› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › 16″, 17″ eller 18″ ????
- Detta ämne har 34 svar, 2,404 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 2 månader sedan av
Toni.
-
FörfattareInlägg
-
26 februari, 2004 kl. 09:59 #71277
SecretAgentMan
DeltagareKjell – Bromsproblem har mer med hur de används att göra, och att många snålar när det byts ut och handlar produkter som inte håller måttet.
Fälgarnas storlek är försumbar i sammanhanget.
/J
26 februari, 2004 kl. 17:11 #71286Strat
DeltagareTitta på diagrammen längst ner på denna sida:
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=53007
Där ser man skillnad på ett 20kg och 15,5kg hjul. Inte så stor men den finns där. Gäller både positiv och negativ acceleration, dvs även bromsning 😉
Såg nånstans där i röran på rejsa.nu att om man tar bort tex 4 kg från ett hjul motsvaras det av 6kg icke roterande massa, i acceleration då, dvs 1,5 gånger. För en bromsskiva tex är det 1,2 som gäller. Det beror på att ett hjul har mer av vikten närmare periferin.
Dom 4kg som man då får bort gör betydligt större nytta för den ofjädrade vikten, dvs att hjulet sitter i marken mycket bättre. Jag räknade lite på ofjädrad vikt för länge sen och jag tror det rörde sig om 35-40kg per hörna. Uja!
26 februari, 2004 kl. 17:53 #71278SecretAgentMan
DeltagareJaja, naturligtvis gör det skillnad (annars skulle jag aldrig sålt mina gamla 18″:are :D) – men jag antar att vi pratar om vanliga dödliga, då spelar det jäkligt liten roll med avseende på skeva bromsar – vilket har mer att göra med att man fegbromsar mest hela tiden och bygger värme. :+
/J
26 februari, 2004 kl. 18:46 #71296Toni
Deltagare>…du har helt rätt Toni, nu när du säger det så blev jag
>också väldigt sugen på att sätta både kniv och kap i en Cittra
>:P.Bra Mats!
Jag ringer dig när jag behöver hjälp med arbetsamma moment i projektet.
😀 😀16 mars, 2004 kl. 13:07 #71301Wiklundh
DeltagareHåller med SAM.
Men som sagt det finns tyvärr inte så stort utbud av 17″ r-däck som passar imprezan.
Så kolla det först innan du bestämmer dig.10 juni, 2004 kl. 18:40 #71298ExOrdis
Deltagare>Vad som också blir värre med mer fälg/mindre däck, är att du
>flyttar vikten längre ut från rotationscentrum. Detta ökar
>rotationströgheten i kvadrat. Inte bra för kvickt acc.Och kraven ökar i kvadrat på bromsdimensionering och kylning av dessa.
Gissa varför så många har problem med spräckta skivor och överhettade, snabbt nedslitna bromsbelägg…. Många kör inte ens särskilt fort för att lyckas med det…10 juni, 2004 kl. 18:40 #71300ExOrdis
DeltagareSorry för urspårningen….
Lycka till med bygget Toni och hör av dig om du behöver
specifika däcksdata. Jag skulle välja 16 tum till att börja med plus något mellanting till R-däck (Falken Azenis, Toyo R1R) och låta cittran ta hand om dämpningen på bästa sätt. Rimligt grepp till bra pris.
Köra och ha kul, det är ju vad det handlar om.10 juni, 2004 kl. 18:40 #71299ExOrdis
DeltagareNej men kombinationen att fegbromsa och köra med ”fel” hjul blir knappast bättre än att åtminstone göra något rätt?
Helst allt rätt, men enklast är ju att undvika att bygga åt fel håll.
Resten kommer förhoppningsvis med hjälp av övning.
Själv har jag inte märkt någon bättring ännu… 😉10 juni, 2004 kl. 18:40 #71297ExOrdis
Deltagare>Ett annat av Mycrofts argument emot lågprofil är ju att
>bussningarna tar mer stryk och att fjädringen inte klarar
>hålla vägkontakt lika lätt när mindre mängd gummi-massa kan
>flexa (vilket behövs på vanliga gropiga vägar).För att inte glömma hjullager och leder….
Load index tar jag enkelt fram för olika dimensioner.
Detta värde är iofs mera ”viktigt” i förhållande till fordonets totalvikt.
Hastighetsbetäckning, Tread wear, Temperature & Traction är mer vesäntliga parametrar på ett däck avsett för prestanda anser jag.
Att man åker på däck som klarar bilens vikt förutsätter vi väl?/Kjell
10 juni, 2004 kl. 18:40 #71292Toni
DeltagareVarning: ännu mer off-topic:
>Du behöver kolla tråden nedan, Toni. Den här killen har grym
>koll på mycket grejor, bl.a. däcksstorlek. Tråden är lång, men
>innehåller mycket matnyttigt.
>
>http://www.gtr.co.uk/forum/upload/showthread.php?s=&threadid=8227Har försökt plöja delar av den tråden nu. Jag antar du syftar på Mycroft. Han säger ju bl a så här:
”Seen in the light that bigger sidewalls give you:-
faster launches,
don’t need special bushes,
allow higher cornering ’G’ forces.The case for 17″ rims (which are also cheaper than 18/19/20s’) with 17″ tyres (which are cheaper than 18/19/20’s) is very strong indeed… and I have yet to find one strong enough to dissuade me…
I am firm in my conviction that on a set of 17s’ selected by me and the same car with 19s’ selected by anyone on any forum, the 17’s will eat the 19” shod car.
At less than half the cost!”Känner du killen? Verkar nämligen som han har en egen projektbil inte helt olika mina tankar (fast en annan budget såklart…). Hans skriver ju nämligen så här också:
”Well, adherence is a funny thing it is non-stabilising, by this I mean the adherence once not at its optimum will degrade rapidly even with no more power applied, so once the car starts to lean more than a few degrees the adherence starts to diminish, on a conventionally sprung car you start to slide, and because you roll within the body of the car the whole thing falls apart rapidly.On conventional cars the simple solution is to stiffen the suspension so as to ward off that moment of roll…but even the stiffest spring will yield, so you just hold off the inevitable…
With an Active car this just never happens and so the limit of adherence can more closely equate to that static figure the final arbiter is the limit of conformity this will always be a few points below the static value….
So hard as it is to accept…a 1.85ton Soarer Active can out-corner a Radical! it can’t out-drag it so it is not competitive but in corners it can drive round it…I have done this to EVOs/Scoobies etc and I am not alone, this year my 520/650hp Active should be complete, in race trim thats about 350hp/ton in a car that can take corners at 1.5G-1.6G…. I can’t wait.”
Även om mitt val av en projektbil Cittra Xantia med Activa-fjädring inte var vetenskapligt betingat så verkar det ändå vara samma grundtanke hos Mycroft som jag hade – en bil som redan har allt som krävs för att ta kurvor i högre hastighet och med mer grepp än något annat!
Om jag tolkar Mycroft rätt så borde jag därmed välja 16″ Superleggera på Cittran av det skälet att jag aldrig på en bil med aktiv fjädring får samma viktförskjutning som på en normalfjädrad bil – och därmed heller inte samma tryck över gummi-sidan.
Se även liten illustration till det ovan på http://www.citroen.mb.ca/Documents/Car/2.htmlEtt annat av Mycrofts argument emot lågprofil är ju att bussningarna tar mer stryk och att fjädringen inte klarar hålla vägkontakt lika lätt när mindre mängd gummi-massa kan flexa (vilket behövs på vanliga gropiga vägar).
Men vad är egentligen en ”Soarer Active” för sorts bil? Har hört om något som heter Toyota Soarer – är det en sån?
10 juni, 2004 kl. 18:40 #71283Strat
DeltagareDen egentliga anledningen till att tävlingsbilar kör med stora fälgar är för att få plats med bromsar stora nog. Titta på f1, där behövs det inte större bromsar och de kör på 13″.
Däck verkar vad jag har sett inte bli lättare ju mindre profil, vilket är synd då man isf skulle kunna väga upp det med en riktigt lätt fälg. R-däck är också, vad jag kan se, snäppet tyngre än vanliga performance gatdäck, förmodligen beroende på den kraftigare uppbyggnaden.
Vad som också blir värre med mer fälg/mindre däck, är att du flyttar vikten längre ut från rotationscentrum. Detta ökar rotationströgheten i kvadrat. Inte bra för kvickt acc.
10 juni, 2004 kl. 18:40 #71288Toni
DeltagareEn generell fundering som kanske kan få något generellt svar.
”Med större fälg får man mindre mängd gummi på däckets skuldra, mindre mängd gummi som viker sig i kurvor, dessutom bredare däck (mer gummi mot vägbanan) och därmed bättre väghållning.”
Så lyder konventionell visdom. Men samtidigt läser man om att ju större fälg man har desto större blir den ofjädrade vikten och desto sämre blir väghållningen.
Vad är egentligen korrekt? D v s om man skiter i kostnad, komfort och andra petitesser och bryr sig mest om bra väghållning på krokiga vägar, vad ska man då ha?
Är det bäst med R-däck eller går bra sportdäck (Typ Pirellis/Bridgestones bästa) lika bra/bättre?
Tilläggsfråga: om svaret blir att man ska ha något annat än original, så har jag läst att den däckdimension man då väljer ska ha samma ”last-index” som originaldimensionen. Då kan det tydligen skilja oväntat mycket mellan t ex 215/40-17 och 205/45-17 när det gäller s k ”lastindex”. Hur pass viktigt är det här med ”last-index” och hur kollar man upp vad som är rätt?
MVH
Toni10 juni, 2004 kl. 18:40 #71287Strat
Deltagare>Jaja, naturligtvis gör det skillnad (annars skulle jag aldrig
>sålt mina gamla 18″:are :D) – men jag antar att vi pratar om
>vanliga dödliga, då spelar det jäkligt liten roll med avseende
>på skeva bromsar – vilket har mer att göra med att man
>fegbromsar mest hela tiden och bygger värme. :+
>
>/JDet var det jag ville säga. Man knäcker ju inga skivor för att man lastar bilen med 24kg (4x4x1,5) till 😉
19 december, 2005 kl. 06:19 #71295Toni
Deltagare>Till Toni,
>du är som en guru hela du ;)…men varför inte göra en
>projektbil av Imprezan istället :P…jag är lite allergisk motProjektbil av MIIIIN kära Impreza????!!! Aldrig!
Jag skulle inte kunna med att slita den i stycken, att riva ut inredningen, att modda den till oigenkännlighet och att trimma den så att den får anstränga sitt lilla turbo-hjärta. Skulle du ge anabola stereoider till din bäste vän? Skulle en riddare ge stereoider till sin häst? Nej, jag tänkte väl det!
Dessutom ska den fortsätta funka till vardags och i nöd och lust och även kunna pålitligt köra runt familjen i.Men en 96:ans Cittra med rökluktande kupé, över 10 000 mil på mätaren och ful vinröd lack har jag absolut inga samvetskval att sätta kniven i. Det kan ju bara bli bättre! Och skulle man sen i oförstånd göra felaktiga trim så är det inte hela världen heller.
19 december, 2005 kl. 06:19 #71302Manor
DeltagareHej Toni !
Jag chansar som vanligt ;)…
1. På bana får man väl anta att det är mycket fälg och lite gummi som gäller. Detta genom att samtliga raceklasser på asfalt, samt rally på asfalt, verkar använda just den kombinationen. När det gäller vikten på fälgarna så används väl ”lättviktsmaterial” som kanske t.o.m är lättare än motsvarande gummimängd. Om inte det går så verkar det ändå som om mer fälg och lite gummi är värt det… När det gäller priser på riktiga racefälgar så passerar man nog det ”rimliga” med råge. Själv satsar jag på 18″ Radius R3 med däck i dimensionen 225x35x18 till sommaren, men detta är bara för utseendet och ingenting annat.
2. Vid ”rattlås”-körning så är det mindre fälg och mer gummi som gäller.
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.