#66827
Toni
Deltagare

    >Ett litet inlägg i debatten bara…hård på bana och mjuk/följsam på gata >rimmar särdeles illa.

    Detta förstår jag inte riktigt….? Enligt Öhlins så ska ju detta vara en av de centrala skillnaderna mellan “bra” och “mindre bra” dämpare, nämligen att en bra dämpare förmår klara att hålla bilen komfortabel(nåja!) till vardagsbruk, följsam på grus och sen kan ställas hårt för banan. Det var iallafall vad de sa på studiebesöket. När vi ville ordna ett head-to-head test så sade de ju att “då ska vi testa på olika underlag, inte bara på bana!” Du menar att de har fel, eller?

    Annars tycker jag för min del att diskussionen känns ganska uttömd nu. Vi har täckt in det mesta.

    En sista kommentar från min sida är dock att det mest effektiva och samtidigt mest prisvärda “väghållningskitet” utan tvivel dock måste vara Whitelines kit med anti-lift, krängningshämmare, länkarmar och hjulinställningsskruvar. Vet inte vad Perra säger men både jag och Kjell är toknöjda. Utan större förändring i komfort kan man enkelt säga att det nu går att hålla väsentligt högre fart i kurvorna och känslan är klart förbättrad. Detta till en total prislapp runt 7-8000kr. Leda kanske är ÄNNU bättre, det vet jag inte, Öhlins kanske är ÄNNU, ÄNNU bättre, men mesta möjliga “bang for the buck” tror jag detta kit ger.

    Känns som att jag måste provköra en Leda-bil på allvar snart. Kanske ska jag föreslå ett byte några varv med Göran på Kinne? För förutom Leda så är väl hans bil mycket lik min i övrigt tror jag.