#66815
SecretAgentMan
Deltagare

    Toni> Som jag skrev så är det i huvudsak *inte* dämparen som gör att bilen blir hård, och kränger mindre på bana – det är fjädern.

    En hårt dämpad bil upplevs självklart som hårdare än en mjukt dämpad, då det svarar på ett helt annat sätt…men en styv dämpare kräver en hård fjäder, med en extremt överdämpad bil får man ett fenomen som kallas “hydraulic jacking”…enkelt förklarat att bilen sänker sig själv då fjädrarna inte orkar flytta kolven i dämparen, utan vid varje gupp kommer bilen att sjunka lite…klart otäckt – snart står man på genomslagsgummit.

    En underdämpad bil kommer att studsa omkring istället, då det inte finns något som hindrar fjädern fråm att oscillera. Hjulen tappar kontakten med vägbanan.

    Det är därför som ställbara dämpare bör hanteras med lite försiktighet.

    Spelar ingen roll om du har världens bästa dämpare på bilen, är fjädern stum så blir bilen hård, och upplevs som stötig, inte konstigare än så.

    🙂

    I erat fall har ni styvat upp bilen avsevärt med krängningshämmare, vilka enbart jobbar då vänster/höger hjulpar fjädrar olika (i en kurva) – rakt fram gör de ingen skillnad över huvudtaget – förutsatt att hjulparen fjädrar lika – detta gör att komforten inte ändras nämnvärt.

    Det finns en liten risk att era dämpare kan ta stryk av de hårdare krängningshämmarna, man får samma effekt som med att sätta dit hårdare fjädrar…men skulle dämparna dö i förtid, finns det som man säger – roligare grejer att skruva dit.

    Då blir det en så kallad “påtvingad uppgradering”.

    🙂

    /J

    😉 😀