› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › 10W-30 vs. 5W-40 olja? (fri service?)
- Detta ämne har 11 svar, 1,449 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 2 månader sedan av
jeppe.
-
FörfattareInlägg
-
30 november, 2004 kl. 16:32 #8202
Toni
DeltagareJag har några dunkar Castrol Magnatec 5W-40 kvar sen Imprezan.
Ny Outbacken ska enligt instruktionsboken ha 10W-30 olja (på vintern, 10W-40 på sommaren).
Vad betyder siffrorna? Kan man hälla i Magnatec i Outbacken också?
Det ingår nämligen ett gratis tidigt oljebyte vid 500 mil i den fria servicen på Outbacken. Men jag antar att ”fri service” inte inkluderar kostnaden för oljan? Eller är kanske kostnaden för oljan gratis vid fri service också? Någon som vet?
30 november, 2004 kl. 16:37 #92366Niklas
DeltagareEn bra sida:
http://www.chris-longhurst.com/carbibles/index.html?menu.html&engineoil_bible.htmlhttp://www.chris-longhurst.com/carbibles/images/saerates.gif
Viscosity and Viscosity Index (VI).
The proper viscosity is the single most important criteria of a lubricating oil. The basic performance of machinery is based on the viscosity of the lubricant. Viscosity is, if you like, the resistance to the flowability of the oil. The thicker an oil, the higher its viscosity. The chart on the right shows a rough guide to ambient temperatures vs oil viscosity performance in both multigrade (top half) and single grade (lower half) oils.
Multigrade oils work by having a polymer added to a light base oil which prevents the oil from thinning too much as it warms up. At low temperatures, the polymers are coiled up and allow the oil to flow as it’s low number (W number) indicates. As the oil heats up, the polymers unwind into long chains which prevent the oil from thinning as much as it normally would. The result is that at 100°C, the oil has thinned only as much as it’s higher rating. Think of it like this: a 10W30 oil is a 10-weight oil that will not thin more than a 30-weight oil when it gets hot.
The viscosity index of a lubricant is an empirical formula that allows the change in viscosity in the presence of heat to be calculated. This tells the user how much the oil will thin when it is subjected to heat. The higher the viscosity index, the less an oil will thin at a specified temperature. Multi-viscosity motor oils will have a viscosity index well over 100, while single viscosity motor oils and most industrial oils will have a VI of about 100 or less.Finns även lite info här:
http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=5&topic_id=3551&mesg_id=3551&listing_type=search30 november, 2004 kl. 16:42 #92359ExOrdis
DeltagareDet ska ingå olja i ett gratis oljebyte, annars vore det
larvigt och falsk marknadsföring att kalla bytet gratis!
Magnatec 5-40 kan du använda senare, den funkar till Outbacken./K
>Jag har några dunkar Castrol Magnatec 5W-40 kvar sen
>Imprezan.
>
>Ny Outbacken ska enligt instruktionsboken ha 10W-30 olja (på
>vintern, 10W-40 på sommaren).
>
>Vad betyder siffrorna? Kan man hälla i Magnatec i Outbacken
>också?
>
>Det ingår nämligen ett gratis tidigt oljebyte vid 500 mil i
>den fria servicen på Outbacken. Men jag antar att ”fri
>service” inte inkluderar kostnaden för oljan? Eller är kanske
>kostnaden för oljan gratis vid fri service också? Någon som
>vet?30 november, 2004 kl. 19:35 #92362jeppe
Deltagare>Jag har några dunkar Castrol Magnatec 5W-40 kvar sen
>Imprezan.
>
>Ny Outbacken ska enligt instruktionsboken ha 10W-30 olja (på
>vintern, 10W-40 på sommaren).
>
>Vad betyder siffrorna? Kan man hälla i Magnatec i Outbacken
>också?
>
>Det ingår nämligen ett gratis tidigt oljebyte vid 500 mil i
>den fria servicen på Outbacken. Men jag antar att ”fri
>service” inte inkluderar kostnaden för oljan? Eller är kanske
>kostnaden för oljan gratis vid fri service också? Någon som
>vet?
Olja + arbete ingår !
första siffran är tjocklek vid kall andra är tjocklek vid varm !
En helsyntet 0w-40 eller 5w-40 funkar nog bäst för dig året runt
så använd din olja du Toni och ta med dig oljan Subaru bjuder på
och häll i din andrabil1 december, 2004 kl. 07:28 #92367Niklas
DeltagareHar hört att 0W40 är så tunn att den kan leta sig ut mellan packningar. 5W40 är det lägsta man skall gå på Imprezor och EVOsar enligt expertisen.
1 december, 2004 kl. 10:57 #92363jeppe
DeltagareVart har du hört detta ?
Verkar smått otroligt !
95% av slitaget du har i motorn är ju innan du uppnåt
driftstemperatur
Och då är 0w bättre än 5w
Nog borde väll en Subaru klara detta !1 december, 2004 kl. 11:01 #92368Niklas
DeltagareOm jag inte minns helt fel så var det herr ”WROOOM” (ordf. i EVOklubben) som skrev det.
Citerar mig själv som citerar honom:
”Undvik gärna 0W-oljorna. Dom har ofta dålig bärighet, och det går rykten om att oljan kan passera oljetätningen i turbon, och orsaka ett haveri. Och turbon blir faktiskt lika varm även på vintern. 5W40 är det tunnaste jag kan tänka mig att hälla i en EVO. Och det skulle aldrig ske annat än vintertid. Tänk på att en tunnare olja inte klarar lika hård last som en tjockare. Det kan löna sig att gå upp lite i viskositet för den som kör hårt på vintern. Det går att köra på 15W50 i en normal ”Stockholmsvinter”. Bara man låter motorn bli lite varm innan man pressar den. Motorvärmare kanske?”1 december, 2004 kl. 11:20 #92360Kvarnis
DeltagareI en turrbo ilo bör 0 oljor undvikas !!!
Att ex på sommren ge sig utt på en bana med en 0W olja är direkt idiotiskt….fundera på varör man åker singel grade i race bilar….
1 december, 2004 kl. 12:00 #92369Niklas
DeltagareAtt åka 0W på sommaren är det ingen som föreslagit. Har jag senaste året kört på 5W40 under vintern och 10W50 under sommaren.
1 december, 2004 kl. 12:16 #92364jeppe
DeltagareIngen 0w olja säger du !
Då kan man fråga sig varför Vw,Audi,Seat,Skoda valt att använda
en Longlife olja som är 0w-30 året runt med byte upp till 3000 mil
eller 2 år intervall
Och denna olja används i tex 1,8T motorerna med varierande antal hästar tror att den numera används i de flesta vag motorerna
Den ger långa intervaller och låg förbrukning !Ska tilläga att jag själv kör Castrol magnatec 5w-40
och byter var 625:e mil1 december, 2004 kl. 13:52 #92361Kvarnis
DeltagareJo visst i en vardags bil…..vilket inte en Impreza Turbo är…..
Skulle aldrig hälla ner en 0W-40 olja i min bil om man säger så ….den har inget där at göra …kommer döda motorn tidigare än vad som är planerat…
Mobil etc är det inget fel på övrig, som sagt så har dom Motor sport olja oxå…å vips så är den 15w/50 undra varför…;)
0-40W hör hemma i bruks bilar å inte i Wally järn !! ;):D
1 december, 2004 kl. 14:05 #92365jeppe
DeltagareMen jag tycker inte det borde bli problem !
Om en tex S3 kör på den Longlifeoljan så borde det inte vara några
problem att köra en 0w-40 i tex Imprezan
Jag menar att det krävs ju en del teknik kunnande folk
för att besluta att köra Longlife i såna bilar
Dock så säger bilen till själv när det är dags för oljebyte
Och kör du då som en tok 😀
Så kanske bilen säger till redan innan 2000 mil
Detta har hänt en del Octavia RS ägare bland annat ! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.