare som bevis för att Leda är “bäst”?
                                Nja, har verkligen alla dessa människor erfarenhet av att testa alla dessa dämparmodeller? Är ni dämpar-kunniga? Testar ni på både grus, gropig väg, motorväg, kurvig väg och bana? Varför kör inga rallybilar med Leda om de nu är så bra?
                                Jag tror nämligen inte på att det är en skillnad på hur “bra” en dämpare är för gatbruk respektive rallybruk. Naturligtvis krävs det olika inställningar för olika bruk men ett bra dämparemärke blir inte plötsligt dålig för att den används på gatan.

                                Även många Leda-ägare skriver under på att Leda är stötig och obekväm för vardagsbruk men funkar bra på bana. Jag tror många köper Leda utifrån förbättringen man får för bana och hård körning och då jämför man bara med originaldämpning vilket naturligtvis ger en klar förbättring. Men jag letar efter något som antingen skulle ge mig detsamma förbättring på bana som Leda till lägre pris eller för större investering mycket större spännvid med följsam och avvägd till vardags, hård och tajt på bana.

                                >Men som sagt, istället för att snacka om Öhlins (vilket jag har hört nu i ett >par månader), hiva upp lädret och tjacka ett par Öhlinsare du också. (Som en >polare sa till några svenskar vi gick ut med nere i Köln på hockey VM “Skall >ni skrika om öl, eller skall ni dricka öl?”

                                Där har du helt rätt, jag är långsam ut på banan och tar lång tid på mig att fatta beslut. Just nu lutar jag åt Öhlins eller en sniklösning från t ex Whiteline. Jag har ju redan andra prylar från Whiteline som jag är toppnöjd med och dessa har ju fördelen att de är billiga relativt sett. Jag kanske inte behöver Öhlins-prestanda…?

                                >Jag beklagar bara att Öhlins inställning till försäljning i Sverige är att de >skall kunna säljas över disk till en Volvo240 meckare. Just därför väljer de >att inte sälja de justerbara dämparna i Sverige, BLÄÄÄÄÄ!

                                Håller helt med!

                                #66814
                                SecretAgentMan
                                Deltagare

                                  Ett litet inlägg i debatten bara…hård på bana och mjuk/följsam på gata rimmar särdeles illa.

                                  Det går att trixa till dylika egenskaper med rejält progressiva fjädrar, men då är man på hal is så att säga, bilen blir oförutsägbar, och antingen över eller underdämpad.

                                  Ställbara dämpare betyder inte att man kan ändra bilen från mjuk till hård…det är fjädern som avgör detta. Dämparen skall se till att hjulet är kvar på marken (hejda fjäderns naturliga vilja att oscillera).

                                  Som med allt annat…smakar det så kostar det, på ett eller ett annat sätt.

                                  🙂

                                  /J

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.