#76726
OzO
Deltagare

    (Pratar årsmodell 97, fram tills WRC:n kom, vill inte ha WRC:n)
    WRC:n vill vi alla ha 😉 däremot WRX:n i orginalutförande tilltalar mig mindre.

    1. Hur mycket drar bilen, enligt DIG (inga tillverkar siffror här tack!)

    Som sagt, beroende på körstil. Mes som jag är låg jag oftast kring 0,9 l/mil (Stockholm-Uppsala E4). Numera ligger jag närmare 1,1 l/mil. Soliga sommardagar -> 1,5 l/mil. Bandagar -> ca 3 l/mil.

    2. Har det vart mycket problem med den, isånt fall vad??

    Inga problem ALLS att haka upp sig på. Fast då är bilen rätt ny (från 99). Dock har den gått 6600 mil. Min gamla Päschåå packade ihop vid 6000 mil och jag har dessutom kört 100ggr hårdare med Subarun är Peggan! Håll den servad och byt olja OFTA! Enda problemen är plastklips som går sönder iom stereomeck, mm. 2 trasiga regskyltslampor. That’s it!

    3. Däckslitage…? Hur ofta byter ni däck? Sommar resp. Vinter, samt vad använder ni för däck, och ungefärliga priser?

    Igen, beroende på körstil och hjulinställning (kör numera med “Prodrive-vinklar” som sliter lite mer på insidan av däcken). Nästa sommar blir det ännu mer camber fram och bak! 🙂 Men 2 år med sommardäck och 2 år med vinterdäck låter väl rimligt. Orginaldäcken var enligt min uppfattning värdelösa om man skall vara petig. Spåriga och inget grepp. Poxy Toys ‘R Us… f’låt, 215/40 ZR 17 TOYO PROXES T1-S (1325 kr från Wheelbase) är KANON! Kika mera på http://home.swipnet.se/wheelbase/ som har kanonpriser för klubbmedlemmar.

    4. Vad skall man kolla efter när man köper bilen?? typ brister, “snålutrustad” osv?

    I och med att Subaru har 3 års “fri service” är de flesta bilar välservade men kolla i alla fall extra noga i serviceböckerna. Bytesintervall på olja? Har ägaren följt serviceintervallen eller bytt oftare? Det rekommenderas att byta dubbelt så ofta som serviceboken säger. Har ägaren brytt sig om lacken? Lackbehandling tyder oftast på att ägaren bryr sig om bilen och därmed kan man gissa att den har behandlats därefter (jaja, nu drar jag allt och alla över med en kam och drar alldeles för snabba slutsatser… men lite sanning är det). Kolla skicka på bromsar och däck -> säger en hel del om hur bilen har framförts. Kika efter sprickor på bromsskivor på 99:r. Extrautrustning är det lite svårt att säga något om, för det beror ju helt på vad köparen vill ha för något. Vad som är rätt och fel i extrautrustning det kan man diskutera i oändligheten om. Se till att skaffa dig kunskap om vad du egentligen köper. Säger säljaren att det sitter ett monster 9″ tums avgassystem som ger 50 extra häst skall man börja fundera på sanningshalten och om vad besiktningen säger om de obefintliga kattarna och vill du verkligen ha 9″ avgas?. Enbart turbotryckshöjda motorer är INTE att rekommendera! Pillar man på turbotrycket bör man justera både tändning och bränsletillförsel annars kommer motorn att förtidspensioneras.

    5. Hur är märkesverkstäderna? MEd priser osv? Vad kostar Servicen osv??

    De få auktoriserade Subaru verkstäder som finns är generellt helt ok. Men som alla andra verkstäder gäller det att se till och själv kontrollera att allting görs korrekt. Tyvärr. De 2 serviceverkstäderna jag har varit i kontakt med i Sthlmsområdet har varit outstanding – serviceinriktade och kompetenta. Dock har deras plåt/lackverkstäder varit allt annat än bra! 🙁 Service kostnader stämmer med vad som tidigare nämnts. Reservdelspriserna är inte allför blodiga heller… normaldyra! 🙂

    6. Nånting mer man behöver veta kanske??

    Att Subaru har en kvalitetsturbomotor med Japanplastig inredning och något tunn kaross som bucklas lätt… parkera långt ifrån Köpcenterkärringarna! Sen känns det tryggt att veta att det finns en klubb med engagerade medlemmar som hjälper en när man behöver hjälp.

    ______________________________________________
    http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif The Blue Pile of… Cr@p