#66826
Toni
Deltagare

    Håller med om att dämparval är personligt (Leda, Öhlins, Bilstein osv).
    Däremot så tycker jag absolut att det är i högsta grad är relevant att “höra att pleti och preti där och där tycker si och så”! Det är för mig det enda sättet att försöka bena ut vad som är bäst och mest prisvärt. (Svår kombination – jag vet).

    >Självklart väger ord från grabbarna boys på Sellholms in men de rekomenderade >EBC Grön till Imprezan.
    Det var för att de inte hade några Pagid hemma. Nu har de fått artikelnumret på blå Pagid av mig och tar hem den framöver. De hade annars mer Pagid blå på hyllorna än EBC vad jag kunde se.
    Sen är det säkert så att Sellholm har dålig koll på t ex vilka belägg som passar till vilken årsmodell etc men på dämpar/fjädringssidan verkar de mycket mer kunniga.

    Sen kan man ju fråga sig då varför jag inte tar dig och “ett par hundra Engelska” lyckliga Leda-ägare som bevis för att Leda är “bäst”?
    Nja, har verkligen alla dessa människor erfarenhet av att testa alla dessa dämparmodeller? Är ni dämpar-kunniga? Testar ni på både grus, gropig väg, motorväg, kurvig väg och bana? Varför kör inga rallybilar med Leda om de nu är så bra?
    Jag tror nämligen inte på att det är en skillnad på hur “bra” en dämpare är för gatbruk respektive rallybruk. Naturligtvis krävs det olika inställningar för olika bruk men ett bra dämparemärke blir inte plötsligt dålig för att den används på gatan.

    Även många Leda-ägare skriver under på att Leda är stötig och obekväm för vardagsbruk men funkar bra på bana. Jag tror många köper Leda utifrån förbättringen man får för bana och hård körning och då jämför man bara med originaldämpning vilket naturligtvis ger en klar förbättring. Men jag letar efter något som antingen skulle ge mig detsamma förbättring på bana som Leda till lägre pris eller för större investering mycket större spännvid med följsam och avvägd till vardags, hård och tajt på bana.

    >Men som sagt, istället för att snacka om Öhlins (vilket jag har hört nu i ett >par månader), hiva upp lädret och tjacka ett par Öhlinsare du också. (Som en >polare sa till några svenskar vi gick ut med nere i Köln på hockey VM “Skall >ni skrika om öl, eller skall ni dricka öl?”

    Där har du helt rätt, jag är långsam ut på banan och tar lång tid på mig att fatta beslut. Just nu lutar jag åt Öhlins eller en sniklösning från t ex Whiteline. Jag har ju redan andra prylar från Whiteline som jag är toppnöjd med och dessa har ju fördelen att de är billiga relativt sett. Jag kanske inte behöver Öhlins-prestanda…?

    >Jag beklagar bara att Öhlins inställning till försäljning i Sverige är att de >skall kunna säljas över disk till en Volvo240 meckare. Just därför väljer de >att inte sälja de justerbara dämparna i Sverige, BLÄÄÄÄÄ!

    Håller helt med!