Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Näsduken
    Deltagare

Har en 05 sti turbo som inte alltid fungerar som den ska tycker jag.

Oftast så laddar den hela 1.5 Bar, men ibland så går den bara upp till 0.5 och vägrar gå högre, är detta något problem som någon redan bemött eller blir det till att rycka och dra i slangar och se att allt sitter tätt?

för övrigt så fungerar inte IC sprayen, om det skulle vara till någon hjälp

Patrick P931
      Deltagare

Vänta lite, 1.5 bar låter i högsta laget… att den då går ned till 0.5 är med största sannolikhet att den går i nödläge för att rädda sig själv. Det kan vara så att det spikar gärnet, knackregleringen går in och sänker IAM tills nödläget går i.

Du bör göra en hälsokontroll asap, inga mer fullgasningar tills du har kollat vad som pågår.

Igge
        Deltagare

Vänta lite, 1.5 bar låter i högsta laget… att den då går ned till 0.5 är med största sannolikhet att den går i nödläge för att rädda sig själv. Det kan vara så att det spikar gärnet, knackregleringen går in och sänker IAM tills nödläget går i.

Du bör göra en hälsokontroll asap, inga mer fullgasningar tills du har kollat vad som pågår.

Instämmer.
          1,5 bar är dock inte orimligt om det är mappat så, men sedan kan man ju ha åsikter om mappningen och eventuellt anta ett visst samband till IAM’en. :p

Patrick P931
          Deltagare

Igge, helt sant ang. 1.5 bar. 😉

Näsduken
            Deltagare

Tittade närmare idag och såg att det står -.1, -.05, 0, .05, .1, .15. Så antar att det sista menas med 1.5, och inte 1,15. Tidigare ägare sa ingenting om någon mappning och antog att den laddtrycks mätaren som satt i var PSE original. Jag har också sätt den tidigare laddat till “.15”

Tror ni det skulle göra någon skillnad att byt till 98 okt?

Christian S
              Deltagare

klart att du ska köra på 98, vad kör du på idag? 95?

Näsduken
                Deltagare

ehm, ja, smått pinsamt. Inte haft bilen så länge så har bara tankat 2-3 gånger, tänkte inte värst mycket på det eftersom tidigare bil har jag bara kört 95 okt

Igge
                  Deltagare

Steg ett är att gå över till 98, kör lugnt slut på nuvarande tank skulle jag säga.

Att den sänker laddet tyder dock på att den kanske behöver en översyn av mappningen ändå. Steg 2 skulle jag rekommendera till att göra en learning view och se hur det ser ut.

Skaffa en egen tactrix för att läsa av eller hör med någon här på klubben om de snällt kan göra en avläsning.
                    Jag vet att jag har en, jag befinner mig normalt i Köping men under våren även en del i Trollhättan och att Patrick som befinner sig “mitt i smeten” (Stockholm) har en.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.