SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning 16″, 17″ eller 18″ ????

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Författare
    SecretAgentMan
    Deltagare

På en Impreza är enligt min mening svinlätta 17″:are med R-däck (om man hittar en dimension som passar) en bra avvägning vad gäller funktion, pris, vikt och allmänt stuk på bilen. 🙂

Lastindex har jag med reagerat över någon gång – speciellt att det skiljer mellan tillverkare i samma dimension med…men har för mig att vi ligger under gränsen oavsett.

Frågan är dock vad som händer om man kör bana t.ex med ett däck där man ligger på gränsen för vad stommen klarar…

/J

skytiskapilen
      Deltagare

F1 däck håller profil mellan ca 42-53, inte så låg profil väl 😉

/Andreas
        http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
        – Original Gangster –

Toni
        Deltagare

Finns det nån websida där dessa frågor avhandlas på ett bra sätt?

Man kan ju annars undra om det bara är häftigt utseende och bromsars storlek som gör att sportbilar har feta fälgar och däck!

Toni

Strat
          Deltagare
            nisse
            Deltagare

själv är jag less på komforten med 18″ och oron att köra sönder mina 20000 kr fälgar, jag känner att körglädjen hämmas x( . Så i sommar blir det 16″ och R-däck :D. tror det kommer bli kanon!

Perra
              Deltagare

Om du vill ha go-kart-känslan i kurvorna så ska du ha så låg profil som möjligt. Annars får du en känsla av att däcket ”viker sig” innan det liksom ”sätter sig” när du tar en kurva. Om du kör 18″ så slipper du detta. Allting blir mer direkt o du får _mer_ känsla.

MEN, 18″ är inte optimalt om man tänker på storlek på bromsar, ofjädrad vikt, pris etc. Då ska du köra superlätta 17″-are och R-däck. Mitt val faller ändå på 18″ pga att känslan blir så otroligt bra med riktigt låg profil. Mitt råd är 225/35-18″.

En annan sak som du skrev i ditt första inlägg. Du kan räkna bort att du får mer gummi i backen med ett bredare däck. Skillnaden är försumbar. Vill du ha mer gummi måste du ha större diameter på däcken och då försändras rullomkrets, hastighetsmätaren visar fel, det blir problem med utrymmet i hjulhuset och det ser ut som skit! Det finns en stor anledning till att top-fuel-bilarna har så höga däck; de har massor av yta mot backen.

Du behöver kolla tråden nedan, Toni. Den här killen har grym koll på mycket grejor, bl.a. däcksstorlek. Tråden är lång, men innehåller mycket matnyttigt.

http://www.gtr.co.uk/forum/upload/showthread.php?s=&threadid=8227

Glömde en sak: Om du ska använda däcken till både gata o bana så tycker jag du ska köpa bra ”vanliga” däck, pga att R-däcken slits så pass mycket mer. Om du bara ska köra på bana så är det naturligtvis slicks du ska ha.

Mvh Perra

Vectorm12
                Deltagare

>själv är jag less på komforten med 18″ och oron att köra
                  >sönder mina 20000 kr fälgar, jag känner att körglädjen hämmas
                  >x( . Så i sommar blir det 16″ och R-däck :D. tror det kommer
                  >bli kanon!

Vill du bli av med dina 18″are kan du alltid höra av dig funderar själv på att använda mina 17″are på vintern för att få plats med nya biffigare bromsar.

Toni
                  Deltagare

>Mitt val faller ändå på 18″ pga att
                    >känslan blir så otroligt bra med riktigt låg profil. Mitt råd
                    >är 225/35-18″.

Till både Imprezan och Cittran så kommer jag bara ha EN uppsättning fälgar/däck till allt – mest asfalt såklart. Låter därmed som om jag kommer köra vidare med mina 17″ Prodrive till Imprezan som ändå verkar som en vettig kompromiss för mina totala behov.

Till Cittran är valet svårare. Vanliga sportdäck á la S03 lär det bli. Kan man hitta en superlätt 17″ eller 18″ fälg som passar en Xantia Activa så är jag inne på ditt råd Perra med 225/35-18″. Men om alternativet är 12kg fälg (vanlig 18″)eller 6kg fälg (O.Z. Superleggera 16″ – finns ej i 18″) där den som väger 6kg dessutom är klart billigare och medför lägre däck-kostnad så vette tusan…

Sorry Mats N. och andra känsliga om det nu blir lite Impreza-OT alltså:
                    Nån som har fler tips på andra specifika fälgar/tillverkare som är superlätta förutom O.Z. Superleggera?
                    Kan ju faktiskt vara fråga av intresse även för Impreza.

Toni

svenneduva
                    Deltagare

Det finns förmodligen lika åsikter som debattörer, som vanligt. 😉

Om större fälg med låg profil kontra mindre fälgdiameter med mer gummi är absolut rätt går inte att säga. En kombination som funkar skitbra på Subban kan vara rena kattskiten på en annan bil. Hur är bilens viktfördelning, styrgeometri, framvagnens konstruktion och så vidare. Visst fungerar generellt större fälg bättre, men över en viss gräns blir det sämre igen. Å andra sidan, är det någon som verkligen har testat riktigt bra 16″ däck på bana?

Vi kan ju alltid räkna lite…
                      En Lamborghini Diablo har följande däck bak:
                      335/35 17, vilket blir 2(117,25) + 431,8 = 666,3 i diameter
                      En vanlig kombination på Subban (hade det själv) är:
                      215/40 17, som ger 2(86) + 431,8 = 603,8 i diameter

Diablon ha också 17″, men drygt 36% mer korda!

Och vad vill jag säga med det här? Att det inte automatiskt är bättre med mindre gummi. Ta vilken svindyr sportbil som helst och kolla däckdimensionerna, det är inte många som har så låg profil som vi slänger på våra ”dräpare”. Visst, vi tycker förmodligen att det är både snyggare och elakare med lågprofil – men det tycker grabbarna i Opel Astra-klubben också. Jag har en morbror som samlar på sportbilar, han tycker jag är fullkomligt dumpuckad som lägger pengarna på större fälgar istället för bättre däck. Å andra sidan ÄR jag ju dumpuckad och har inte samma budget som han.

Men frågan kvarstår, vill du vara snygg eller snabb? 😉

–Svenne

Toni
                      Deltagare

>Hittade:
                        >
                        >http://www.tirerack.com/tires/tiretech/general/speed.htm

Aha! Tack. Mycket bra!

Jag har alltid undrat vad dom konstiga siffrorna efter dimensionen betyder. Men det är alltså lastindex. Mycket praktiskt att däcken är märkta.

Det man då kan lära sig är att en och samma ”populära” dimension tydligen kan ha många olika index att välja på beroende på vilket däck man väljer. Medan mer ovanliga dimensioner tydligen då har färre olika lastindex.

Toni

Strat
                        Deltagare

Superleggera finns i 18″, men kanske inte med rätt bultcirkel/et? OZ har ju även Chrono Evo och Forgiata som alternativ.

Kolla annars med http://www.speedworks.se som tar hem Rota’s fälgar. Lätta och billiga. Dom har även ”lite” dyrare lättviktare från japan. Själv just ruinerad… 😉

Perra
                          Deltagare

Toni, jag känner inte Mycroft men han har alltså en Toyota Soarer med aktive fjädring. Det är en mycket ovanlig modell av soarer som gjorts i typ 300 ex. Den har en V8:a och detta gör ju inte saken tråkigare. Sök på nätet så kommer du hitta en del info om modellen i fråga. Soarern är en ganska schysst coupé. Ännu en av dessa roliga modeller som bara gjorts för den Japanska marknaden. 🙁

Jag lusläste väl inte ditt första inlägg så min rekommendation var ju till Imprezan. Om jag skulle rekommendera dig däck/fälg till Cittran så skulle jag nog säga en lätt 17″ fälg o bra standarddäck om du ska ha den på gata. (Vilket jag antar) Annars 16″ o slicks på bana.

Svenne: Ja visst har jag provat riktigt bra däck i 16″. Jag har ju kört många banträffar med slicks. 😀 Och jag kör med 18″ på gatan + att jag har testat en bil som hade 17″ S03:or på OZ Superturismo. Detta är mina referenser. Och jag rekommenderar fortfarande 18″ med bra däck (Toys´R´us, GY Eagle F1, Michelin Pilot Sport etc.) på gata om man inte är intresserad av komfort utan vill ha en bil som är ÄNNU roligare att köra än den är original. 🙂 🙂

Mvh Perra

Toni
                            Deltagare

>Superleggera finns i 18″, men kanske inte med rätt
                              >bultcirkel/et? OZ har ju även Chrono Evo och Forgiata som
                              >alternativ.

Inpressning (ET) är också ett problem. När det gäller Cittran finns Superleggera bara passande i 16″ – tyvärr.

>Kolla annars med http://www.speedworks.se som tar hem Rota’s fälgar.
                              Tack. Ska kolla hos dem om de har lämplig 17″ t ex.

Till Perra,
                              känns bara lite kul och upplyftande att en kille som tydligen har status som ”guru” i GTR-kretsar också valt att göra projektbil utifrån en bil med aktiv fjädring. Kände faktiskt inte till att denna bil ens existerade.

Toni

Perra
                              Deltagare

>Till Perra,
                                >känns bara lite kul och upplyftande att en kille som tydligen
                                >har status som ”guru” i GTR-kretsar också valt att göra
                                >projektbil utifrån en bil med aktiv fjädring. Kände faktiskt
                                >inte till att denna bil ens existerade.
                                >
                                >Toni
                                >

Sorry att detta blir helt OT:

Hehe, Mycroft är ungefär som Laphroaig – antingen älskar man honom eller oxå hatar man honom. Lite så är det på alla forum som han är med på. Han är bannad på Scoobynet o rejält hatad av vissa på ett Supraforum. På GT-R-forumet så har han vissa som ”jagar” honom men han är ganska respekterad i alla fall. Han har visst (eller siktar på) runt 645hk i sin Soarer så den blir nog svårslagen. Det finns en intressant liten film där en vanlig Soarer körs mot en som har aktiv fjädring i en ”cirkelbana”. Leta efter den på nätet, Toni. Den är intressant. Den heter: ActiveandTTcircleWork.mpeg

Mvh Perra

Perra
                                Deltagare

Jag hittade länken till filmen men den var inte tillgänglig nu. 🙁 MEN, läs den här tråden om väghållning! MYCKET intressant!

http://www.gtr.co.uk/forum/upload/showthread.php?s=&threadid=6997

I tråden hittar du länken som inte funkar tyvärr men det kanske går att använda den länken till att hitta filmen på nåt annat sätt?

Soarern gjordes bara i 982 ex med aktiv fjädring. Kostade £62,000 (!) när den kom 91… Runt en mille med andra ord!

För att återknyta lite till väghållningsdiskussionen som tråden ändå handlar om så kan ni här läsa en del av vad som står i tråden:

——————-

I think this ought to be kept somewhere for Reference.

This is my Problem and Cure sheet.

Understeer on entry to a bend – Increase the ’rebound rate’ of rear shocks. Decrease the ’bump rate’ of front shocks. Increase the rear brake bias or just brake earlier!

Oversteer on entry to a bend – Decrease the ’rebound rate’ of rear shocks. Increase the ’bump rate’ of front shocks. Decrease the rear brake bias, or brake later!

Mid-bend Understeer (constant ’wash-out’) – Stiffen rear spring and/or anti-roll bar. Soften the front springs and/or anti-roll bar.

Mid-bend Oversteer (constant ’tightening’ without driver input) – Stiffen front spring and/or anti-roll bar. Soften the rear springs and/or anti-roll bar.

Exit Understeer – Increase rebound of front shocks. Decrease bump of rear shocks. Stiffen rear springs/anti-roll bar. Soften front springs/anti-roll bar.

Exit Oversteer – Decrease rebound of front shocks. Increase bump of rear shocks. Soften rear springs/anti-roll bar. Stiffen front springs/anti-roll bar.

Car is slow to respond to driver’s input – Stiffen the car by (in this order) springs then anti-rollbars then shocks. Increase tyre pressure check heat spread.

Car hops over the bump – reverse of the above.

Now you can all be test drivers.

————–
                                  Mvh Perra

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.